Ställa huskatt
Vad är det som gäller om man vill ställa ut en huskatt?
Hur ska en fin/typisk huskatt se ut?
Bara lite nyfiken då man varit på en hel del illerutställningar men inte har någon erfarenhet inom kattutställningar :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Det finns inga som helst regler för hur en huskatt ska se ut, de är det som är så härligt med dem. De får se ut precis hur som helst och ha precis vilken färg som helst.
Men de ska vara rena och välskötta och ett stort plus är om de "bjuder" på sig själv på domarbordet 
Reglerna säger att de precis som raskatterna måste ha giltig vaccinerning och vara id-märkta. Dessutom måste huskatter över 10 månader vara kastrerade och de får vara lägst "uppskattningsvis" 6 månader. Sedan 1 Januari 2010 måste de också ha ett huskattsbevis som man kan få från SVERAK utan kostnad.
Du måste också vara medlem i en kattklubb för att få ställa ut.
Nedan kan du läsa mer, under fliken utställning i menyn kan du hitta allt om att ställa ut och under blanketter hittar du blankett för ansökan om huskattsbevis.
Lycka till!
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
Tack så mycket :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Det finns inget inom katt världen som ni kallar PET utställning? I kaninvärlden finns det ialla fall :)
#4 PET vadå? 
#5 man behöver inte vara med i ngn klubb, inga krav på att djuret ska va vaccinerat, märkt osv.
#6 Låter som en utställning jag inte skulle våga ta mitt husdjur till. Läskigt riskabelt att utsätta ett ovaccinerat djur för de otroliga smittorisker som finns på en utställning.
#6 Nej, och det tackar vi för! 
Tänk vilka hemska sjukdomar m.m. som skulle kunna spridas.. Nej tacka vet jag krav på vacc. och vet.koll
Jag skrev 4 dataskrivna sidor igår om hur en utställning går till för huskatter eftersom en vän till mig funderar på att börja ställa ut.
TS, om du vill att jag ska skicka den så kan du PMa mig din mejladress :)
ja, men jag menar att man behöver inte vara medlem ngn stans och inte ha ngt "huskatts bevis" eller så, har ni sånna klasser?
#10 Jo, man måste vara medlem i en klubb, och alla huskatter måste ha huskattbevis.. Oavsett vilken klass du ställer i. 

Vara med i klubb måste man ju som sagt och vad gäller huskattsbeviset så ser jag inte problemet, det är ju gratis!
Bara att fylla i ett papper och skicka in, det är väl ändå inte för jobbigt?
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Fast det finns ju propagandautställningar.I Enköping brukar Hitta Katten ha utställningar och då är det bara vaccinering som krävs.Då behöver man inte ha vare sig huskattsbevis eller vara med i någon klubb.
Stolt ägare till tre La permer
#31 Ja, men är inte det just för hittekatter på katthem för att de ska synas mer utåt?

Jo det är för att göra folk uppmärksamma på hittekatternas problem.Men på utställningen finns både ras och huskatter.Det är ett bra tillfälle att testa om ens katt gillar utställningar då det ofta är färre katter och en lite lugnare miljö.
#12 nää, men jag bara :)
#9 åh, det ska jag :)
Finns PETklasser även på illerutställningar. Nu är ju redan illerutställningar så "kravlösa" en utställning nästan kan bli men en vanlig utställning kräver att du har vaccinationsintyg och skabbfria djur och att du anmält illern i god tid. En PETklass har detsamma men du behöver inte vara anmäld i förskott.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#16 de blev ngt fel "nää, men jag bara undra :)" ska de stå
Att ställa ut huskatt är nog roligare än raskatt enligt min mening, för på raskatt kan man väl lite grann kolla in konkurrensen och på så sätt kanske gissa sig till sin placering lite granna ;)
Men på huskatterna kan det bli lite hur som helst ;)
Ang pet-utställning, så finns det iallafall bland hamster. Då på pet-utst så kollar de väl mer om hur hamstern är i personligheten, om den är trevlig som husdjur osv, för att ge det en enkel beskrivning.
Standard utställningen är den som kollar typen, på samma premisser som vi ställer ut våra katter på.
Och hamstrar vaccinerar man ju inte heller, och stamtavla på en hamster har man väl mer nytta av i sitt averlsarbete om man är intresserad av det, för det finns ju ingen rashamster och hushamster i samma bemärkelse som på katter ;)
Det eda som har smittat/spridigt sig på utställning i hamstervärlden är väl då oftast olika sorters ohyra.
#19 ja de är sådan PET utställning jag menar, där man bedömer charmen hos djuren osv, men de verkar inte finnas i "katt världen"
#20 Finns säkert på någon liten lokalklubb ibland..
Men jag tror fler ställer ut antigen för avel, eller för att få veta att de har en stark katt 

Jo visst finns det såna utställningar.Jag berättade ju om Hitta Katten i Enköping som har en sån varje år.Sen brukar det även vara det i lite olika djuraffärer på Kattens dag.
TS, förstod du något av det jag hade skrivit eller var det bara ett virrvarr..?
Har du några frågor..?
#23 Jag har inte hunnit läsa igenom det än då min veckopendlande pojkvän äntligen är hemm= mindre dator ;)
jag hör av mig om jag undrar något!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#24 Okej ;) Ja, det är bara att höra av sig.

Ställer ofta ut min huskatt och hon är väldigt framgångsrik på utställningarna så jag e väldigt bortskämd. Minst sagt. Det är jätte kul att ställa ut även när katterna inte vinner. Är nöjd med en bra bedömning både på min huskatt och mina skogisar. Är alltid glad att få komma ut o träffa mina vänner som jag träffat på utställningar.
Så fråga på o testa ställa ut vet ja för vi behöver fler huskatter på utställningarna.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Jag skulle vilja ställa ut min Iriz någon gång. Vad finns det för kattklubbar? Är SVERAK en kattklubb?
#27 SVERAK fungerar som ett "överhuvud" eller vad man ska säga, kattklubbarna är anslutna till SVERAK så det är en "dotterklubb" man väljer. Oftast så brukar man välja en klubb som finns i närheten av där man bor men man kan välja precis vilken man vill.
Här kan du se de olika kattklubbarna som finns i SVERAK utifrån vart i landet dom finns.

SVERAK är huvudorganisationen som ligger över de SVERAK anslutna klubbarna
Om du går in på SVERAKS hemsida så finns det en länk till alla SVERAK klubbar.

tack! Nu har jag hittat till sverak! och en kattklubb som jag nästan bor granne med på köpet!

..och SVERAK i sig är en del av organisationen FIFe.