Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 10922 ggr
[Norrbysa]
0

Kattvagn

Jag beställde en kattvagn från tyska ebay och nu är den här!

[Norrbysa]
0

Recenssion:

Jag har ännu inte prövat den utomhus. Återkommer när detta är gjort. Första intrycket kan jag dock redogöra för.

När jag monterade den så upptäckte jag att den inte är av värdens bästa kvalité. Det förkommer passningsfel och den känns allmänt ömtålig. Jag har dock valt den billigaste jag kunde hitta. Det finns vagnar av bättre kvalité!

Min vagn heter: Petamor RUNNY PSWH001

Specifikationer:

* Material: Oxford, fyrkvadratiskt plastnätmönster 
     * 14.5cm/16.5cm hjul 
     * Utrustad med en ventilerad madrass och anti-UV-tak
     * Öppen storlek: 80 x 45 x 97cm
     * Vikt storlek: 85 x 45 x 20 cm
     * Bakre hjulen har broms
     * Bär upp till 30lbs vikt (13.61kg)
     * Ventilerade öppningar i tak, framsida och baksida
     * Borttagbart främre fönster
     * Inbyggd krok för koppel 
     * Nätfönster som ger ger luftflöde, synlighet och håller insekter ute.
     * Avtagbara och tvättbara delar
     * Dubbel kopphållare, matfack och lagringsutrymme

Plus:

• Snygg
  • Kraftigt tyg
  • Lätt att styra
  • Smidig att fälla ihop, tar liten plats
  • Uttagbar dyna med avtagbart överdrag
  • Förvaringsmöjligheter under vagnen
  • Många olika öppningsmöjligheter
  • Fäste för koppel/sele på insidan

Minus:

• Plastiga hjul
  • Dåliga dragkedjor
  • Klent material i rörkonstruktionen
  • Smitningsrisk!!! (Se bild nedan)
  • Nätet går förmodligen att klösa sönder

Förutom detta så var det på mitt exemplar ett passningsfel på "pinnen" som går mellan bakdäcken. Jag fick lägga till några brickor för att hjulen skulle sitta på som de ska. (Se bild nedan.)

[Norrbysa]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Men katterna gillar vagnen i alla fall. :-)

[Norrbysa]
1

Jag funderar på att sälja min kattvagn och köpa en större modell.

Mina katter har blivit så himla stora! Kyss

Tror ni att jag får den såld om jag annonserar den på blocket för 600 kr?

(Har åtgärdat smitningsrisken med kardborrband.)

Moa-16
0

#3 Nja tveksamt. Ska du ha vagnen när du reser eller?.

[Norrbysa]
0

Jepp de ska jag.. Jag har inte hunnit resa med den här ännu.Men snart är det dags att åka och då behöver jag en större vagn.

Den här har mest stått i vardagsrummet och varit krypin för missarna. :)

bassetasse
1

Jag är oxå inne på ngn form av transport alternativ för 2 st och då annat än sedvanliga alternativen i hårdplast som finns överallt, typ. Har nr 2 på ingående under sommaren så har jag funderat mkt på hur gå ut med båda samtidigt i koppel (är ute varje dag med Wirre nu, han ÄLSKAR det och vi bor 50 meter från ett nice parkstråk med hela Öresund o Danmark som vy..Glad, se bifogad bild med Wirre som liten, sundet och Danmark långt där borta…, det syns mest som vitt för jag e usel fotograf..Flört

Samma fina parkspråk men nu är jag 8 månader äldre…, Rådhustorgets torn ser man i bakrunden iaf och där är en fin staty på Magnus Stenbock som räddade oss från Danmark så jag får vara svensk (mot många av eras vilja…Flört).

Kram Wirre

Sorry! Wirre tog över och nu e matte back… Iaf e det enda jag kommit på att ha en schysst transportväska med utrymme nog för 2 att ta dit dom sen får de leka av sig där… Ngn annan som erfarenhet/vet och kan/tips på hur går ut med 2 katter (och förmodligen 2 viljer samtidigt…, ja + min vilja, asså 3..)

oh-la
0

skulle lätt köpa den för 600. en riktigt bra transportbox med axelrem som kan ta två katter ligger på runt en tusenlapp så 600 tycker jag väl inte är tokigt.

om inte annat kan du ju börja på 600 och sänka priset om det skulle vara så. lättare att lägga ribban högre i början och sedan sänka den än tvärt om.

var bor du förresten?

[Norrbysa]
0

#7 I Eskilstuna.

#6 Jag har kört ut den till en park några gånger med mina två sötisar, o det är verkligen så skönt att slippa bära katterna i burar. :-)

Jag hade då hittat ett underrede till en vanligt barnvagn som hade lite kraftigare hjul som jag band fast min vagn på. (se bild)

Det fungerar att köra 2 st i den här vagnen kortare  sträckor men för längre vill jag nog se att de har lite bättre utrymme.

oh-la
0

#8, hmm… synd. hade du bott i Gbg hade jag köpt den. var medkatterna för vaccination i början av förra veckan, och när jag kom hem hade jag ett blåmärke på runt 2 dm på axeln efter remmen på boxen. skulle ge mitt liv för en vagn…

[Norrbysa]
0

#9 haha.. "gett mitt liv" går ju att skicka med bussgods.. :)

[Norrbysa]
0

Nu har jag köpt en ny vagn iaf. :-) Så nu tror jag att den "gamla åker ut på blocket-annons! :-)

Eller jag kanske ska vänta och se hur lång tid det tar att få hem den nya först.

bassetasse
0

Spännande Norrbysa!

Var hittade du den? Kostade (cirka asså)?

Kan du va en sötnos och vidare lägga ut bilder när du fått hem den och hinner, vore supertacksamt Glad!

[Norrbysa]
2

Den förra vagnen kostade runt 800-900 SEK att få hem allt som allt..

Den nya budade jag hem för EUR 67.. har inte fått reda på frakten ännu..

oh-la
0

jag är bra sugen… hade det varit förra månaden hade jag köpt den Skrattande mina axlar är inte sugna på att konka mer katt…

Snurpan79
1

Jag köpte en vagn när jag var över i Skottland i Januari och det är något av det bästa jag någonsin köpt. Betalade ca 1000 kronor för den och fick med den kostnadsfritt på flyget hem. Tyget och nätet är tåligt, blixtlåsena är starka och det finns inte några hål som de kan smita i. Har mina 3 katter i den och de kan ligga i den allihop så plats finns det. Det enda negativa är hjulen som jag ska se om jag inte kan byta. Är guld att slippa bära på 3 katter när man ska till veterinären eller liknande. :)

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

[Norrbysa]
0

Supersnygg ju! Ser ju större ut än min! :-)

Moa-16
0

Men om man ska till tex veterinären. Så måste man ju gå. Man kan ju knappast få in den i bilen…

[Norrbysa]
1

Den går att vika ihop. :-)

Men jag köpte min just därför att jag inte har någon bil. Jag promenerar till veterinären.

Moa-16
0

Ja men inte med katter i;)

Annaliz
1

Vid otroligt akuta fall får man kanske försöka ordna med skjuts på ett snabbare sätt. Annars tycker jag det är en väldigt smidig idé :)

[Norrbysa]
1

Det finns vagnar med borttagbara burar oxå.. :)

Jag har bilbälte till katterna i bilen istället för burar..

Moa-16
0

Blir dom inte rädda om dom inte har en bur att krypa in i?. Men du har kanske miljö tränat dina katter. Med allt möjligt…..

Annaliz
0

#21 Bilbälte? :) Nu får du allt förtydliga dig :) Hur lyckas du spänna fast katter med bilbälten?

oh-la
0

tanken med en sån här vagn är ju att man ska slippa ta bilen. jag och min sambo har ingen bil eftersom vi bor på gångavstånd till centrala göteborg. finns lixom ingen anledning till bil då.

att bära två katter, även om det är två små birmor på tre, respektive fyra kilo blir det sjukt tungt när man ska bära båda två. och  trots att jag inte har en såndär otymplig atlasbox, utan en flyggodkänd bag med axelband blir det plåga och pina att bära en längre sträcka. då skulle en sån här vagn vara guld. det är det som är tanken Moa :) inte att den ska vara  bilen. då har man en vanlig transportbag.

