En katt till?
Hade en kort fundering över att det skulle vara kul för Morris med en lekkompis. Sambon nappade på detta, vilket jag inte trodde :) Inget bestämt ännu, men tanken är väckt :)
- Kan man ha 2 katter i en tvåa? Eller är det för lite plats?
- Kan de använda samma kattlåda?
- Ska man isf köpa en kattunge till, eller en vuxen katt (det finns ju alltid folk som vill sälja pga allergi eller så)?
- Ska det vara samma ras? Eller möjligtvis en brittisk korthår?
- Vad har egentligen britter för temperament, jämfört med ragdoll?
Hur gammal är Morris?
-Självklart kan du ha två katter i en tvåa. Inga problem alls. :)
-De kan absolut dela låda (vi har fem katter på två lådor)
-Beroende på hur gammal Morris är, men det är oftast enklast att introducera en kattunge
-Heh, jag röstar ju på britter, alltid :) (Jag är lite partisk, föder ju upp - men de är så underbara..)
-Jag har inte dödskoll på ragdoll, men rent generellt tror jag att de är ganska lika - hyfsat lugna, trygga, stabila raser som är nyfikna och "med" utan att "sitta på axeln" liksom.

Morris fyller 1 år om ett par veckor..
Anledningen till att tanken väcktes är egentligen att jag tycker att han är för seg, det känns som att han borde vara lite mer aktiv iaf.. Det skulle ju vara mysigt med två pälsar :)

- Jag bodde en gång i en stor etta (40 kvadrat) och hade tre månsar, olika röjiga, och det gick alldeles utmärkt:) Lite klätterställningar och stimulans så brukar det inte vara några som helst problem.
- Två katter och en låda burkar också gå alldeles utmärkt. Det är bara i sällsynta undantagsfall som de är så kräsna så de behöver en alldeles egen låda.
- Min erfarenhet är att det är absolut enklast att få en kattunge och en vuxen katt att bli vänner snabbt. Men det beror ju på personlighet också, det kan ju fungera alldeles utmärkt och snabbt om även en äldre kisse flyttar hem. Speciellt om det är ynge vuxna katter.
- En britt är aldrig fel!:) Skämt åsido så är britt en anpassningsbar och lättsam ras generellt som fungerar med de flesta raser (personligen så känner jag till t ex perser, bengal, burma, ragdoll, birma, aby, siames som lever komplikationsfritt ihop).
- Rent generellt så kan man väl ändå tänka sig att mer livliga, aktiva katter har mer gemensamt, medan mer coola och godmodiga raser fungerar bättre ihop. Men ja, det har ju även med personlighet att göra.
Calibra - är han kastrerad? Annars rekommenderar jag det innan du tar hem en ny katt, det brukar bli lite lugnare då.

ja, han är kastrerad..
om vi bestämmer oss för en katt till, så kommer det säkert att dröja några månader innan det blir av..

Jadå han är kastrutt. *säger jag som har koll på (detta)läge*:)

Men Pia, det är väl klart du har koll :)

Tycker som de andra och ja du gillar ju britter så varför inte en britt=)) Norsk skogkatt e oxå fina men lite mer livliga.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Men oh, jag fick ju inte ha koll först…:)
Då tror jag inte det blir några problem alls att introducera en ny kisse :)

Härligt :) Vi får fundera vidare ett tag, så får vi se hur det blir :)
Jag får väl önska mig en liten misse i 30-årspresent :)

Ja det är klart att du kan, min dotter har 3 katter i en 2:a de trivs jättebra
De är en vanlig bondkatt, en perser och en blandnng mellan perser och skogskatt.
Hon har tagit dem alla när de var kattungar. Ja inte samtidigt då.
Men det brukar vara lättare för de andra som redan finns där att acceptera en katt unge.
De är 5, 4 och 2½ år
Alla har de samma låda, utan problem