Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2522 ggr
modellflickan
0

Julstjärnor och katter

Hur var det nu, är julstjärnor (blomman) giftiga för katten? Sambon har inhandlat två vackra julstjärnor..

Ska jag slänga dessa två eller?

[Hilo]
0

De är giftiga, och kan orsaka riktiga otrevligheter hos kissen om de får i sig dem.

modellflickan
0

#1 Aj då…

esthibett
0

Visst är det samma med hyacinter och amaryllis?

oh-la
0

man kan rent generellt säga att alla julblommor är giftiga för katter. ska man ha dem får man ställa dem där katterna inte kommer åt.

modellflickan
0

Tak för svar. Det blir att flytta på dom direkt.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Agria har tidigare iallfall haft en bra lista på sin hemsida över mer eller mindre giftiga blommor , framför allt just julblommor. Trist men vad gör man inte

mammaru
0

Fast det är ju lite olika på hur intresserade katter är av blommor och vilka blommor. När jag var liten var det aldrig någon av katterna som tuggade på Julstjärna. Men en av de katter jag har nu tuggade i sig Julstjärna och blev riktigt dålig - kräktes rosa slem.

Efter det har vi ställt ev present-julstjärnor högt upp på hyllor dit katten i fråga inte bryr sig om att ta sig.

Det gick några år och så fick vi en julgrupp med en julstjärna, en jul-en, höstglöd och något mer. Vi provade att ha den framme på dagarna och nu verkade det gå bra. Den katt som tidigare smaskade i sig Julstjärna hade kanske lärt sig att det inte var så bra? Fast en dag fick jag se hur han satt och grejade med blommorna och jag rusade dit - men han gjorde inte precis det jag trodde.

Han satt och nöp av blommor från höstglöden och lade mycket noggrannt i mitten av julstjärnan! Jag bara gapade. Det låg 5-6 avnupna blommor på julstjärnan.