Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1531 ggr
jessi_twini
0

Kattungar? hjälp!

Jaa min katt ska få kattungar snart(tjuvparning).. Jag fick reda på det idag för hon bor inte hos mig. Och jag vet inte riktigt vad jag ska göra! Killen som har henne vill inte ta bort kattungarna.. Men jag vet inte heller om han har råd med alla vaccinationer + att jag vill inte att katterna ska få växa upp i hans ''miljö'' om jag säger så.. Han kanske skulle betala veterinärkostnaderna men mer vet jag inte.. Jag vet inte om han har ''kunskap'' om kattungar, om man nu behöver någon..
Vad ska jag göra? Finns det något att göra?

tuska
0

Har du din honkatt hos en kille som är fodervärd åt en raskatt ?

jessi_twini
0

#1 Hon är inte en raskatt och han är inte fodervärd… Eller jag förstår inte hur menar du?

Annaliz
0

Självklart är det mycket jobb med kattungar. För mig är det en självklarhet att man har eller åtminstone skaffar sig kunskap om allt vad en parning&förlossning innebär. Låna hem böcker eller läs på internet. Kattungar är inte bara "gulligt" och "lättsamt" att ha att göra med. De kostar också, så ett rejält kattkonto borde finnas.

Med andra ord är det tusen gånger lättare med en planerad kull, då man förmodligen har förberett allt.

Så läs på och spara pengar är mitt råd. Samt att jag tycker att du ska ta hem din katt om du inte vill ha hennes blivande kattungar i "hans miljö". Förstår inte varför hon är där från början om det är en "dålig miljö"?

tuska
0

Jag fattade det som att du hadde din katt hos fodervärd och den hadde parat sej med familjens huskatt.

Jag säjer det samma som #3  Hämta hem din katt och åk och kastrera den bums.

jessi_twini
0

#3 Okej. Men tyvärr så får jag inte ta hem henne för pappa.. Hon bor hos min mamma fast egentligen inte eftersom mamma inte bor där längre…

Men jag har sparat ihop lite pengar och skulle kanske kunna andvända dom..

Annaliz
0

#5 Okej, klurig situation du och din katt är i. Men jag märker ju att detta är väldigt oförberett och eftersom att du påstår att det är din katt (jag antar att du själv påkostar den mat, sand, leksaker, kanske t.o.m husrum?) så tycker jag att du ska tänka om den här dräktigheten två gånger till och överväga ifall det är värt det. Du vill uppenbarligen inte att katten ska föda upp kattungar i "hans miljö" (vem nu det är). Du får inte ta hem din katt. Du har lite kunskap och lite pengar. Nu vet inte jag hur gammal du är, men jag antar utifrån det du skriver, att du fortfarande bor hemma. Jag tycker personligen att du ska vänta tills du flyttar hemifrån så du kan ha katt på dina villkor, spara ihop pengar, läsa på och framför allt planera innan en kattfödsel.

Detta säger jag inte som ett påhopp. Jag tänker på vad som är bäst för både dig och katten och jag tycker det verkar som helt fel tidpunkt att föda upp kattungar.

Hyrrokkin
0

Jag håller med dem som redan skrivit, ingen av er verkar redo för en kattförlossning, och det bästa för alla parter (inklusive katten) vore antagligen en kastrering som alltså aborterar ungarna. Även om en kastrering kostar pengar är det fortfarande bra mycket billigare än vad det kostar att föda upp en kull med kattungar.

majvi
0

Många säger att kattungar är lättsålda, men snart är det kattungesäsong och det finns massor med kattungar för ev köpare att välja på.vad händer om ni inte skulle lyckas hitta bra hem åt alla kattungarna?Kan ni ha kvar en eller flera kattungar?

Det finns en tråd här om en katt som de är ute och letar efter i en skog vid Söderhamn.Katten såldes som kattunge och innan den är ett år så åkte köparen ut i skogen med den och en annan katt och dumpade dom.Det gäller att vara noggrann i valet av köpare, fast det kan ändå bli fel.Det brukar finnas gott om  tama kattungar som dumpas till hösten

Kastrering är det minsta besväret.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

jessi_twini
0

Det är min katt.. Ja visst hjälper jag till med mat och sånt. Men min mamma tog mest hand om henne men nu gör inte hon det längre så då tar Conny hand om henne ist…

Jag får ta och prata med honom eftersom jag vill det bästa för både katten och ungarna..

jessi_twini
0

#6 Föresten så var det ju inte menat att hon skulle få kattungar.. Jag tycker det är j**vligt oansvarigt utav honom att låta katterna gå ute och sen inte hålla koll på dom! Så antagligen var inte han ute när det hände.. Men som sagt så ska jag snacka med honom..

