Sticker ut hakan lite
Jag vet att detta är att sticka ut hakan lite, men jag funderar ändå. Jag är medlem på ett flertal sajter på iFokus, gällande olika saker, men av ingen annanstans kan man finna så hetsiga diskussioner som här på katter.ifokus.
När folk ställer frågor på ALLA sajter, är det för att få konkreta svar eller råd från andras erfarenheter eller kunskap. Man håller inte alltid med personen som ställer frågan om hur denne tänkt lösa problemet, men det brukar annars innebära att man skriver vilka problem eller risker det medför att göra på det viset, alternativt berätta om andra lösningar.
Självklart blir man engagerad när man läser att någon felbehandlar djur, men många gånger är det ju okunskap eller i brist på bättre alternativ och då känns det bättre att berätta vad felet består i och vad man kan göra åt det. Folk har lättare för att ta till sig den informationen än kritik.
Så jag skulle bara vilja lägga detta som en tankeställare, för att öka trivseln på detta forum, så att man hjälper varandra. Det är väl ändå det som är meningen?
Nu var det ju ett tag sedan det var fel stämning på sajten.
Ser inte lika hårda ord, och lika mycket oordning som förr..
Då en ny Medarbetare kom till på sajten så har det blivit mycket bättre..
Givetvis handlar det om att ge bra råd, och sen också TA de bra råden och inte hetsa emot om man misstycker..
Många gånger tycker jag att så är fallet mer än att folk skäller på andra som ber om råd, men det är bara min uppfattning.
När folk inte får höra vad de vill höra är det genast taggarna utåt.
Kan inte annat än hålla med, ibland är det bra att tänka efter innan man kastar ur sig saker. Jag tycker att det alltför ofta blir en elak ton i inläggen, och man dömer utan att ha någon kunskap om bakgrunden. Ibland liknar det mobbing, en "alla på en"-situation. Både här och på Hittekatter.

Jag har inte varit medlem så länge att jag har någon annan tid att jämföra med utan jag jämför sajten nu, med andra sidor enbart.
Har själv inte blivit påhoppad för något, så det är absolut inget personligt från min sida. Oftast håller jag nog tom med de som som jag anser ger hetsiga svar, jag tycker bara inte om sättet de skriver det på.
Jag upplever snarare att taggarna utåt kommer snabbare från de som kritiserar än de som frågar. Om jag hade skrivit "såhär tänkte jag göra" eller "har ni något tips på hur man löser det här problemet" och fått så pass kritisk respons som vissa har fått så hade inte jag tagit det till mig heller.
Det är något i alla fall jag upplever på alla möjliga djurforum, tyvärr. Det blir lätt heta känslor när diskussionerna handlar om djur, det går inte att jämföra en djursajt med till exempel min sajt Sommar.
Det bästa man kan göra som medlem är att själv föregå med gott exempel, aldrig svara med samma mynt och att kontakta de ansvariga för sajten privat om man upplever otrevligheter.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#4 Jag tycker inte riktigt att det går att ursäkta med att det är en djursajt dock. Jag har varit medlem på flera andra djursajter också och upplever inte att det blir lika hård kritik mot varandra där.
Självklart månar man om sina djur men det fakta är det enda sättet som man faktiskt kan övertyga någon (och på det sättet faktiskt hjälpa djuret/en ifråga). Inte med arga åsikter som kan upplevas som påhopp.
#5 Det är ingen ursäkt. Jag har inget behov av att ursäkta andras dåliga uppförande och har inte sagt att det är ok. Jag säger bara som det är, det förekommer på många djursajter tyvärr och verkar det vara svårt att helt komma ifrån.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Anledningen till att det blir en del hetsiga diskussioner här är för att alla har olika erfarenheter om kanske något som var just med den katten i den situationen. Sen vad jag förstår så finns det olika uppfattningar här om vilket värde/status en katt har.
#0 Jag är Sajtvärd här på Katter iFokus sedan ca 1 månad tillbaka och på Hittekatter iFokus sedan drygt 3 år. Har innan dess varit Medarbetare och Sajtvärd på andra internetsajter i 9-10 år.
