Katter iFokus

Katter

Etikettom-sajten
Läst 1262 ggr
Thirre
0

Som ny medlem..

Som ny medlem på ett forum blir man ifrågasatt och folk är benägna att utlysa personlig häxjakt. Om man är som jag, tycker mycket om mycket och skriver det gärna, kan jag förstå att man blir ett hett villebråd. Tur då att jag är så pass stark i mig själv, mina tankar, tycken och funderingar att jag klarar av att bli ifrågasatt men det finns sådana som på så vis blir avskräckta och vill inte vara kvar på sidan. Är det inte då viktigare att vara ödmjuk och snäll mot nya för att få dem att stanna kvar? För att på så vis kunna påverka, om personen ifråga möjligen har skeva uppfattningar och syn på djur, genom att ge råd och förslag på snällt sätt i framtiden. Då kommer man få någon eller några som kan ta hand om sina djur på ett bättre sätt än vad som tidigare har önskats.

Det är synd att man måste försöka bevisa motsatsen om och om igen innan man blir "en i gänget". Dock kan man åka på en liten räkmacka in om man har ett gott rykte sedan tidigare, om man har ett namn som tidigare har varit känt och blir på så vis påhejad av tidigare medlemmar. Detta kan underlätta proceduren men det kommer alltid finnas folk som lever för att ifrågasätta och "sätta" dit folk i olika inlägg vilket i mina ögon är onödigt.

Är det inte bättre att vara extra ödmjuk, modtaga nya medlemmar med ett leende för att fortsätta ha trevlig stämning? Det kan inte vara så farligt att bjuda på lite av sig själv..

Det första inlägget jag skrev på denna sajt innehöll beröm för alla de som redan var här, öppnade upp för att jag är en glad och positiv person men redan i det inlägget hittade någon något att kommentera åt det negativa.. Katter iFokus är inte alls ett eget exempel på det jag talar om utan snarare ett typexempel eftersom det förekommer på de flesta intressesajter och självklart blir det mer vanligt på communitys där det handlar om våra sällskapsdjur. Att handhålla djur kan väcka många känslor och det finns många varianter på hur man skall göra det optimalt för djuret ifråga. Det finns inga klara riktlinjer (förutom lagar), inget svart och vitt, utan mycket är baserat på den egna individens upplevelser, erfarenhet och nyansering. Detta möjliggör tolkningar och ifrågasättande i större utsträckning och ja visst!, det är alltid bra att vara kritisk och granskande men man måste inte alltid uttrycka det och framförallt inte när det gäller banala saker.

Jag brukar vara en sådan som försöker hitta det positiva och är inte sen med att ge beröm, det kostar mig inget så varför inte ge komplimanger? Många är så fokuserade på att istället hitta det negativa men det är inte alltid det som är det viktigaste i en tråd, eller i verkliga livet. Att pusha fram osäkra personer, lyfta fram det som är positivt, har betydligt bättre effekt i längden än att skrämma folk. Personer som blir ifrågasatta och kritiserade antar en försvarsinställning och är då inte påverkbara utan hjärnan går då på högvarv för att hitta möjligheter att försvara sig. Vi människor är funtade så.. mer eller mindre generellt.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Dorkiis
0

men i en diskussion ifrågasätter man väl ofta det som de andra säger om man tycker olika.. diskussionen fortskrider ju om flera har olika åsikter och "debatterar" vidare, men jag tror inte att någon menar det som en personligt häxjakt på något vis =) 

Välkommen till katter i fokus förresten =)

oh-la
0

personligen tycker jag att stämningen här inne för det mesta är trevlig. man får väl ha med i beräkningen närman ger sig in här att det gäller djurhållning och i alla diskussioner som rör djurhållning tenderar diskussionen att bli bitsk. det jag upplevt är att man kan få mothugg i en diskussion, men mycket medhåll i en annan, och det tycker jag personligen är kanon. ingen dömmer dig för en åsikt. å andra sidan, det hade inte varit mycket till diskussion om en säger "torrfoder är bäst" och alla andra säger "hurra för det uttalandet". det blir inte mycket diskussion då. till på köpet är vi många medlemmar, många erfaranheter och olika grad på kunskap. sedan finns det ju vissa diskussioner som är mer hetska än andra, huskattsavel eller ej, innekatt eller utekatt och kanske även foderfrågor, helt enkeltfrågor där åsikterna är många.