Och kan man ta bort kattungarna när det är så pass stora? Hon är rejält runt om magen.. eller ja det kanske går…

Annaliz
0

Jo jo, bara totalt onödigt och ansvarslöst att ta kattungar av en anledning som att det var en "olyckshändelse". Sedan om ni inte har för avsikt att göra abort på katten och tar kattungarna, var beredd på kostnader och mycket jobb. Om man inte klarar utav att ta sitt ansvar då, så är det helt (ursäkta) idiotiskt att ta kattungar. För det är ju inte bara "en dans på röda rosor". Var också beredd på att få behålla allihopa om ni dessvärre inte hittar hem åt dem. Det är sånt man måste ta i beaktning och förbereda sig på. Tänk dig då alla dessa katter i "hans miljö". Tänk på att det är du som framfört hur er situation ligger till så det är det jag utgår ifrån.

Kanske kostar mer än vad det smakar?

Visst, jag la in min personliga åsikt i det hela, men du vände dig hit för råd och du har fått en del nu här som jag hoppas du åtar dig dem.

Vad som än händer, vad du/ni bestämmer er för. Lycka till. Sköt om er och katterna.

jessi_twini
0

Meeen sluta att låta så otrevlig! Har jag sag att vi ska behålla kattungarna eller?! Nej det har jag inte! Och det var en olyckshändelse! Du kanske inte menar att låta otrevlig eller nått men jag uppfattar det som det.. Som om du inte fattar vad jag har sagt! och då blir jag irriterad helt enkelt.. Ja jag vände mig hit för att få råd men jag får typ anklagelser? Typ som om det var mitt fel att hon ska få kattungar… Jaja skit samma..

Tack för hjälpen iafGlad

Annaliz
0

- För det första; Nej, du har inte sagt att ni ska behålla dem och jag har inte heller påstått det. Jag säger bara vad som krävs innan man skaffar en kull med kattungar. Det är inte så "bara" att göra det och du bad om råd. Så jag gav råd och jag sa som jag tyckte, sen är det upp till dig vad du vill ta till dig och vad du bestämmer dig för. Det är ditt val.

- För det andra; Nej, jag menar inte att vara otrevlig eller påhoppande. Jag värnar om alla världens katter och jag vill dem väl. Jag säger dock inte att du inte gör det. Jag har bara en stark åsikt om vad jag tycker är rätt och fel, men det är din katt - ditt val. Jag vill bara försöka påverka.

- För det tredje; Det är din katt, men du har ingen som helst kontroll över den. Den bor hos, vad jag fattar det som, din mammas föredetta? och det innebär att han har ett ansvar att se till att din katt mår bra och inte råkar ut för trubbel. Det ansvaret kan inte jag tycka, att han har tagit. Och visst blir du lidande för det, men det är fortfarande inte för sent och du kan fortfarande påverka och besluta vad som skall ske. Bara du är beredd på konsekvenserna vad du än bestämmer dig för.

Jag ber om ursäkt ifall du uppfattat mig som otrevlig och dömande. Jag tycker det här är en allvarlig situation som jag tycker bör tas allvarligt och eftertänksamt. Därför låter jag säkert väldigt allvarlig i det jag säger och det står jag för.

Men jag har inget emot dig som person och vad du än bestämmer dig för så önskar jag dig/er lycka till. Jag hoppas det löser sig till det bästa oavsett vad.

Josefa
0

Nu kommer jag väl att bli ordentligt påhoppad, men jag tycker det är jättehemskt att  kastrera en hona som har gått dräktig så pass länge att hon har blivit "rejält rund om magen".

tuska
0

# 14  Inte påhoppad av mej inte.

Vi vet ju inte vilken vecka kattmamman är i  det finns inget skrivet om det.

Josefa
0

Nä men det står rejält rund om magen. Jag tvivlar ju på att killen som har katten tänker på att honan är dräktig, innan hon verkligen är ganska långt gången.Så intresserad som han verkar vara. Och tjejen verkar inte vara så erfaren hon heller.

