Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2491 ggr
KexChoklad
0

helvit kattunge

Hejjsan . jag söker en helvit kattunge :D , Den ska helst finnas i stockholm . vet ni nån som föder upp det?

// Elin

www.Duettvagenskaniner.webs.com

Medlem i Wienerteddy klubben!

MonicaLagerquist
0

Jag väntar vita kattungar vilken dag som helst.Jag bor utanför Uppsala så det är ju inte så långt från Stockholm.

Vad är det för ras du är ute efter?

Stolt ägare till tre La permer

KexChoklad
0

Hmm ras spelar ingen roll men dom bör inte kosta mer en tusen lappen

// Elin

MaalinF
0

Det är ju så när man skall ha katt så får man räkna med att det skall kosta och tyvärr så finns det ju många oseriösa som säljer huskatter till höger och vänster och 'föder upp' hej vilt.

Om du vill vara en seriös kattägare, så är mitt råd att vända dig till en riktigt uppfödare eller ett katthem.

KexChoklad
0

#3 det vet jag . mamma föder själv upp o tar regält för sina katter . Vi har en katt från katthem redan!

Jag vet många seriösa som tar billigt för katterna

// Elin

MaalinF
0

Din mamma föder upp? Är hon registrerad uppfödare? Vilken ras?

MonicaLagerquist
0

Jag kommer att ta 4000 för de rakhåriga och 9000 för de krulliga.Att föda upp katter är tyvärr inte gratis.För 1000 får du nog ingen katt som är vaccinerad chippad och besiktigad.

Stolt ägare till tre La permer

sisal
0

Förlåt mig, men hela frågan kändes otroligt oseriös…. "spelar inte någon roll vilken ras men max 1000:-"…

Om din mamma som föder upp katter tar "rejält" för dom, varför ska du då bara köpa en katt för max 1000:-?

Det kanske finns en tanke bakom din fråga som jag inte förstår.. Får jag fråga hur gammal du är?

Annaliz
0

Som jag fattar det söker KexChoklad en vit kattunge. Det enda hon har fastnat för är just det och då spelar inte rasen någon roll. Hon verkar ha en kattunge tagen från ett katthem tidigare, men känner och söker nu (förmodligen) ett kattsällskap. Helst en vit. Hennes mamma kanske är en seriös uppfödare av en särskild ras, men som inte föder upp vita ungar (antar jag eftersom hon rådfrågar här). Om nu inget katthem i närheten har en vit kattunge tillgänglig, varför skulle hon då inte få köpa en vit kattunge för tusenlappen? Varför så otrevligt bemötande? Antagligen har hon satt ett prisstopp vid tusenlappen eftersom att rasen är obetydande? Om inte den eventuellt vita kattungen hon hittar för tusenlappen inkluderar vaccination, id- eller chipmärkning och veterinärbesiktning, så får hon väl ta tag i det på egen hand vid ett senare tillfälle. Men jag måste faktiskt säga att det finns kattungar som säljs för tusenlappen och inkluderar det ovannämnda. En kattunge från ett katthem brukar kosta hälften och det inkluderar vaccination, idmärkning och vet.besiktning. I och för sig är det inte katthemmens mening att tjäna pengar på verksamheten i huvudsak utan att hitta omsorgsfulla hem till de hemlösa. Men jag förstår inte hur det kan på något sätt vara svårt att inte respektera hennes val att högst buda tusen kronor för en vit kattunge med obetydande bakgrund? Jag skulle själv inte ge mer än kring tusenlappen för en huskattunge och oftast de huskattungar som säljs därikring (prismässigt) säljs faktiskt för en större peng pga vaccination, idmärkning etc.

Annaliz
0

Så mitt råd till dig KexChoklad är att om du söker en vit huskattunge för det priset, se helst till att priset inkluderar vaccination, idmärkning och vet.besiktning för din kattunges bästa. Lycka till!

Annaliz
1

Sedan kan jag inte hålla mig när det gäller ditt inlägg #3, Mealyn.

Jag håller med dig om det första, det finns många oseriösa huskatt"uppfödare", men att du gör sådan skillnad är för mig ett litet frågetecken(?).

Är man endast en seriös kattägare om man ger hem åt en raskatt för flera tusen kronor eller åt en fd. hemlös katt från ett katthem för knappt tusenlappen? Många huskattungar som föds upp är utav misstag och avsikten att inte göra abort. De kattungarna hade liksom de andra från katthemmen kunna platsa där beroende på "uppfödaren". Det är ju trots allt därifrån och därför många hemlösingar kommer till katthemmen från början. Det är en sak att folk väljer att fortsätta att föda upp huskattungar och att det finns ett överflöde, men jag anser nog att vart man än tar kattungen ifrån så hjälper man den från att bli övergiven och hemlös. Att ta en kattunge från en "uppfödare" eller från ett katthem är inte att stödja huskattuppfödning, utan mer som att stödja katterna i sig och hjälpa dessa små liv. Om en huskattunge inte blir tingad och får ett hem, åker de antingen ut, behålls eller till ett katthem och åker den ut och överlever kanske den återfinns utav ett katthem vid ett senare tillfälle och då är den kattungen mer värd och i mer behov av ett hem av den anledningen att den är på ett katthem som inte innehar katter hur länge som helst. Jag skulle nog nästan kunna kalla alla huskattuppfödare för tillfälliga katthem. Men jag glömmer inte bort det faktiska överflödet och stödjer inte heller den fortsatta uppfödningen hejvilt. Vad jag egentligen vill komma till är att oavsett om man köper en kattunge från en uppfödare eller från ett katthem så har kattungen samma bakgrund iallafall, för det mesta -Den kommer från en (fd.) huskattuppfödare och vissa andra föds ute av en fd. huskattuppfödares katthona.

sisal
0

Det var inte alls meningen att vara otrevlig eller ge ett otrevligt bemötande… Men jag måste ju få ställa det frågor jag vill.. Det är ett öppet forum och alla här har åsikter/frågor/synpunkter och det måste man ju få ha!….

Det var också därför jag frågade hur gammal "Kex Choklad" var…

Jag förstår dig helt och hållet Annaliz och det är ju så att ibland är man snabb med svaren…

Jag önskar verkligen Kex Choklad lycka till i letandet efter en vit katt, och hoppas att du får vad du vill ha.

Mainebusters
0

Hoppas du hittar den katt du söker! Fast det kan ju ta sin tid..

Vill du ha en huskatt så köper du en huskatt! Glad

Att vara en seriös kattägare är att ha ekonomin att ha en katt, med allt som hör till..  det är inte att ha en raskatt, eller en katthemskatt. Min åsikt.

MaalinF
0

Annaliz, rent generellt tycker jag det är bättre att man tar från katthem eller uppfödare, kan man börja i den änden så blir efterfrågan på huskatter inte lika stort.

Hon kan säkert bli seriös kattägare om hon hittar en stackars katt på blocket som inte blivit varken vaccinerad eller märkt, men som de tar 1000kr för ändå bara för att den t.ex. är just vit. Det är jag emot.

Mainebusters
0

Nu lägger jag mig i lite.. man kan ju faktiskt vacc och märka själv också.. eller är det bättre om de tar 200 kr för den vita katten?

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#8 bara en undran vilket katthem tar så pass lite som 500 kr för en kattunge? Nu finns jag i Stockholm och katthemmen där tar då 900-1000 för alla katter och trots den summan tjänas inga pengar på katternas försäljningspris.

BaraLisa
0

#15 Det beror helt på hur de jobbar. För några år sedan tog man inte så mkt som man gör nu, KKS tar mkt mindre men de arbetar annorlunda. Stockholm är lite speciellt.

Jag kan förstå er alla i era åsikter och alla har rätt tycker jag. Men det är just det, att vi andra inte kan hoppa på folk och ta saker personligt (det känns som att många går igång direkt), alla måste få ta egna beslut men man kan "lära" dem som kanske inte har koll, men med otrevliga "påhopp" blir det motsatt effekt. Enkel psykologi.

Med vänliga hälsningar Lisa

Cheapo
0

# 13 Det spelar väl ingen roll vart katten kommer ifrån? Huvudsaken är väl att den kommer till ett bra kärleksfullt hem, eller? Och om det nu så att man köper en huskatt från blocket så är väl inte det hela världen? Det kanske inte ens var meningen att honan skulle få ungar, men om hon nu fick det så är det ju bra att någon tar hand om dem? Min Ansgar köpte jag från blocket, då var han varken chipmärkt eller vaccinerad, men det har jag fixat själv. Han tillsammans med vaccination och chipmärkning har kostat 950:-. Och bara för att katten ligger på blocket betyder inte det att det är synd om den, de flesta kommer förhoppningsvis till kärleksfulla hem!

Mainebusters
0

#16  Var är påhoppen? Det är diskussioner och frågor, eller jag kanske har missat något..

När man börjar skriva otrevliga saker, då tycker jag att det är påhopp.