Thirre
0

Javisst, diskussioner bygger på ifrågasättande och poängterande för att få en bra dynamik men det är inte alltid trådarna är skapade på så vis. Man kan tänka på hur man framställer sina egna inlägg och hur tongången i det uppfattas av andra. Sedan kan det kännas att man är onödigt pedagogisk, diplomatisk och ödmjuk när man skriver inlägg men varför inte bjuda på det om man minimerar riskerna för ett sämre forumklimat?

Tack! Hittils har det känts litet motigt men hoppas på att det vänder och att alla härliga bilder, informationen som finns att hämta, historier och berättelser överväger det och får mig att stanna.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Mainebusters
0

TS: Kan faktiskt hålla med dig i mycket du skriver. Ibland blir man nästan dumförklarad för att man har en åsikt. Men jag tycker att det är bra att alla inte tycker lika, hur kul vore det?

"En i gänget". Har du också uppfattat det som att det är så? Att det verkar vara en grupp som tycker till ganska strängt, eller ska man kalla det onödigt burdust, en "vi vet minsann-grupp".

När man skriver en tråd, så får man helt enkelt passa sig för vad man frågar, om man nu inte skickar in bilder på puttinuttiga kattungar. För då är alla såååå snälla och tycker att de är söta.

Men har man en bestämd åsikt om något. Då får man på skallen ibland.. Flört  Och har du riktig tur, så är det du som får inläggen raderade! *ler*

Ett mycket bra inlägg!

oh-la
0

tror att problemet ofta r att vi befinner oss på internet och man kan inte känna av de nyanser som ett inlägg kanske skulle haft om man tagit det face to face. testa att vara sarkastisk i ett foruminlägg t.ex. :P vissa skämt kan vara rena döden eftersom de tolkas fel utan den där tonen, samma sak med vissa ord som kanske i ett forum läses på ett otroligt otrevligt sätt, men skrivs med ett litet leende. ibland får man helt enkelt gå ifrån datorn en stund och sedan skriva "hur menade du nu" eller "jag tolkade ditt inlägg såhär, är det rätt?". det är inte alltid att man kan sätta sig ner och vara överpedagogisk, och i ärlighetens namn, många överpedagogiska inlägg tolkar jag som översittarfasoner och kan göra mig minst lika irriterad som ett haffsigt skrivet inlägg. allt handlar om vem som läser, och skulle man ta hänsyn till alla möjligheter att läsa ett inlägg skulle det inte bli mycket till diskussion.

ofta beror dålig stämning på att någon varit för snabb att misstolka och inte lugnar ner sig och ger personen som skriver en chans att förklara sig. sedan finns det tillfällen där man kanske måste inse att man inte ska skriva ett inlägg eftersom man är för irriterad, men det är en annan historia :P

Mainebusters
0

Nja, det har inte bara med humöret att göra, utan det finns de som är av bestämd åsikt (får man minsann ha!) men tycker inte andra lika så blir det liksom, "du lyssnar inte på mig"-effekten.

Man behöver inte tycka lika. Huvudsaken är att inget brottsligt begås. Man måste inte göra si och så kanske, men mycket bra om det görs..

Jag tycker att det är intressant med trådar som vänder ut-och-in på argument! Dessa läser jag med ett leende! Glad

Imasy
0

Jag tror att de flesta missuppfattningar sker just för att vi inte kan läsa av tonläget på den som skriver. Kanske man kan förstydliga sig med smileysar för att förstärka det man menar.

Jag kan ju svara på ett inlägg, med att skriva tex:

"Du är ju dum i huvudet." Det kan vara svårt att avläsa om jag skojar eller menar allvar.

Skriver jag "Du är ju dum i huvudet Skrikandes" är det ju ganska klart att jag menar allvar. Visserligen är inte den typen av inlägg välkomna här, men jag använder det som exempel.

Och så kan jag skriva "Du är ju dum i huvudet Skrattande" så antar jag att man uppfattar det som ett skämt, att man inte menar blodligt allvar.

Att komma "med i gänget" tycker jag kan vara svårt på de flesta forum, inte bara här. Men jag tror, och hoppas, att är man bara trevlig så tror jag det går ganska fort att komma med i gemenskapen.