Moa-16
0

Ja visst men hur långt kan man gå med katter vagn? 1 tim 2 tim en kvart. Ja svårt. Min katt skulle bli stressad i att sitta i den en längre stund. Men min katt är ju inte den ända i världen;). Det ända jag kan tycka är folk som går ut med katter i vagn för att dom ska få se världen. Om du förstår.

[Norrbysa]
1

#23 Se bifogad bild. Det är som en sele med bilbätesclips, men jag använder puppia-selar stället. (Bilden är inte min.)

#25 Det är ju helt olika. Jag ska resa med mina katter i ungefär 6 timmar.

oh-la
1

nja, asså, det handlar ju om att transportera katten. tror inte att man promenerar med en katt till veterinären i två timmar om man säger så. och det blir ju bra mycket bättre för katterna att åka en vagn i 20 minuter till veterinären kontra att bli buren. mina katter sover i boxen om de kan, blir svårt när man går eftersom det guppar lite. och man måste ju kunna transportera sina katter, om det är i bil eller sådan här vagn tycker jag inte spelar roll, bara man kommer till vetten på ett smidigt sätt. och för oss som valt att inte ha bil av olika anlledningar måste det finnas ett bra sätt att ta katten till platser vi ska.

Moa-16
0

Oj. 6 tim, Vart åker du då?. Blir dom inte rädda i bältet?

Annaliz
0

#26 Okej :) Då förstår jag! Jag tänkte mer att du använde själva bilbältet först, hehe! Men då är jag med :) Jag har aldrig varit med om liknande själv. Jag har mina katter i transportburar i bilen, smidigast och de släpper inte så mycket hår i bilen då heller.

Annaliz
0

Jag måste bara få säga en sak… :)

Jag personligen tycker att kattvagnarna är jättesmidigt för de som inte har bil och en del behöver inte bil ifall de bor nära ett djursjukhus. Det är väldigt tungt att bära en katt i en transportbur! Och bökigt för den delen också samt att det belastar ryggen fel.

MEN.. till min sak.. vem är det som säger att den endast behöver användas som transportmedel till ett djursjukhus?? :)

Går ju lika bra att använda vid andra tillfällen, då man ska på andra ställen med katten :) Det tycker inte jag är något fel med det!

Sen en till sak. Katter brukar älska transportburar. Så inte tror jag att katter har några stora problem med att sitta i en kattvagn generellt sett. När jag var liten (en ca 4 år) hade jag stoppat på min huskatt en babymössa och stoppade henne i min dockvagn. Det kanske låter lite "djurplågeri" men hon klagade då inte :)

[Norrbysa]
1

#26 Jag brukar alltid ha ett skydd på sätena om jag ska åka med katterna i en bil.

#28 Jag ska inte åka bil med katterna. :) Dem ska åka tåg och båt till Gotland. I kattvagnen ju! :-)

oh-la
0

håller med. hade varit kanon på tåget också hem till mamma och pappa eller till sambons bror. eller från bil till bur på utställning. även om man haft bil hade det varit kanon :P

mina katter sover i sin transportbur även hemma så det är inga problem med det här heller. för mig blev det dock mest kännbart på väg till veterinären förra veckan så det blev det som exempel :P

[Norrbysa]
0

Pust.. fick just reda på att de inte levererar till Sverige.. Måste försöka hitta ett sätt att få hit vagnen. De skickar till Danmark. Jag känner ingen där..

[Norrbysa]
2

Eftersom de inte levererade till danmark så byggde jag mig en egen kattvagn av mitt underrede och en bur från ÖoB. :-)

Såhär blev det!

Nu ska det nog gå bra att resa med kissarna på båt, tåg och bil. :-)

birma
0

#34 Norrbysa

Oj vad fint det ser ut.

