Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2941 ggr
Mymlan
0

Highland Fold & Scottish Fold

Vad är skillnaden på dessa?

Såg annons på en annan sajt ang dessa kattungar men hur jag än kikar på bilderna kan jag ej se ngn skillnad alls. Kan ju i of vara bilder på en o samma sort så att säga..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

[Hilo]
0

Vet faktiskt inte, men de kanske kommer fårn olika ställen?
Glad

MonicaLagerquist
0

Highland Fold är väl semilånghårig & Scottish Fold är korthårig.

Stolt ägare till tre La permer

MyTwiggs
0

Yes! Stämmer

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

[Hilo]
0

Aldrig sett en Highland fold *googlar* Glad

[Hilo]
0
MyTwiggs
0

De är sanneligen söta!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

blondifire
0

söta? med öronen vikta så..nää stackars katter d e ju inte normaltRynkar på näsan..

S*Winsnes Wilda

spiritedaway
0

Någon som vet om Higland fold och scottish fold har samma problem med kroppen allmänt? Scottish fold är väl rasen som är så sönderavlad att de brukar få ont av att röra på sig.

oh-la
0

http://www.katter.nu/raser/fold.htm

jag visste väl att den inte var godkänd i sverak. eftersom jag antar att scottish fold och higland fold är samma katt men med olika hårlag. de är inte sönderavlade, utan problem med ben och bakparti har att göra med anlagen som ger "krulliga" öron. antar att det har med bråsket att göra men är inte säker. därför paras aldrig två katter med vikta öron med varandra, precis som att man aldrig parar två svanslösa katter (manx), eller två katter med polydaktyli.

spiritedaway
0

#9 var längesen jag läste om det där. Men har något svagt minne av att det aldrig är riskfritt trots att man aldrig parar två katter med vikta öron.

oh-la
0

#10, mycket möjligt. ne, jag tycker det är lite onödigt, precis som andra sådana här missbildningar som kan vara riktigt otäcka. som att kattungar med två svanslösa föräldrar kan födas utan bakkropp eller att ungarna får vridna tassar om man parar två skeppskatter… ne, än så länge har vi ju inte kommit dit hundarna är i kattvärlden, och så länge som man kan hålla borta de mer extrema raserna är jag glad.

spiritedaway
0

#11 det är rätt skrämmande vilka konsekvenser det kan bli.