Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4125 ggr
Lenore
0

Välter blomkrukor!

Mina tre stödisar som nu är 11 veckor gamla har blivit riktigt vilda och älskar att hoppa upp i fönsterkarmarna och leka med krukväxterna vilket gör att mina kära blommor ofta ramlar i golvet och krukan går sönder.
Fler än jag måste ha detta problem, vad gör ni åt det? Finns det något sätt att få krukorna att sitta stadigare? Jag har funderat på häftmassa men är tveksam till om det räcker. Någon som har ett bra tips?

Dorkiis
0

jag fäster dubbelhäftande tejp under krukorna, det fungerar för mig men dina kanske är vildare med dem =)

asvensso
0

Ja det ar ett elande!

Jag har kopt blomsterlador i sten som jag egentligen tror ar menade att ha utomhus. De ar lite bla- och vitglaserade i sten och ar ca 40 cm breda och 15cm smala. De ar jattetunga!! Dar satter jag flera blommor i rad samt odlar gras som de snaskar pa.

Fast jag ar fortfarande optimist och har en orkide i sovrummet som far sig en smocka da och da. Pa film sa gar katter smidigt mellan blomkrukorna utan att valta nagot, men hos mig aker bade vaser och krukor i golvet med jamna mellanrum.

Maria
0

Jag känner igen det där. Har blivit en del nya krukor genom åren och jag har tyvärr inget bra tips.

/Maria

LaSadie
0

Kardborrband bör iaf öka kraften som behövs för att tippa krukor. Dessutom är det en utmärkt allt i all produkt att ha hemma.

Naturligtvis hjälper det inte på krukor med fat iom den kan bara fästa ner fatet vilket inte är probelemt i vältningen. Dock de "tjusigare" krukorna utan hål i botten lär detta funka utmärkt på.

Finns säkert på biltema o liknande ställen men här är en länk jag snabbt hittade iaf.

3m för 40 kr bör räcka till några krukor iaf.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=136789289

[LucyInTheSky]
0

Dubbelhäftande mattejp funkar kanon här hemma.. Nu står blomkrukorna kvar! =)

Lenore
0

Tack för alla tips! Ska nog testa med dubbelhäftande tejp och se om det funkar. Det är så drygt att var- varannan dag dammsuga upp jord från golvet och plocka upp alla lecakulorna innan dottern äter dom. :P

Gunlog
0

Vanlig häftmassa går alldeles utmärkt! Det ska vara av märket Bosch! Ta en ordentlig kladd och rulla till en boll. Tryck fast blomkrukan, så sitter den. Den "suger" sig fast i både kruka och fönsterkarm, det gör inte andra sorters häftmassor… När det gäller tejp mm, så kan det bli svårt att få bort limmresterna, speciellt när det gäller dubbelhäftande… Där är en sorts fett i det som går in i fästytan. Detta fett är för att inte tejpen ska torka ut och "glasa" sig. Har man då otur, så kan detta förstöra lacken på både marmor-karmar och trä-karmar. Det kan bli gulaktiga fläckar alt. matta ytor. Bosch häftmassa har också fett i sig, men det går lätt bort med rengöringsmedel… Jag tar Ajax fönsterputs i mina marmor-karmar…

Mina katter var uppe i fönstren och busade, när de levde. Krukorna höll, men blommorna kunde få sig en törn när de hoppade i dem.

Häftmassan höll jättebra.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Jag köper dubbelhäftande mattejp på typ K-Rauta och den sitter jättebra men ändå kan man med lite ansträning ta loss krukan. Dock har jag stenfönsterbräden, så man tänker på att färg kanske åker med.

Har ofta akutkissar och de älskar fara genom blommorna, tack vare tejpen kan de göra det för krukorna står kvar

line84
0

Jag använder en klump med häftmassa. Krukorna rör sig inte en millimeter.. :)

SaraC
0

Jag gav upp tillsist och köpte krukor som inte går sönder om de åker i golvet och plast-/tygblommor. Har några riktiga blommor i ömtåligare krukor på en vägghylla de inte kommer åt.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

siddelina
0

Jag har några tåliga krukor i fönstret, men även plats så att katten kan sitta/ligga och titta ut. Annars blir de sura och då åker krukorna i golvet. På det stora hela så funkar det bra, händer någon gång ibland att de river ner, men det är sällsynt.