Själv är jag ute efter något på hopfällbart på hjul som kan ta 1-2 transportboxar och lite packning för förflyttning mellan bilparkering och kattutställningslokal. Det kan vara rätt så långt däremellan ibland. Inte hittat något bra ännu. Köpte en fyrhjulig kärra och trodde jag hittat rätt, men den var inte alls bra. Med last på är den svårstyrd, svårkörd, för ett riktigt oväsen mot asfalten och är kraftigt tung och stötig mot underlaget. Små plastiga hjul med ingen fjädring alls, tänkte inte på det vid köpet. Vill inte ha magasinkärra på två hjul, men tror det kommer bli det ändå, då jag inte hittar något bra alternativ. Dess lufthjul verkar löpa smidigt över grus, asfalt och trottoarkanter. Många som har sådana har man sett men katterna sitter ju snett. 

Hur är hjulen på din vagn? Löper de smidigt? Fjädring?
Lycka till med resorna!

[Norrbysa]
0

Ja det är ju krångligt de där med transport.

Mitt hemmabygge fungerar toppen! Hjulen är bra och fjädringen oxå.

Den "riktiga" kattvagnen däremot är lite klenare och har inte luftfyllda däck. Den fungerar kortare sträckor på sommaren men inte på vintern.

Ihopfällbara är de båda.

Det var en sån här jag var påväg att köpa. Men dom skickade inte till Sverige. http://shop.ebay.de

Singo-Torpet
0

skulle ge vad som helst för en bra kärra/vagn men alla ja hittat tar för mycket plats i bilen :(

JessicaN
0

Skulle behöva något bra att rulla all packning till utställningar i.. Katten tar jag i transportbur men det blir väldigt tungt att bära all packning, speciellt när jag nu i framtiden kommer få ta mig till utställningarna själv. Transportbur med katt, väska med all packning, korg med matsäck, handväska och fällstol. Hade funderingar på en kundvagn Obestämd men jag tror det skulle se lite dumt ut Tungan ute

[Norrbysa]
1

En vanlig ihopfällbar kärra kanske fungerar?

Drago

Annars är min kattvagn till salu. Kommer lägga ut den på tradera snart.

birma
0

Haft ögonen på drago i ett par år. Men efter felköpet  (#35) för några år sedan blir man försiktig, och lite rädd att "bli lurad" igen. Fast drago är tilltalande. Minns knappt nu längre vad det var som gjorde mig tveksam vid den tidpunkt jag tog reda på saker om den och var nära att köpa. Tror det var att det kunde vara svårt att få ut katterna till veterinärbesiktningen på ett smidigt vis pga det omkringliggande skynket. Samt att jag blev osäker på hjulen, om de löpte smidigt över grus, trottoarkanter osv med full last på. Fast textilväggen går visst att ha nedfälld…

Men själva grundidén med en kärra att placera kattboxar i plus packningen (till utställningar), är det som jag för min del är ute efter. Drago är en sådan, och kanske det blir den ändå om det inte blir en magasinkärra. Men i den senare hamnar katterna snett i sina boxar och det ser inte vidare bekvämt ut om än många utställare använder sådana. En tre- eller fyrhjulig hopfällbar kärra verkar ändå vara det ideala. Drago passar in på de "kraven".

birma
0

Den ser verkligen smidig ut att köra. Ger också ett stadigt, kraftfullt och säkert intryck.

Ja, visst är det knepigt att få ihop det. Och som du säger, tungt också. Mest är det att jag blir orolig att behöva lämna katterna i sina transportboxar under tiden man går ut i bilen och hämtar resp lämnar av packningen med bl.a burklädseln i. Tycker det ser så "osäkert ut" att lämna dem där på golvet i utställningshallen. Även om något kan hända dem även när de sitter i sina utställningsburar, om man lämnar dem för en stund, så känns det ännu osäkrare när de sitter i transportboxarna. Man vill få med allt i ett och samma svep - både katterna och packningen.