BaraLisa
0

Folk tar sig friheter och ger råd som ingen bett om. Samtidigt så är det j*vligt viktigt att höja statusen så att alla inte bara kläcker kattungar åt höger och vänster. Men det är hur man gör det som är det väsentliga, man får vara smidig.

Med vänliga hälsningar Lisa

Mainebusters
0

Ja, smidighet.. det är nog svårt med det ibland. Särskilt när det handlar om kastrering, ute/innekatter och huskattsavel.. Glad

Men påpekar man att man tycker att det går för långt med "råden" så får man ju oftast svaren att det är just ett diskussionsforum..

KexChoklad
0

Tack till dig annaliz o baralisa , ! , Jo jag är 13 år .. Och jag vill betala mina djur själv o därföör har jag inte råd med katter för 10000 kr , man måste ju ha råd med allt annat oxå såsom vett kostnader osv ..

Jo , ras spelar inte stor roll , men en huskatt vore fint det

// Elin

Johanna161
0

Hej KexChoklad, du kan ju alltid ringa på den här annonsen och fråga vad som ingår i priset Glad

Lycka till!

Har redigerat inlägget från annonsen, då detta inte är tillåtet att länka till.

//MaalinF

Alexej
0

Tänk på att helvita katter ofta är döva. Absolut inte lämpliga som utekatter!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

sisal
0

Nu förstår jag varför priset var viktigt!

Ber om ursäkt igen för att jag kanske låtit som en "gnäll-kärring"!

Kanon att du tar ansvar och förstår att det kostar att ha husdjur.

Stort lycka till i ditt sökande efter katt, den katt som kommer till dig kommer att få ett bra hem och en snäll matte! Skrattande

Annaliz
0

#15 Katthemmet här i norr tar dom 500 kr för en kattunge som är vaccinerad, idmärkt och besiktad. www.kattinorr.se om du vill läsa mer.

KexChoklad
0

hihi , våran katt från katthem kostade 900 , :) han e renrasig burma

// Elin

MaalinF
0

#23 Inte ofta, men det kan hända att de är döva.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#27 förstår inte riktigt din kommentar till min fråga till #8 då jag undrar vilka katthem tar runt 500 och inte vartifrån katten kommer?

Alexej
0

Inte ofta? 40% tycker jag är ofta.

Dövhet
En del vita katter blir döva. Undersökningar har visat att 80 % av blåögda vita och 20 % av gulögda vita katter blir döva. Även vita odd eyed blir döva ibland, liksom katter med höggradig vitfläckighet. Sammanlagt beräknas ca 40 % av alla vita katter bli döva.

Spinn - kattgenetik

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annaliz
0

Daisy-Moa-Elsa, inlägg #28

Läs mitt inlägg till dig, inlägg #25

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#30 ditt inlägg förstår jag absolut, det var ju ett glasklart svar men det är # 27 Mealyns kommentar jag inte förstår

MaalinF
0

#31 Jag har nog förväxlad tråden med en annan, troligen! Jag har för många trådar uppe samtidigt Glad

MaalinF
0

#29 Vad jag menar är att det inte är en garanti att för en döv katt för att den är vit, det går ju att kolla upp Glad

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#32 ha ha det är lätt gjort, jag fick inte alls ihop det hur jag än försökte

minja
0

Så du skall både ha en valp och en kattunge samtidigt? Du hämtade ju valpen igår efter bara kollat lite snabbt på dom annonserna som fanns. Tycker att du kan vänta lite kanske då valpen kommer kräva mycket av dig.

[Hilo]
0

#23 Det finns tester att göra för att se hur mycket katten hör.
Det går också att om man vill göra en deal med uppfödaren.

Är den vita katten döv, eller hör dåligt så kan man få lämna tillbaka den.

Jag har en vit katt, hon hör inte 100% men inte dåligt. Hennes två vita systrar hör bättre. Dock - Även om hon hörde 100% så skulle jag inte släppa ut henne där vi bor nu. Kanske om vi bodde mer kattvänligt.

Sen är chansen större att avkommorna från vita katter blir hörade om båda är det.
Tyvärr är det inget krav på att (renras)katter ska vara 100% hörande för att få användas i avel i sverige.

Dock har man upptäckt att vita katter med mycket röda linjer oftare får hörande ungar.

Därmed inte sagt att döva katter kan få hörande och vise versa..
Men hittar man bra linjer så är chansen stor att man slipper dövheten.
Gäller att veta hur och vart man ska leta.