Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 2378 ggr
[Norrbysa]
0

lös-klo för katter

Det här såg jag som alternativ till att operera bort klorna som är ganska vanligt i bland annat Usa.

Softpaws

Fungerar som lösnaglar fast för katter. Ganska sött faktiskt men jag undrar om det inte lär lika effektivt att bara klippa klorna regelbundet. :-)

JessicaN
0

Kan katten dra in klorna med dom där på sig? Tror nog jag föredrar kloklipparen. Måste vara krångligt att få på dom och så att de sitter kvar, hur många såna där små "fodral" hittar man inte på golvet sen :P

[Hilo]
2

Tål man inte att katten klöser skaffar man inte katt.. Så enkelt är det..

herakai
0

Att Softpaws är såpass stort i USA är ju för att många hyresvärdar (tyvärr!) kräver eller har krävt att katter är avkloade för att man ska få ha dem, och att inte bara lägenheter utan även hus ofta är hyresrätter där. Syftet med dem, enligt allt jag sett tidigare om dem, är alltså inte att katten inte ska kunna riva människor, utan att katten inte ska skada väggar eller golv, så att folk kan ha katt i hyresrätt utan att behöva plåga dem med att operera bort halva tårna på dem.

Har hört bra saker av flera bekanta-till-bekanta som haft sådana på sina katter för att skydda golv osv; katterna verkade inte lida av det och hyresvärdarna accepterade det som alternativ till avkloande.

Jina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tips: om du har en kull kattungar som är svåra se skillnad på är sådana bra när ungarna blivit lite äldre!

(kolla baktassen)

[Norrbysa]
0

#1 Man limmar på dem så sitter de i 4-6 veckor..

JessicaN
0

#5 Okej, men kan katten dra in klorna med dom på? Är det inte obehagligt att inte kunna dra in klorna?

Ludwis
0

Måste säga att det såg jätte onaturligt ut ju, men vem vet :/ säger som #2

Anne
0

Ja, katten kan dra in klorna, och de ska inte kännas alls. En av mina kompisar har faktiskt testat på sin katt - han kliade sig nämligen så att han fick sår, och medan pälsen växte ut fick han ha softpaws på baktassarna. Han var fullständigt oberörd av det, och det var en riktigt bra lösning.

Ludwis
0

#8 Tänkte inte på att sådant kan vara bra för tex sår osv, när jag skrev inlägget ^^ Men vist ser det lite konstigt ut?

EddaM
0

De finns ju i alla möjliga färger så det kan ju vara lite kul. Nu har jag ingen anvädning för dem men nån gång kanske =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Ludwis
0

Kan det hjälpa en katt att sluta riva på tapeterna tex? Min lilla kisse har rivit bort en del från tappeterna, och vi började spruta vatten på honom då och han har lugnat ner sig betydligt mer men ej slutat helt, när vi sover finns det ju ingen som kan spruta vatten på honom lixom, vi ska nu ändå tapetsera om men inte förens att han har slutat.

[Norrbysa]
0

#11 Bra idé! Jag tror jag ska köpa sånna som present till min syster. Hennes katt är galen i tapeter.

Hittade dem ganska billigt på e-bay

Ludwis
0

#12 Haha vad menat som en fråga, kul att man kommer med present idér ocksåSkrattande

Någon som vet om mankan köpa dom någon ananstans än på ebay?

[Norrbysa]
0

Det går att köpa från detas hemsida tror jag. men det är lite dyrare.

dara
0

intressant men skrämmande på något sätt…

var nästa så jag övervägde det till anni eftersom hon klöser över ALLT och golv och speciellt väggar tar stryk där hon drar fram…

Annaliz
0

Om det är bra för ett visst syfte, okej. Som t.ex Anne nämner i inlägg #8. (Alltså tillfälligt) Men annars, nej… Då rekommenderar jag väl hellre klätter- och klösträd och samtidigt kastrera katterna. Jag tycker för övrigt att det ser heldumt ut.

dara
0

#16 jo, men anni ha både 2 klösträd och kastrerad dock har hon även en mild form av ocd (obesive compulsive dissoder (kan inte stava)) eller väldigt stark instinkt att gömma allt som luktar… om hon känner att hon inte fått skrapat klart går hon ofta raka vägen till en annan matskål eller toa och fortsätter där, och nej det är inte att hon har tråkigt eller depprimerad

[Norrbysa]
0

Varför skulle det vara så illa med lösnaglar på katter? Om de är innekatter så tror jag inte att de märker av det alls. Utekatter däremot måste kunna försvara sig och klättra osv.

wolfgrin
0

Ser ju ut som om de har nagelack, ursch!

Men visst har de sår de inte ska klia på är det säkert bra men varför kan de inte ha det i naturliga färger åtminstonde..?

Ge mer än du förväntar dig att få.

Annaliz
0

Som sagt, är det bra och hjälpsamt för ett visst syfte, så är det en bra lösning. Men att ha det för någon annan orsak än att de inte får klösa upp ett sår t.ex. så tycker jag det är helt onödigt och fult! Utseendemässigt är det väl mer som en Paris Hilton-grej, hon som daltar så mycket med sina djur. Men våra katter är väl inga accessoarer heller?? De är katter och katter klöser på olika saker främst för att fila ner och vässa sina klor, hålla dom i gott skick med andra ord. Det är ett naturligt beteende för katter, trots att det inte är så trevligt om de klöser på fel ställen hemma. Sånt går att vänja av dom, det har iallafall jag lyckats med.

[Hilo]
0

#20 Vi har ju klösmöbler + en lång hallmatta som de använder flitigt.
Köpte den just för att texturen passade perfekt för att vässa små klossingar på..

Soffan (PVC) har klarat sig..

Så jag håller med dig, kan ju vara bra om de inte får klia sig, men ogillar färgerna och och syftet med att de inte får klösa..
Kan de klättra ens?

Nej, inget jag fastnat för alls..
Lite som att operera bort stämbanden på hunden för att den skäller..

-Ja, det är tillåtet i vissa områden i tex USA..

Lena
0

Tanken känns ju lite främmande. Visste inte att hyresvärdarna var så tetig i USA. Om alternativet är avkloning är detta naturligtvis bättre. Tycker dock att avkloning skulle förbjudas i USA. Om ens katt förstör i lägenheten får man väl ersätta skadan precis som vi gör i Sverige. Det måste väl gå att lösa även där.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"