Visst kan det bli lite hett om öronen i vissa trådar här på Katter. Dock inte värre än på andra forum som jag har erfarenheter av. Det hör nog mera till internetforums baksidor skulle jag vilja säga. Att man bara kommunicerar skriftligt med varandra och inte träffas IRL gör att det lätt blir missförstånd pga att nyanserna går förlorade. Ibland dyker det även upp bråkmakare som har som sitt stora nöjje att provocera och skapa konflikter.
Det är naturligtvis viktigt att vi tänker efter hur vi uttrycker oss. Sedan gäller det att inte ta det personligt om det uppstår meningskiljaktigheter i en sakfråga. Det är när känslorna rusar iväg som det blir galet.
Katter iFokus har en mycket viktig uppgift, det är att vi ska stödja och ge goda råd till varandra så att vi blir bättre på att ta hand om våra katter. En annan viktig uppgift är att höja kattens status. Ibland märker jag att medlemmar tar illa upp och går i försvar inför goda råd eller synpunkter som inte överenstämmer med vad de själva tycker och tänker. Det finns enormt mycket kunskaper här på sajten vilket är en stor tillgång om man bara kan ta emot det. Sedan gäller det förståss att vi har en vänlig ton mot varandra i diskussionstrådarna.
Vi har en artikel som heter Ditt ansvar som medlem på Katter iFokus. Här kan du läsa om våra skriv- och trivselregler.
Jag brukar säga att den här sajten blir vad vi alla gör den till. Varken sämre eller bättre.
#2 Hittekatter är ju en sajt som jag skapat från grunden. Det kan vara en tuff sajt då den handlar om ett enormt tungt ämne. Vi ser mycket elände från "Sveriges baksida" varje dag. Det händer att det blossar upp stridigheter ibland, men det är oftast än vänlig grundton. Vi har uträttat mycket bra saker under våra tre år. Räddat enormt många katter genom att hjälpas åt från Ystad till Haparanda. Sajten har ett syfte och en klar målsättning, vilket gör att det kan bli en hel del argumentation. Det är helt enkelt ingen vanligt kattsajt där mys och pys kommer i första rummet. Samtidigt försöker vi att hålla en trivsam ton och har även där klart uttalade Skrivregler. Men jag tror att det tunga ämnet gör att inte alla orkar med dikussionerna. Sedan är vi nog ganska tydliga med sajtens målsättning också, vilket antagligen kan missuppfattas som en "alla-mot-en" situation.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Hm, känsligt ämne det där, tydligen.
#8 Jag förstår att det är ett tungt och viktigt arbete ni gör, men jag tror att några skulle ha nytta av att ta ett steg tillbaka och på ett nyktert sätt granska det som skrivs. Och tänka efter före…
Målsättningen är katterna i fokus. Jag tror att alla har det, men vi ser det bara på olika vis. Det någon tycker är helt ok, det tycker inte den andre, men bara för det så måste man tänka på hur man formulerar sig.
Om någon frågar om råd, så behöver man inte gå till mothugg, har man inte svar eller råd om frågan, kanske man inte ska skriva något? Ofta så får man invändningar och ifrågasättande istället. Jag tror att många inte vill ställa en fråga för den skull. Men jag hoppas jag har fel.
#9 Jag tycker inte att det är känsligt att vi diskuterar andan på forumen. Tvärtom är det alltid bra med den här typen av diskussioner. :)
Jag har bland annat skrivit följande text i artikeln angående våra regler (gäller båda sajterna Hittekatter/katter) som handlar om precis detta:
Andan på forumet
Den vanligaste orsaken till problem på Katter iFokus är att andan blir aningen för hetsk. Ämnet katter är ofta känsloladdat, vilket bidrar till att det kan hetta till och skenar iväg i diskussionerna. Det finns nog inget som kan ställa till det så mycket som just upprörda känslor. För att undvika att olämplig text kommer på pränt är det en god vana att du alltid läser igenom vad du skrivit en eller två gånger innan du publicerar det.
Missförstånd
En annan orsak till att det går fel ute på forumet är att vi missförstår varandra. Det är lätt hänt eftersom vi bara kommunicerar skriftligt. Om du alltid utgår ifrån att den som skrivit har ett gott uppsåt kan många bekymmer undvikas. Är det något som verkar underligt eller som du inte förstår är det bättre att fråga vederbörande vad han/hon menat. Är det av känslig karaktär kan det vara lämpligare att ställa frågan via PM.
Personliga konflikter
Om du blir osams med någon annan medlem ska du inte ta upp det öppet på forumet. Lös istället detta privat via PM funktionen.
----
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
vilken tråkig sajt d skulle bli om vi bara strök varann medhårs hela tiden för husfridens skull..
S*Winsnes Wilda
#13 Nej precis då skulle vi ju inte har något att diskutera och byta åsikter om. Inte särskilt givande med andra ord. :)

#13, 14
Jag menar inte att man inte ska kunna diskutera saker. Alla behöver inte tycka samma, men antingen kan man ju hålla det i en "vad tycker du om…"-tråd eller att hålla sig till fakta och tydlig information eller egna erfarenheter och tips om det är i en frågetråd.
Ibland kan man ju ställa frågor på olika sätt men mena samma sak. Jag öppnade en tråd där jag frågade varför man kastrerar innegående honkatter. Jag hade lika gärna skrivit "Jag hade inte tänkt kastrera min honkatt, för det verkar onödigt." Av diskussioner här inne att döma, hade detta kunnat leda till att jag kunnat få höra att jag skulle vara oansvarig etc etc. Uttalandet är alldeles sant, för jag tyckte det verkade onödigt att kastrera en innegående honkatt, men jag har fått information som gör att jag fått fundera om.
Därför ville jag bara att folk ska komma ihåg att när de berättar hur de tänkt göra eller sin åsikt, beror det många gånger på okunskap vilket andra kattägare kan hjälpa dem att ändra på, om de inte börjar med att dumförklara den idén som personen haft, för det gör att folk hamnar i försvarsläge istället för att lyssna.
Jag tyckte bara att det var värt att minnas, för det känns som folk glömmer det är inne, ibland.
#15 Förstår var du menar och är böjd att hålla med dig. Det är viktigt att vi är ödmjuka och vänliga i tonen. Meningen med sajten är att lära ut fakta och delge erfarenheter mellan varandra. Vi har alla varit nybörjare en gång i tiden. Man ska kunna fråga vad som helst utan att känna sig dum.
Själv upplever jag att det bara blir tjafs i trådar som har ett känsligt ämne, t.ex ämnen som följande för att nämna några:
- Min katt är sjuk och jag har inga pengar
- Innekatt vs utekatt
- Foderfrågor
- Avla på huskatt
- Köpa/sälja kattungar före 12 v ålder
- Jag är allergisk och katten ska ut nu eller avlivas
Detta är så känsliga ämnen där alla har sina åsikter om vad som är bäst för djuren. men även om det går hett till så ska man ju hålla sig till skrivreglerna endå. I grund och botten så tänker ju alla på kattens bästa, oavsett vilket ståndpunkt man har i frågan.
Håller delvis med, men problemet uppstår om ämnen rör sådant som på olika sätt upplevs äventyra katternas liv o ser jag på andra djursajter så blir diskussionerna likartade när folk upplever det som om att en åsikt äventyrar djurets liv, så det är nog ett problem man får leva med. Sedan kommer ju alltid ett visst antal blanda sig i diskussionen inte för att de har så mycket att tillföra utan för att de älskar o diskutera o gärna då vara lite på tvären o då eldas saker o ting lättare mer upp o det var ju det som också var den skrivande´s åsikt.
Det är lättare att vara informativ o upplysande om ett ämne inte äventyrar ett djur´s liv eller hälsa o vice versa drar det lätt iväg om man upplever att en viss hållning kan vara skadlig för ett djur. Sedan finns det akilleshälar inbyggd i en kattsajt o det är huskatter vs raskatter, alla hemlösa katter´s situation, kattuppfödning o närrelaterade ämnen typ kastrering o innekat vs utekatt. Jag tror aldrig att svaren på en sådan diskussion kan bli lugn eftersom det rör upp så mycket känslor. Sedan finns det alltid folk som då eldar på med lite extra bränsle o så drar det vidare. Jag måste ändå säga att stämningen har blivit oändligt mycket bättre härinne än den var för några månader sedan, så oavsett vad så är allt mer på rätt väg trots allt.

#16 Precis. :) Det var bara det jag ville lägga in, som ett litet inlägg att tänka på ibland, när man läser något som gör en upprörd, eller så.
Jag tycker att det är kul att folk har olika åsikter! Och att man ska få vädra dem utan att bli ifrågasatt hela tiden. Men visst kan det bli tjatigt att läsa samma sak i 15 inlägg.. Men alla har sin rätt att skriva!
#18 Citerar dig: Sedan kommer ju alltid ett visst antal blanda sig i diskussionen inte för att de har så mycket att tillföra utan för att de älskar o diskutera o gärna då vara lite på tvären o då eldas saker o ting lättare mer upp o det var ju det som också var den skrivande´s åsikt.
Jaa, tänk om vi alla kunde tycka lika istället! 
k

#20 Som jag skrev tidigare i diskussionen så har jag inget emot att folk har olika åsikter om saker. Jag tycker bara inte att det är så behjälpligt med folks åsikter i trådar där folk ber om råd eller tips.
Nu tar jag gör jag en fråga på något som ingen frågat om för att den inte ska relateras till någon annan diskussion:
Säg att jag skriver att jag skulle vilja dressera min katt till att alltid gå på bakbenen, och så undrar jag hur man tränar den till det. Då är jag ju inte det minsta behjälplig av någon som svarar att katter ska gå på fyra ben och att träna dem till att gå på två är jätteelakt eller oansvarigt av mig. Jag kanske bara inte riktigt har tänkt på vilka följder det får och behöver då istället få veta VARFÖR jag inte ska träna katten till det. Ett svar kan ex vara att tala om hur kattens anatomi gör att det inte GÅR eller att den tar skada av det fysiskt på något sätt. Konstruktiva förslag alltså. Åsikter tycker jag därför att man kan hålla i trådar som ger uttrymme för det, som är gjorda för att vara just diskussionstråd. På så sätt blir det lättare för personen som ställer en fråga att inte ta det som personlig kritik och då är det också lättare att lära sig av informationen vi får.
Jag önskar att inte folk svarade att "om vi ändå kunde tycka likadant" för då känns det inte som mitt budskap har gått fram. Folk får tycka precis vad de vill, men om man faktiskt bryr sig mer om kattens väl och ve än om sin egen rätt att uttrycka sin åsikt, så svarar man med INFORMATION på frågor och försöker hålla kritiska åsikter till diskussiontrådarna, för att undvika att personen som frågar ställer sig i försvarsställning.
#21 Om du syftar på min sista mening i #20 så var den ironiskt menad.. Klart att alla inte ska/måste tycka lika!

För övrigt håller jag med dig i allt du skriver!
#20 Tja - jag tycker nog det är skillnad på att tycka olika om en sakfråga, än att prompt blanda in helt andra aspekter bara för att provocera. Det är inte att tycka olika, det gör den personen för att provocera. Tycka olika är som sagt var en sak, men att börja blanda in både det ena o det andra bara för att elda upp en diskussion är en helt annan sak!
#21 Tja en sådan fråga o du kommer inte få informativa svar, så länge det finns någon/några som uppfattar det som att en katt ska ta skada av ditt agerande. Då tar det hus i helsike här o ja det visar snarare att det är en stor grupp engagerade medlemmar här. Någon försöker kanske ge dig info o andra kommer reagera helt annorlunda. För mig är det ingen stor sak att det blir så, så länge folk inte går till personliga angrepp o biter huvudet av varandra så ser jag det som fullt ok.
Allt är egentligen jätte enkelt - om alla följer våra skriv- och trivselregler kommer det inte att bli några större problem alls i trådarna. 
Ofta är det ju så.. frågar man om en sak i tråden så slutar diskussionen med helt andra saker. Hur många trådar handlar enbart om huvudfrågan/ärendet? Inte många.. mig spelar det ingen roll om det spårar ut lite med ämnet, bara folk inte skriver dumma saker.