Annaliz
0

#16 Nej, men är hon inne på dem två sista veckorna så är det lite sent påtänkt och då får man helt enkelt ta sitt ansvar och göra rätt för sig och katterna. Jag har tyvärr inget medlidande för den här "olyckshändelsen". Det är sånt man får ta i beräkning när man släpper ut en hona i löpande skede vind för våg. Och har man så pass lite koll och kunskap så kanske man inte ska ha katt öht, för det är som sagt inte bara att "ha". Sorry…

Josefa
0

Jag håller med dig om att det hela är väldigt oansvarigt och en helt onödig "olyckshändelse". Men de skulle ha tagit tag i det hela tidigare. Har honan gått så långt som jag tycker att det verkar tycker inte jag att hon ska kastreras. Och jag tycker inte heller det är OK att kastrera en hona som har gått dräktig mer än 5 veckor

MEN det är JAG som tycker det!!!

Annaliz
0

#18 Nej, det är ju det jag säger. Har hon gått så pass långt in i dräktigheten så får dom ta sitt ansvar och föda upp kattungarna och göra rätt för sig.

jessi_twini
0

fattar ni trögt eller? jag fick reda på det för bara några dagar sen… Hur f*n ska jag kunna veta att hon är dräktig om han inte säger nått?! Om jag skulle fått reda på det tidigare så skulle jag ta bort dom! Och vadå inte ska ha katt? Det va ju f*n inte meningen att vi skulle skaffa kattungar när vi köpte dom! Och nej jag vet! det är inte bara att ''ha'' och så är det med alla djur! Men vi har kunskaper om katter! Mamma hade och Conny har! Jag har oxå det! Vi har och har haft katter förut. Och sen så var den han som släppte ut katterna inte jag! Så det ska ni inte skylla på mig! Nu kanske ni tycker det är dumt utav mig att ha katten där men vart ska jag annars ha den? Jag har ingen annanstans att ha den….

#15 Nej jag vet inte det för jag fick vet att hon var dräktig i förrgår och då va hon väldigt runt om magen…

tuska
0

Bor du nära den som har hand om din katt? Då kan du hjälpa till vid kattungefödseln samt hjälpa till med ungarna som din katt får.  Jobbet med ungarna börjar vid ca:a 4 veckors ålder. med att hjälpa dem äta fast föda samt hjälpa dem att bli rumsren. Avmaska vid 3 veckors ålder om mamma katt varit en utekatt.

farmorgreta61
0

Det verkar väldigt omoget att lämna bort sin katt till någon som inte kan ta hand om den riktigt. Har man en hona så märker man när hon löper och då kan man ju skaffa p-piller om man inte har råd/tid med kastrering.

Är det din katt så ha den där du bor, annars lämna den till någon som kan ta hand om den och se efter den.

Josefa
0

Om det inte är meningen att man ska skaffa kattungar när man skaffat katt, så ser man till att få den kastrerad. Iaf om man är en någorlunda klartänkt kattägare. Och är det din katt så är det ditt ansvar att det blir gjort. Inte kattvaktens.

jessi_twini
0

#21 Ja det gör jag..

#22 Dom bor där eftersom mamma bodde där… Så när vi skaffade dom som kattungar bodde mamma där..

#23 Vi har tänkt kastrera men vi gjorde väl inte det för att mamma inte finns där längre.. Och föresten så är han inte kattvakt.. Som sagt har min mamma bott där och då var ju jag där mycket mera..

Josefa
0

Om det är din katt och han har hand om den, så är han väl kattvakt? Eller hur är han inblandad i det hela?

Annaliz
0

I ditt första inlägg lät du helt bortkommen och vilse på detta område och behövde råd. Jag (Vi) vet att du nyligt fick reda på detta, så det är ju det här iallafall jag utgått ifrån när jag ger mina råd. Du vet uppenbarligen heller inte hur långt gången hon är. Men det går att ta reda på något sånär via ett ultraljud. Men det kostar en ca 800 kr. Det är ditt val, ditt ansvar. Du gör precis vad du vill, men det är dom här råden och verktygen du har fått nu och du gör precis vad du vill med dom.

Jag säger och tycker att du och din katt är i en klurig situation när katten inte bor hemma och du inte har så mycket koll och kontroll över den då du inte är där så ofta. Så därav har Conny (kattvakten) ansvaret för din katt så länge den bor där. Det är ju det vi säger, att det här är hans miss i skötseln.

Men det är ju fortfarande din katt så det borde ju också ligga i ditt intresse att skaffa p-piller eller kastrera din honkatt ifall ni inte planerat att para henne, samt om hon ska gå ute, så slipper detta ske.

Ni kanske har tänkt göra det, men vad hjälper det nu? Man måste ta tag i saken från början och gör man inte det kan jag tycka att det är onödigt att katten ska gå ute okastrerad samt att jag tycker, eftersom inte katten är bosatt hos och med dig att det kanske inte är rätt tidpunkt att ha en katt just nu. Kattvakten har ju uppenbarligen inte tagit sitt ansvar och du tycker själv att det är en dålig miljö så därför tycker jag att det kan vara läge att omplacera katten.

Eftersom situationen ser ut som den gör, och du frågat om hur du skall gå tillväga, så har vi gett dig en massa råd nu om vad vi tycker är bäst för ALLA, men mestadels för kattens del.

Men du har ju fortfarande ett eget val.

Han är ju uppenbarligen kattvakt om han inte äger katten, likväl som om man skulle lämna sitt barn hos en barnvakt. Den personen har då tagit på sig ett ansvar.

Jag står för vad jag säger här. Du får bli upprörd och protestera.

Men istället för att ena stunden säga att du inte har kunskap och inte vet om man behöver någon kunskap och sedan säga att ni har kunskap och talar om vad ni har tänkt göra med katten fast ni inte gjort det (tex kastrera/p-piller), kan jag bli upprörd på. Istället för att tänka att ni ska, gör det istället!

[Norrbysa]
0

Vilket språk ni använder till någon som är 15 år! ojoj… och vilka uppenbara påhopp… Kan vi inte fokusera på att utbilda instället för att nervärdera?

Jessi: Va tråkigt att ni hamnat i en sådan situation som ni gjort. Nu kanske ni har lärt er att man måste kastrera katter som man inte tänkt ta kattungar på.

Dels för att det är bra att kastrera en katt för kattens hälsas skull, men oxå på grund av att det förmodligen kommer en oväntad oplanerad kull kattungar förr eller senare.

Nu får ni stå ert kast och ta han om kattmamman och ungarna så bra som det går. Eftersom det är din katt borde du få komma och hälsa på Conny för att se till att hon mår bra. Eller hur?

Går det inte att prata med din pappa och försöka övertala honom att kattmamman får flytta hem till dig och hållas innomhus tills hon har fått sin kull och kattungarna blivit 12 veckor och kan flytta hemifrån?

Hoppas allt går bra!

jessi_twini
0

#25 Han är ju mammas föredetta..

#26 Vi har kunskap.. Fast inte direkt om att föda upp kattungar..

#27 Jag får komma och hälsa på henne ja.. Jag har försökt att övertala honom.. han tycker vi redan har för många djur.. Men det skulle kanske inte skada att fråga igen..

Snurpan79
0

Ännu en tråkig historia…. om man nu inte tänker ta kattungar på katten, varför inte kastrera istället för att lämna den vind för våg? Gjort är gjort och jag hoppas för kissens skull att det går att lösa.

Lycka till!

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

LeS-
0

Reagerade också på att TS blev påhoppas och nedvärderad istället för "utbildad"…

Även fast hon och hennes familj inte har gjort rätt finns det ett annat ton att ta till. Då kanske hon tar till sig mer istället för att anta försvarsställning.

Josefa
0

Det är inte så lätt att hålla god ton när TS hela tiden påpekar att "de har kunskapen"

tuska
0

Finns kunskapen så ser inte jag problemet, det är väl bara att hjälpas åt då. Ni bodde ju så nära varandra.  Sen bör man ha en bra ekonomi, det kostar massor med en kull ungar.

Sommarlovet går åt att sköta katt och kattungar då vet man sin plats, men är man en kattmänniska med kunskap så fixar det sej lätt som en plätt.

Annaliz
0

Jag menade inte alls att låta otrevlig och nedvärderande med flit iallafall. Kanske gjorde det, men jag tar sånt här precis så allvarligt som det är. Och jag är rak på sak, sån är jag. Jag gav en massa råd och la även in mina åsikter lite varstans, men det är ju sånt som kommer med råden…

Jag försöker bara få henne att inse allvaret så att det slipper ske igen. Jag tänker inte bara "sopa det under mattan" och "Ja nu är gjort, gjort. Hoppas det löser sig." Som om det är lätt som en plätt. Visst, jag kan inte få det ogjort, men ifall katten inte hunnit gå länge så kan dom ta itu med saken innan det blir för sent. Om inte annat, så är det som det är och bara säger att därmed kommer ansvar, kunskap, kostnader, tid osv och hänvisar till att läsa på, spara pengar osv. Och menar också att det är självklart ingen lätt match om man inte har förberett sig.

Jag kan fortfarande tycka att det är oansvarligt utav dem båda att inte ha tänkt på kastrering och p-piller när katten hämtades hem från första början. Jag kan också tycka att det är olämpligt att ha katt när man inte kan ha full kontroll över den samt om man själv tycker den befinner sig inom fel miljö. Men hon har ju rätt till att ha katt precis som alla andra. Men då tycker jag man kan ta sig tid och fara dit mycket oftare än vad som sagts och kolla till katten osv. För det är ju sånt som kallas ansvar. Och kattvakten verkar ju inte heller dra sitt strå till stacken genom att bara släppa in och ut katten vind för våg. Och det måste jag väl ändå få tycka? Så kanske jag får henne/dem att tänka efter lite extra vad som behövs göras för att katten ska få det så bra som möjligt.

Det jag kan be om ursäkt för är isåfall min otrevliga ton ifall det uppfattades så. Men jag står fortfarande för min skrift.

Annaliz
0

Det här är en öppen tråd/diskussion där alla får delta (än så länge).

Jag kan tro att hon blev upprörd för att hon skrev här och sökte råd och svar, som nu visade sig, inte tillfredsställde henne. Det var inte dom råden och svaren hon ville ha.

Men vi säger inte "sånt här" för ros skull, utan det är på fullaste allvar, med fullaste sanning från olikas erfarenheter och kunskaper.

Men då får man helt enkelt lära sig att blunda för vissa svar och sortera ut det man vill spara, så att säga. Alla har vi olika uppfattningar, erfarenheter och sätt att informera saker på. Men det här är ett forum, det är klart det finns olika människor med olika åsikter och så länge man öppnar upp en tråd i ett forum bland en mängd olika människor får man ta sånt i beräkning :)

jessi_twini
0

Okej!

Eftersom hon nu har varit dräcktig väldigt länge och att det bara e några veckor kvar (det är vad jag tror asså) så har jag bestämt att ha kvar kattungarna och göra det bästa utav situationen. Jag har tid och pengar.. Har liiiite erfarenhet eftersom vi har haft kattungar så vi får se om det räcker till.. Ska läsa på och allt sånt! Sen så får vi se hur det går.. Efter alla ungarna är borta så åker vi och kastrerar henne på engång!

jessi_twini
0

Nu har jag fått mejl av en som kan ta henne.. Jag måste bara fixa skjuts! Så jag får se hur det blir med det =)

tuska
0

glöm för allt i värden inte av att ge henne P-piller efter det hon fått sina bebisar. En katthona kan efter några dagar komma i löp och göra en ny kull.

Läs allt du kommer över när det gäller förlossning och vård av kattungar.

En sak till vaccinera chippa avmaska ungarna före det du säljer dem Ta oxå bra betalt för de små liven. Ha kontakt med köparna så du ser att de får det bra.

Lycka till med de små kattbebisarna.

Annaliz
0

Okej, tummen upp! Bra! Då önskar jag dig lycka till! :)

Håller med föregående talare.

Sedan kan du ta en ting-avgift för att de tingar en kattunge,

så är du säkrare på att de är seriösa köpare!

Dvs då får du pengarna för att tingandet direkt, och resten vid flytten.

LeS-
0

Jag uppfattade det inte som att hon blev sur för att hon inte fick de svaren hon ville ha!

I vilket fall som helst så har hon verkat lyssna och försöker göra det bästa av situiationen Glad

Lycka till TS! Håller tummarna för er! och om du har frågor ang kattungarna får du gärna lägga upp fler trådar och fråga!