Bada katten!?
Hej!
Tycker vår katt är väldigt fet och oglansig i pälsen, så jag tänkte om jag skulle ge honom ett litet bad.
Detta är en katt vi tog över i somras och jag vet inte alls om han gillar att badas, men med honom följde ett kit med schampo som ser använt ut iaf. Så någon gång har han nog blivit badad.
Då jag aldrig tidigare badat en katt så vill jag fråga om lite hjälpsamma råd angående detta. Hur ska jag gå till väga samt vad behöver jag tänka på för kattens skull?
Lättast att ha en balja eller om man har ett badkar. Eller kanske diskhon.
Jag badar mina i badkaret och fyller då upp lite med vatten och blöter ner dom. På mina räcker det att jag håller fast med en hand vid nacken/ryggen så brukar dom inte försöka smita.
Sen brukar jag schamponera in dom och sen sköljer jag av med samma vatten som dom står i till att börja med. Sen kan det vara bra att ha lite extra vatten bredvid så att man får ut allt schampo. Eller om man vill använda sig av duschen, men det brukar mina katter få mer panik av.
Sen har jag jättebra handdukar i microfiber som suger åt sig fukt väldigt bra. Så brukar försöka få torka av katten så mycket det bara går.
#0 För att lugna ner katten så börja med att blöta/ducha vid halsen/ryggen och gå neråt. Häldre lite för varmt än för kallt vatten ;).
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Fyll inte upp mer vatten än upp till magen på katten och skölj honom med en plastmugg eller liknande.
Se upp så katten inte får vatten i öronen, det kan bli farligt eftersom katter har så öppen örongång.
Är katten lite långhårig kan det vara bra med katt-balsam oxå. Finns på zoo-affärer.
Tänk på att skölja ur allt medel ur pälsen noggrannt. Katten kommer nämligen att slicka i sit allt efteråt.
Tänk oxå på att katter har en lite högre kroppstemperatur än oss så dom blir lätt avkylda. se till att torka katten med en microfiberduk eller något annat superabsorberande innan ni lindar in kisse i en handduk.
Efter duschen kanske ni har en värmedyna som katten kan sitta på när den slickar sig torr.