Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 18965 ggr
Blomma1
12/29/09, 12:02 PM

måste man bada katter?

Måste man bada innekatter, om de är duktiga på att tvätta sig och aldrig luktar illa? Eller är det bara för att man är människa som man har fått för sig att det är bra att tvätta sig Flört

Annons:
nallox
12/29/09, 12:07 PM
#1

Bra fråga! Jag funderar själv över detta. Hoppas någon med erfarenhet av såväl inne som utekatter kan svara!

Destany
12/29/09, 12:22 PM
#2

jag badar sällan mina katter.. jag fick rådet att göra det oftare  för att jag e allergisk o då försvinner lite av allergigenen men mina katter var inte på samma våglängd som jag så jag struntade i det o de luktar gott ändå o min allergi e inte sämre.. så mitt svar e nej man behöver inte bada katter

SidenMoare
12/29/09, 12:47 PM
#3

I princip tycker jag inte att man skall bada katter i onödan. Vare sig Huskatter som raskatter.

Har endast badat när det varit nödvändigt. Visst det är inte popis. men är det nödvändigt så är det. Men vanlig pälsvård som borstning, antistatspray på vintern, kloklippning etc det måste man ju göra på alla katter.

Men håller man på med att ställa ut sina katter så är det ju på ett annat sätt. Då måste man idka mer noggran pälsvård med bad inför varje utställning.

Sen kan det vara så att man mer eller mindre måste bada en katt oftare av olika orsaker. Men det får man ta från katt till katt.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

MonicaLagerquist
12/29/09, 1:46 PM
#4

Jag tyckera att bad och annan vård ingår i det som man ska kunna göra med katten utan att den får tokspel.I mina katters uppfostran ingår att de ska tåla att bli hanterade.Likväl som att medicinera,åka transportbur bli fasthållen så ingår bad i träningen.Om katten bajsar ner sig ellel får något klet i pälsen är det skönt att det inte blir en traumatisk upplevelse för katten att bli badad.

Stolt ägare till fem La permer

[Hilo]
12/29/09, 3:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Måste och måste..

Men det är väl bra om man gör det ibland.
I alla fall med långhårsraser, som inte alltid kommer åt att tvätta sig ordentligt.
Tovor och sånt, får man ju bort med borstning, men missfärgningar och annat går ju inte bort lika lätt.

Jag har en vit norsk skogkatthona som behöver sina bad
(ja, inte mer än kanske 1-2 ggr år) annars blir hon gulaktig..

Sen vet nog alla långhårsägare vad en dålig mage kan göra mot pälsen…

Mainebusters
12/29/09, 3:44 PM
#6

#4  Håller med.. jag vill att katterna ska vara hanterbara.

I julhelgen då jag var bortrest, så fick kattvakten slå sönder en kaffekanna, som Buster hade stoppat huvudet i.. han var lugn som en filbunke.. Glad

Och vilken katt får inte bajs i pälsen emellanåt? Då kan det vara nödvändigt att tvätta rumpan..

Annons:
sahar08
12/29/09, 5:02 PM
#7

#3 antistatspray vad är det? kan det vara en spray som motverkat att deras päls blir elektrisk?

EddaM
12/29/09, 5:39 PM
#8

#7: Precis =)¨

Badar mina katter inför utställning men jag badar även min älsta hane ibland med för han få fet päls o små tovor under magen, han har en massa päls.

Men är det nödvändigt att bada katten? Nej men bra om man badar den regelbundet som liten för att det hjälper till en massa om de tex får bajs i baken eller hittar på något annat bus. Just därför kommer jag börja bada mina kattungar innan jag säljer dem. De är alltid välhanterade när jag säljer dem men inte badade annars, men det är en stooor fördel om man har gjort detta.

Kan tillägga att jag föder upp skogisar o även har en långhårig Huskatt.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

Blomma1
12/29/09, 6:44 PM
#9

Ok, då vet jag, tack!

Men hur gör ni då, rent praktiskt? Badkar vore kanske bäst, men vi har duschväggar… Diskhon kanske?

MonicaLagerquist
12/29/09, 7:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9

Kattungar badas i köket och vuxna katter badas i duschen.

Stolt ägare till fem La permer

[Hilo]
12/29/09, 7:15 PM
#11

#9 Duschen.. Tycker det är lättast så..

Maria
12/29/09, 8:51 PM
#12

Jag har en katt som älskar att bada och en som fullkomligt skulle strimla mig om jag försökte.

Min gamla katt badade aldrig men han blev så fin och go ute i snön om vintern. Det gör mina nuvarande katter också förutom Moritz som egentligen får bada bara för att han tycker det är roligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

elyse
12/29/09, 9:12 PM
#13

Om kattens päls ser ovårdad ut, t.ex. om den ser fet ut, tycker jag att man ska bada den. Katter med långhårig päls behöver också mer pälsvård än de som har kort. Jag duschar mina katter i vår duschkabin och passar på att ta en dusch själv. Mina katter är alltså inte arga och rivs utan jag kan utan problem vara naken i duschen med dem.

Annons:
SidenMoare
12/29/09, 10:30 PM
#14

Jag har gjort så att jag flyttar duschslangen till kranen i köket. Det fungerar bra. Eftersom jag inte kan stå böjd så är köket och diskhon det bästa stället för mig. Dessutom är det bra med avställningsytor för schampoblandning, Balsamblandning, handdukar etc,. som man behöver.Lättåtkomligt.

Vet många som sitter i badkaret och badar katten. Tror det är ganska så bra. men tyvärr fungerar dte inte för mig.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

EddaM
12/29/09, 11:13 PM
#15

Jag sitter på golvet i duschen med katten, stängd dörr är oxå något som lugnar katterna. Lavendel schampo har en lugnande effekt med. Badar jag i badkar har jag en pall jag sitter på utanför karet men ont i ryggen får man!

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

sahar08
12/30/09, 11:23 AM
#16

#8 Tack min ena katt behöver verkligen sådan spray ska kolla genast på djurapoteket Glad

[Thiah]
12/30/09, 3:10 PM
#17

Hemma hos oss badar vi våran pojke när det behövs. Man märker på pälsen när det är dags. Han har inget emot och det och ibland  badar vi flickan samtidigt för hennes päls har en förmåga att lukta skunk.

Vi är två i badrummet och stänger dörren och sen brukar det gå riktit smidigt. Dock måste man hålla i Lucifer lite då han gärna går iväg dygnsur och full med schampo. Men förutom det och lite pip brukar det gå jättesmidigt. :D

Cathy
12/31/09, 11:55 AM
#18

Jag kan känna att det beror lite på vad det är för katt. Helst ska man vänja dem vid det redan som kattungar. En stor katt som får totalfnatt och blir skogstokig ska man inte bada i onödan. Får den något i pälsen är det ju nödvändigt ont. Men då kan man ju ta ett alternativt försiktigt bad. så man iallafall får bort den smuts man vill få bort. Glad. I övrigt är katter oftast renliga djur som tar hand om den biten väldigt bra själva.

Upp till toppen
Annons: