Rakad katt
Måste visa vår Tösse före och efter frisörbesök.. Hade kattvakt 1 v och ej bett dem borsta honom = fick bl a en jättetova mellan frambenen. Veterinären gav honom 3mm snagg. Han är så mjuk att vi håller på klappa sönder honom. Dessutom ändrades han från "katten Gustav" till busig racerkatt! Jätteroligt.

Så där såg farmors katt ut ett tag också;) ^^

kunde inte låta bli att skratta ,det ser så kul ut men kissen måste ju må bättre utan tovor 
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Ja de ser ut som små lejon rakade, skönt att han är glad och full fart på. Ja, usch tovor kan vara ett elände både för katt och människa som ska försöka få bort dem.

#4 Ja vi har skrattat en hel del (i smyg så klart.. ;) ) Men samtidigt ser han cool ut precis som #5 säger "som små lejon". Vi försöker hålla efter men på vintern blir det alltid ngn tova som bara växer och en vecka utan hårvård gjorde liten tova mellan benen till superkompakt knöl.. Men han verkar trivas mkt bättre utan långa pälsen.
Sådär såg Modesty ut, min svägerskas katt, flera gånger. På sommaren fick man smörja in henne med sololja om hon råkat bli rakad då.

Ja det är ju därför man kallar det för lejonrakning 
Men så skönt för kissen! Vi har fått raka vår Achilles en gång. Han hatar att bli borstad och får tovor stup i ett. Tillslut gav vi upp tovutredningen och rakade bort allt, i precis sån här lejonrakning, och han blev som en liten kattunge igen! Har pratat med många skeptiker som säger att "det var bara sommarvärmen som gjorde din katt slö", men det är folk som själva aldrig upplevt förändringen en rakning kan göra!
Sen är det inget jag rekomenderar att göra bara för att katten verkar lite varm eller man än för lat för att borsta, men ibland behövs det, och det ser jag inga som helst problem med! :) Och som sagt, katterna verkar alltid älska att slippa den långa pälsen!
#7 "Råkat" bli rakad?
#8 Ja, om det blivit så att man måste raka katten under sommaren.
*NAW* Men han är ju helt underbar så!
Hade jag haft min Ceasar kvar, så hade jag rakat honom så. Har ALDRIG haft tanken på det innan. Vi blev ovänner, Ceasar och jag när kammen kom fram, så jag kunde inte kamma honom på magen, för då "fnattade" han med bakbenen på mina händer. Varje gång det hände så kom jag på nya svordomar…
Han gick med kala "fläckar" på magen när jag hade rakat av tovorna. Han älskade att bli rakad.
En gång fick jag raka hela magen, pga just samma sak: kattvakten kammade inte på två veckor. Jag lade honom på rygg i min famn och började raka försiktigt med en liten smal skäggtrimmer som jag lånat. När jag rakat färdigt så hade han somnat. Han låg och småsnarkade i min famn…
*NAW*, lille, som jag saknar honom… Ja, alla mina tre.
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.

#10 visst är han underbar
. Men att du lyckats raka honom lite själv! Jag får kamma och borsta (fast inte nedåt magen..) min men när sax, tovskärare eller rakapparat kommer fram då drar han fort! Sån liten skäggtrimmer lät ju smart. Den kanske låter mindre. Det konstiga är att han praktiskt taget hänger efter dammsugaren när jag dammsuger, den är tydligen helt ofarlig, men en rakapparat - det är otäcka saker det! Ändå har jag inte rakat honom, bara kommit nära med den (han anade väl att den var elak..)
Kan ju tillägga att det var veterinären som valde frisyren (var nog mest praktiskt ..)
Ja, en skäggtrimmer är mycket mindre, vibrerar inte så mycket som en rakapparat gör (den kittlade nog min Ceasar mysigt på magen). En skäggtrimmer låter mindre… Nu ska det vara en batteridriven…
Kan jag få veterinärens telefonnummer? JAG behöver klippa mig. Mitt hår räcker ner till ändan och det är slitet den sista decimetern längst ut i topparna… 
Nu undrar ni kanske varför mitt hår är slitet när det är så långt ner…
Jag har faktiskt inte klippt det på några år. 
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.
Här hemma försökte vi med skäggtrimmer + husses hårtrimmer men icke sa nicke. Blir att införskaffa en lite trimmer för katter som klarar av kattpälsen. Skulle vara skönt att kunna raka bort "jobbiga" partier ibland utan att behöva krångla med saxen

Min gamla katt Fritz körde jag med trimmer och han verkade älska att bli av med pälsen. Han blev som en kattunge i sättet varje gång.
/Maria

#14 Ahh! Olga var ju cool :) Det är kul att se hur de ser ut under all päls också. Hon verkar ha samma frisyr som min katt..
#15 Jag är fascinerad att ni lyckas själva! Får nog försöka träna min för jag vill ju inte söva katterna i onödan. Min är snäll men han vill liksom inte vara kvar på plats när det gäller. Fast jag har ju inte testat tystare trimmers mm, vet att det finns speciella "tysta" pälstrimmers.
#16 Det tog ca tre dagar. Han stod ut i 15-20 minuter åt gången sedan blev han rastlös. Så han såg riktigt kul ut första dagen
/Maria

#16 Haha, ja hon är cool;P Ja antagligen blev hon rakad på samma sätt. Päls på huvet, benen & svansen hade hon kvar. Hon är bondkatt/norsk så ganska mycket päls har hon, hon verkade tycka att det var skönt att bli av med massa päls:)