Och detta med att ifrågasätta i en debatt, så kan jag bara tala för mig själv personligen. Om jag "ifrågasätter" så är det för att jag vill veta hur andra tänker, inte för att jag anser att denne nödvändigtvis gör fel :)

[Katteeen]
0

Jag hoppas att du känner dig välkommen snart, själv tycker jag att det här är ett väldigt trevligt forum. Glad
Men det är klart, folk har olika åsikter om saker och ting och då är det som bäddat för trubbel Flört
Men jag tror inte att det handlar om "häxjakt", och i de fall där man kan uppfatta saker som personliga påhopp sker det oftast i ohappa. Jag tror ingen har för avikt att vara elak här inne. Glad

Mainebusters
0

"Du är ju dum i huvudet!" kan bara tolkas på ett sätt.. Sånt skriver man bara inte. Inte ens jag kan tolka det humoristiskt. "Knäppis", det kan man tolka med humor!

Detta med ifrågasättande. Man kan få höra "du vägrar lyssna" om man fortsätter att ha sin åsikt.

Ja, ett bra tips är att läsa igenom inlägget man skrivit tre ggr innan man postar.. Glad

Imasy
0

om du reagerar så starkt på den frasen skulle du nog inte trivas i min umgängeskrets ;)

Vi driver med varandra något så fruktansvärt och kan dra till med rejält grova saker, men vi vet alla att detta ligger på en skämtsam nivå och ingen tar illa upp.

Om en vän till mig skulle hoppa bungy-jump från Eiffeltornet skulle jag kunna säga att denne var "dum i huvudet". Inte för att jag menar det på riktigt, utan för att uttrycka att denne gjorde enligt mig, en riktigt galen våghalsig grej.

Nu tog jag "dum i huvudet" frasen visserligen som ett exempel, så man kan väl byta ut den mot vad man vill, och behöver inte haka upp sig på just det lilla ordet.

Thirre
0

#5 Oh ja! Jag har testat att vara ironisk via etern och fick lära mig på via den hårda vägen att sådant uppfattas oftast fel. Folk läser verkligen vad det står svart på vitt och inte mellan raderna. Jag är en ganska ironisk och sarkastisk person med stark karaktär i verkliga livet vilket tidigare nyanserade mina inlägg vilket resulterade i det jag nämnde.

Översittarfasoner känner jag också igen men man kan anpassa texten och inte skriva "-men lilla du", -"lilla vännen, så här är det" och så vidare. (extremförslag men för att förtydliga) Jag skriver allt som oftast mina inlägg direkt av och direkt efter jag har läst det jag skriver men tycker att jag kan tygla mina känslor någorlunda bra och skriva neutralt.

Att gå ifrån datorn en stund för att lugna ner sig är ett mycket bra tips och behöver tillämpas hos fler, detta kräver dock en del självdistans och självkontroll vilket inte alla besitter. Jag tänkte nämna detta i första inlägget men det blev tillräckligt långt ändå.

Men, jag har faktiskt inte sett så många trådar där man ger endast beröm åt tidigare författare på denna sida. Då är det vanligare att man antingen är tyst vilket blir mindre svar eller så koncentreras det på det lilla som man kan kritisera.

#4 Ja, en i gängetkänslan brukar florera inom de flesta intresseklubbar och sajter vilket inkluderar verkliga livet. Det som är det litet kluriga och intressanta är att det även brukar byggas upp en yttre ring kring kärngruppen, en som man kan kalla för "novisgrupp", vilket gör det ännu svårare att bryta igenom och ta sig in till "kärngruppen". Vad och vilka som uppfyller kriterier och krav för att ingå i de olika grupperna styrs oftast av ämnet man är intresserad av. "Inbördesbeundranklubbar" brukar inte heller vara ovanliga..

Jag har observerat beteenden och mottaganden vid utställningar av katter och det är en fascinerande studie. En del behandlar de människor med huskatter som luft och om man kommer utifrån för att kika på och/eller intresserad av deras djur blir man behandlad som detsamme.. Man måste vara "rätt" person för att få köpa deras "fina" djur och är ingenting värd om man inte har tidigare preferenser. (ja, allt är draget till det yttersta, nämner de mest extrema observationerna. Säger alltså inte att det alltid är så, att alla beter sig så)

Att komma in i gänget på denna sida kompliceras av vad jag nämner, att det är Intressesajt som handlar om våra sällskapsdjur vilka många kan lägga ner mycket energi, tid och pengar på. Att det finns flera uppfattningar av vad som är rätt och fel men även moraliska värderingar. Som #2 skriver, det finns flera ting som kan skapa motsatser vilket ökar chanserna för hetsigare debatt. Innekatt -Utekatt. Katt med stamtavla - Huskatt. Och foderfrågan.. den är känslig och har alltid varit. Om man dessutom hänger sig med djur där det finns olika värden på dem beroende av bakgrunden, ja, där har man en splitt redan.

Ibland får man bara konstantera att vissa saker kommer folk aldrig enas över men då får man vara öppen inför och erkänna det innan stämningen blir för "hård".

Mainebusters
0

I tal med kompisar funkar frasen, absolut!

Jag gillar rå men hjärlig humor. Men jag tycker inte att allt funkar i skrift. Det är väl det som är skillnaden.. Hur man talar med sina kompisar och hur man skriver på ett forum, det är olika saker.

Imasy
0

Ang huskatter och utställningar upplever jag det lite som du. Ställer både huskatt och raskatter. De gånger jag har bara ställt huskatt har vi alltid fått den sämsta placeringen i lokalen, ett trångt litet hörn. Det känns lite som att de vill förpassa de "fela" katterna längst bort i lokalen.

Om det är omedvetet eller planerad placering av arrangerande kattklubb vet jag inte, men dt har varit samma placering på huskatterna på varenda utställning jag har åkt på.

Eller så har det väl bara varit slumpen att det blivit så? Visserligen så försöker ju de flesta placera katterna efter ras/kategori, och huskatterna är ju oftast väldigt få på utställning så det kanske är därför de hamnar i nåt hörn man knappt hittar till?

Självklart så får man väl anpassa sina uttryck efter vad som diskuteras. Om vi ska åter igen återgå till frasen "du är dum i huvudet" så skulle jag ju inte skriva så till folk som tycker annorlunda än jag.

Jag skulle nog heller inte skriva så till en medlem som jag inte känner, men har man varit på ett forum ett tag så lär man ju känna folket bakom nicken, och då kan jag tycka det kan vara okej att driva med saker och ting.

Ska jag ta dig personligen som exempel så känner jag inte igen dig sedan tidigare, och skulle troligen inte skriva saker till som jag kanske skulle göra med andra ;) Det handlar väl också om att skoja på lika villkor / samma nivå.

MonicaLagerquist
0

Angående burplacering så kan jag svara på en gång.Katterna är ju placerade i kaltalogordning.Då kommer PER/EXO först eftersom att det är kat ett.Sen kommer kat två katterna dvs semilånghåren sen kommer kat tre korthåren sen kat fyra siameserna och deras polare sist kommer kat fem som är huskatterna.

Stolt ägare till tre La permer

Mainebusters
0

#14  Bra att veta, det hade jag ingen aning om..

Imasy
0

Men det har inte alltid varit efter kategorierna heller, utan det har varit samlat i kategorier, men de har varit uplacerade lite huller om buller endå.

Men hur det än är så har alltid huskatterna fått den sämsta placeringen i lokalen :/

En utställning jag var på var det så trångt att jag kunde inte stå framför min bur om grannarna satt på sin stol, för det var som en hästsko-formning och megatrångt, och besökarna brydde sig inte ens om att gå in där :(

Hawknestgrove
0

OCh jag är väl en av de mest elaka i mina kommentarer. Men mina åsikter de står för mig.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lena
0

Välkommen till oss här på Katter iFokus Thirre! Är själv ganska ny Sajtvärd för den här sajten.

Det är alltid viktigt att vi tänker efter när det gäller stämningen på sajten och hur vi utrycker oss. Det blir lätt missförstånd på den här typen av diskussionsforum eftersom man bara kommunicerar skriftligt.

Vi har samlat våra skriv- och trivselregler i den här artikeln: Mitt ansvar som medlem på Katter iFokus. Om man försöker hålla sig till dem ska det inte behöva bli några större problem.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"