Klagar och blänger ...
… gör min lille Leo just nu
, för att jag hade fräckheten och stängde dörren ut. Han gick visserligen ut en lite stund till, men kom in snabbt och då stängde jag dörren.
Han vankar omkring, från kök, till ytterdörren till altandörren och försöker med tankekraft att få den att gå upp så han kan gå ut. Tittar på mig och försöker få mig att reagera.
Jag har lärt mig att ignorera hans klagande och efter en stund så går han och lägger sig något moloken, för han älskar verkligen att vara ute och springa. Ibland funkar det att leka lite som nyss med en pensel, då blev han kattunge igen för några minuter.
Är det fler som har katter som visar sitt missnöje på ett sådant demonstrativt sätt? Hur gör de?
Är det så att han inte längre får gå ut? 
Mina katter får gå ut i sin kattgård hur mycket och ofta de vill genom en kattlucka, men jag kan föreställa mig hur det skulle låta om jag bommade igen den 
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Mina visar sitt missnöje genom att jama o skrika högt .. Zigge min lille kattunge skriker o typ pustar när han inte får mat när han vill.. han e väldigt glupsk o gillar inte att de bara får brukmat morgon o kväll.de har fri tillgång till torrfoder hela dygnet men det passar inte..
Puma hade ett litet annorlunda sätt när hon var mindre när jag sa till henne eller hindrade henne från att göra saker hon inte fick.. hon hoppade upp bakom en kruka o väntade tills jag såg henne o så puttade hon ner krukan med tassen med vilje..
Han får gå ut och han älskar det, men ibland så är han inne fast dörren är öppen och då tycker jag att han kan vara inne. Men det är tydligen viktigast att han kan få välja om han vill gå ut eller inte 
Det händer att han självmant går in och lägger sig, då antar jag att han inte vill vara ute längre.
#2 Det var ett annorlunda sätt att protestera, välta ner med tassen 

#2 Katter är inte dumma. Märker de att man är rädd om sina krukväxter, så är det naturligtvis effektivt att straffa matte med att krossa en blomma eller rent av putta ner den. Det där känner jag verkligen igen.
#3 Angående stängd ytterdörr, så tror jag att man kan skapa en rutin med att hålla dörren öppen en viss tid och stänga ungefär samma tid varje dag. Då blir det en vana. Katten kan rent av lära sig att komma in samma tid varje kväll. Passa på att lägga fram maten då också. Det är attraktivt. Gnället tar slut.
Moritz brukar putta ner småsaker från diskbänk och bord som nycklar, tändare, pennor osv. när han är sur.
/Maria
Visst är de härliga, våra små?? De vet precis vad de gör.. 
#4 Bra tips, det ska jag testa!
#6 Visst vet de vad de ska göra så det blir som de vill!
Ja, de vet som sagt vilka knappar de ska trycka på.. Min lille bandit klöser på möbler och biter i krukväxterna när jag inte får som han vill.
Sen om jag inte är snabb nog med maten på morgonen så hoppar (klättrar!) Lucifer upp på mina axlar och sitter där och skriker på mig.
Jag har klössår överallt! x)
#8 haha, ja en katt på axlarna kan göra ont.
/Maria
Min lucifer försöker till och från springa ut i trapphuset. Han är ju snabb så han brukar komma ner till andra våningen men där luktar det annan katt så då blir han osäker och stannar = tillfångatagen. Tur är ännu att han inte börjat högljutt klagat på att få komma ut.
Vi har dock väldigt tur. Bor i hyreslägenhet och de som bodde innan oss hade ett barn. Detta gjorde att dom har nätat in köksfönstret och det är ju super för mig. Dom har även lämnat nät kvar till sovrumsfönstret så vi kan ha båda öppna vilket duger åt lucifer. Han kan sitta där och titta på alla människor då vi har rörelse dygnet runt (pub + enda butiken + enda busshållplatsen). 
Vilka kissekatter, de är för skojiga. Idag blev jag utmjauad när jag satte mig i skrivbordsstolen hos mina föräldrar och katten låg där. Hon skrek åt mig, högt och klagande!