Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 5429 ggr
reverse
1

Läraktig kattras?

Kan ni ge exempel på kattraser som är, enligt era upplevelser, särskilt lätta att lära saker? Tricks och allt möjligt. Har sett ett klipp på ett orientaliskt korthår som kunde sitt, ligg, apport, sitt "fint" (med framtassarna uppdragna), "nej" (låt bli ¤något¤), komma på inkallning m.m.

//Lina

Ninja
1

Min siames lärde sig "sitt" och "sitt fint" när jag tränade hunden, genom att härma.. rätt smart tycker jag Skrattande men de är ju på samma nivå som orientaler eftersom de är så nära besläktade. Apportering är också vanligt bland dom. Stanna och nej kan hon också, och inkallning så länge vi är inne.. ute är det roligt att kolla runt lite mer.

[Hilo]
1

Min norska skogkatthona kan apport, hälsa och sitt Glad

Mainebusters
1

Mina Maine Cooner apporterar, förstår "gå ut", "mat" och "gå ner". Men jag tänker inte försöka lära dem tricks, då hade jag skaffat hund istället.. Flört

[Sniff]
1

Min katt kan sitt, ligg och vacker tass. Han väntar tills jag säger att det är okej innan han går ut. Han är ingen raskatt;)

EddaM
1

Mina skogisar är lättlärda…frågan är bara om de alltid lyssnar hehe =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Levethia
1

Tror att alla kattraser är lika lättlärda beroende på individen. Och hur mycket man orkar att lägga ner på energi att lära dem. Sen finns det de katter som bara inte vill lära sig :)

Medarbetare på Science Fiction

SidenMoare
1

Det finns de som tränar sina katter så att de kna delta i Agility

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

reverse
1

#3 Hihi, hund har jag redan. Tänkte att det kunde vara kul att även hjärngympa lite med katten när en sådan kommer till hemmet. =)

//Lina

Hyrrokkin
1

Tror inte ett dugg det har med raser att göra (kattraser är ju inte skilda på samma sätt som hundraser), utan enbart med individen. Sedan är väl mer aktiva raser kanske mer villiga att använda hjärnan så att säga  ;) Alltså att de hela tiden försöker hitta nya sätt att roa sig på och då lär sig olika "tricks". En lat/oaktiv katt har väl inte samma personliga behov av att "hitta på saker", om ni förstår hur jag tänker =)

Ninja
1

#9 Fast just därför tror jag att det har lite med olika raser att göra.. inte att någon är "dummare" än någon annan (i princip alla katter är väl mer eller midre kloka, men där är det mer individen som avgör), men vissa är som TS eftersökte lite lättare att lära saker. En del raser är väldigt aktiva och har ett stort behov av att hitta på saker, och är därför lite mer lättränade just av den anledningen att de vill hitta på mer saker.

Nu har ju jag bara siames som enda referens, men om man kollar på olika kattrasers beskrivningar så är ju en del vitt skilda i termerna om aktivitet osv. Men jag har ju i alla fall en huskatt att jämföra med, och hon är mycket med självständig och väldigt svårtränad i jämförelse med siamesen. Det är en sån klar skillnad mellan dom, att jag inte kan tro annat än att det är en viss skillnad i hur lättränade olika raser är.
Nog för att hundar och katter är två olika arter, men termen "will to please" vill jag görna använda på katter med. Äzzy vill mer än gärna göra allt jag ber henne om och blir därmed mer lättränad, medans Elsa inte bryr sig alls och därför är rätt svår. Så jag tror helt och hållet på att det är väldigt olika mellan rasers "träningsbarhet".

(observera att TS inte var ute efter "smartaste" kattrasen eftersom det kan jag hålla med om blir näst intill omöjligt. Men"lättast att lära saker" vilket jag tolkar som att träna olika tricks osv, ja där tror jag definitivt att vissa raser är enklare än andra)

Destany
0

mina 3 är huskatter o alla kan :

• Nej
  • gå ner
  • mat
  • ut
  • sitt namn