Rondellkatter & hundar
Tydligen så är det vanligt med s k rondellhundar runt om i Sverige.
- _Stina Opitz skapade konstverket Cirkulation II och placerade den vita betonghunden i en rondell i Linköping i våras. Men konstverket fick bara leva ett par månader innan någon högg av huvudet.
_ - _Samma natt ersattes Cirkulation II av en hemmagjord trähund - den första rondellhunden var född.
_ - _Den anonyma aktionsgruppen Akademi Vreta kloster har tagit på sig ansvaret för aktionen.
_ - _Idén med trähunden är kopierad och finns nu över hela Sverige.
_ - _Ansvariga för länsmuseet i Östergötland är så glada över fenomenet att de ska sätta ihop en utställning om rondellhundar.
_
Läs hela artikel här Om rondellhundar
Själv hade jag inte hört talas om fenomenet, ej heller har jag hittills sett någon rondellhund. Har ni?
Rondellkatterna är dock på frammarsch kan rapporteras. Skönt att höra tycker jag! T ex den här var riktigt fin:)
Har ni sett några rondellkatter?

Vi har fått rondell hundar i hela vår kommun…Norrtälje kommun… läste om det i tidningen idag… De är jätte söta!!

Jag har faktiskt inte lyckats se varken rondellhund eller katt… från bussfönstret :)

Såg om detta fenomen på nyheterna häromdagen..
Så i helgen, när vi var på väg till Orust, så såg vi för första gången en rondellhund :)
Det är ju bara roligt :D

Jag vill också se dem! Får väl ta en tur till Norrtälje t ex…:)
man undrar ju om det är någon aktivitet när man ser en sån…..
Är det ett jippo eller är de till nytta. Frågar en som bor på landet
Jenna
Här finns en rondell men inga hundar eller katter vid den

Jag tror snarare det är en egensinnig form av utsmyckning, på en plats som ofta antingen är förbisedd eller "stoltserar" med något riktigt fult åbäke.

Pia - det är faktiskt närmare till Bålsta från dig än till Norrtälje =) För här har vi också fått en rondellhund =) Och dessutom, jag bor ju i Bålsta!!! Men ska du hit, så MÅSTE du kika förbi med Malte!!!! =)
Dock har jag inte fått nån bild på vovven i rondellen…

Här i blekinge kommer det bara fler och fler rondellhundar och katter. Lite skoj tycker jag det är. :)
Jag bor i östersund och har läst i tidningen att det kommit ute i krokom och brunflo som är ställen strax utanför., lite roligt det där =)
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Sandra, finns det i Bålsta också? Va kul! Jamen då får jag väl kika förbi någon dag, absolut:)

Pia - Japp, såg den igår när jag åkte genom centrumrondellen, eller heter den stationsrondellen? Aja, strunt samma. Det stod en vit liten grunka mitt uppe i planteringen på ena sidan iaf =)
Jag vill ju sååååå gärna se malte live! Trevligt vore det ju om matte också följde med såklart, haha! =)

Äsch jag sätter honom på pendeln så får du ta emot honom i Bålsta…;)
Just nu ligger han här bredvid och snarkar gott, tröttsamt att tugga i sig ett klorofyllben efter en duktig insats som världens bästa hus- & kattvakt under dagen…:)

Men han kan ju inte åka tåg själv. Tänk om han blir åksjuk för att han inte kan nå upp till fönstret? =)
Det är så mysigt när de somnar bara pladask där de står. Så brukar iaf nikki göra. Råkar nån stöta till henne så hon ramlar omkull, ja, då ligger hon kvar där hon fallit =)

Det är nästan bäst när de är små trötta och alldeles bort&väck fundersamma, lugnt och skönt liksom…:)

Oh! Såg ett inslag idag på tvn om dessa små djur. En polis blev invtervjuad och sa att om man skulle följa lagen så får inte hundarna o katterna stå där igentligen. Jag fattade inte det riktigt för de gör ju folk fundersamma bara o lite glada =)
Pia - Nu blir jag ju ännu mer sugen på att ha en egen hund! Ajabaja på dig! Jag kan ju inte ha hund nu… typiskt
Googlade lite och fann dessa .
http://images.google.se/images?hl=sv&q=rondellhundar&btnG=S%C3%B6k+bilder
Jenna

Ja de är ju inte direkt ett störningsmoment eller trafikfara kan jag se. Svårt att se skillnad på detta och någon annan prydnad i en rondell…

Såg idag att det satt tre vovvar i rondellen vid Shell här i Bålsta. Snart står det väl såna i alla våra *räknar* SEX rondeller. För er som inte vet så är Bålsta rätt litet. Vi har en rondell i varje korsning… ungefär =)
Hihhi Ja här i Karlstad har jag sett dem på lite överallt i rondellerna!
Vi har rätt många rondellhundar i Härryda kommun (utanför Gbg) också. Ett par stycken som jag har åkt förbi iaf :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus