När innekatter leker
Hej!
Jag, och säkert många andra har ju innekatter här.
Har ni någon favoritgrej ni ofta/gärna gör med era innemissar när det är lekdags?
En innekatt ska ju oftast stimuleras mer än katter som får gå ut, så därför undrar jag
Jag har två norska skogkatter som är tokiga i laserpekaren och allt som har fjädrar..
Kan ju meddela att påsken vart kort i år
.
Sen undrar jag hur länge ni brukar busa med dem om dagarna, i runda slängar.
Själv går det väl åt någon halvtimme här och där, och har man riktigt tråkigt så kan man sitta längre.
Olika raser är ju olika lekfulla, men ändå.
(Bifiga gärna en bild på när kissen leker)
Här är Ivus med "bytet" i munnen.
Han springer för allt vad han är värd för att han har ju ändå snott Hvaniljas favorit…

Hihi, söt-Ivus!
Jo skogisarna här hemma har också laserpekaren och fjätervippor som favoriter! Pälsmöss som man fäst en tråd i och sen slänger runt är också en riktigt hit!
Birman är inte lika lekfull, men han och jag brukar leka jaga-jagas :)
De två skogisarna är väldigt bra på att leka själva i de två stora klätterställningarna, så jag leker väl med dem en halvtimme om dagen kanske, de dagar jag jobbar och är borta mycket. Lediga dagar blir mer.
laserpekaren går varm här oxå bland mina skogisar
. barnen slåss nästan om o få leka med dom så dom får nån timme per dag skulle jag tro. sen har jag 2 som älskar o apportera,dom kommer med sina små möss o bollar och säger till sen kan man hålla på hur länge som helst
.dom roar varann bra med i alla ställningar vi har..
S*Winsnes Wilda
#2 !!! Vad roligt, den där klösmöbeln har jag också, fast en beige 
#1 + #2 Tack, ja Ivus är söt, hihi.
Laserpekaren är något som Hvanilja hör knappen på.. och vet. säger att hon är stendöv 
Men det ska vi ändra på!
Det är ett väligt bra redskape tycker jag.. man står inte ivägen när katterna får sina ryck med risk för att trampa på dem när de kommer farandes utan man sitter ofta tryggt i soffan eller på en stol, haha.
Laserpekare är populärt även här, och en leksak med fjädrar på.
Sen enkla saker som flikar från mjölkpaket är bland det roligaste som finns. Brukar sätta dom under hyllor för att det ska bli svårare att få tag på dom, och det är visst riktigt kul.
Ligger det flikar framme brukar i alla fall den ena katten bära flikarna till en hylla eller liknande och göra det svårare för henne själv.
Sen brukar Sheri gilla att jaga mig också haha, alltså jag springer och hon följer efter. Jag brukar försöka gömma mig. Låter säkert löjligt.
Sen är det så olika hur länge det blir att man leker med dom, men nån timma varje dag blir det ju i alla fall
Sen brukar de även bli less på leksakerna tillslut och jaga och busa med varann istället.

#4 Låter inte alls löjligt, jag gör likadant med min ena. Springer och gömmer mig bakom ett hörn, och när jag hör att han kommer (han hasar med bakbenen) hoppar jag fram mot honom :D
#5 haha
Sheri brukar tycka sånt är jättekul

jaga jagas leks här med och mina kan hålla på hur länge som helst. detycker det är jätteroligt ute också. min sambo brukar springafram ochtillbaks här på gårdenmed två knäppkatter efter dig. ser inte klokt ut.
annars är mn ena en riktig studsboll och då är fjädervippan perfekt. hon hoppar och slänger sig och kastar sig efter den där vippan. den andra vill helst ligga och spana. sedan tycker hon att det är skitroligt med toffsar. hon blir helt tokig i laserpekaren också, och stänger man av den kan hon gå runt i en kvart och leta efter pricken 
hemma hos oss blir det vär sammanlagt ett par timmar, ibland mer. eftersom min sambo pluggar och är hemma mycket på dagarna blir det mycket bus där. sedan busar jag mycket med dem när jag kommer hem. sedan kan det vara svårt att uppskatta tiden, för jag tycker ibland att man lixom leker av bara farten mest hela tiden 

Dom leker väldigt mycket med varandra. Men annars leker de väl gärna med saker de inte får
Gottfrid gillar alla sorters leksaker. Gustav leker bara med små, grå, släta leksaksmöss som man ska kasta till honom och så ska han apportera. Eller vi har en vippa med en mus på också, den kan duga åt honom ibland.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Eros - Underbar bild!! HAHA!
Eighteenlives - Jo, fräser och flåsar brukar min vita hona göra. Haha, häftig bild!
#12 Haha, och de här korten är från första dagen när Gottfrid flyttade in
Gardinerna var ju jätteroliga att leka i! Behöver jag tala om att jag plockat ner dem nu?
Laserpekaren, bollar och hunden är favoritleksakerna här.. när man tröttnar lägger man sig på soffryggen eller i klöspelaren…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Eros - Nej, kunde räkna ut det 
Ska bli spännande och se hur länge mina får sitta uppe..
Har sådana där fransgardiner jag med som ska upp.. Hihi.

Fransgardiner skulle jag själv aldrig sätta upp, det kan vara direkt farligt om katten leker och börjar tugga. Börjar katten tugga kommer sväljreflexen igång och risk finns för att katten tuggar i sig en bit av snöret som fortfarande sitter fast, och sedan försöker den dra sig loss. Detta kan ge alvarliga skador i strupe och mun. Lösa trådar är inte heller bra då de kan få i sig dem och de kan sedan fastna eller rent av skära sönder tarmen. 
#8 Vilken helt underbar, helgalen bild på en galen katt (vid tillfället)
/Maria
#16 Nu är det så att det är inga långa gardiner 
De är avkortade så att de inte ska komma åt dem.. Om de inte hoppar så man får hålla koll i början..
Sen så har vi mattor och annat med fransar på och katterna låter dem vara, så det ska inte vara något problem.
#15 Ja, jag hade ju mina innan katterna kom. Men när de flyttade in insåg man rätt snabbt att det inte var någon hit. Få se om dina får sitta kvar 
#19 Ja, det visar sig, de har inte visat intresse annars, men vi får se efter flytten, hehe.
#22 Haha, vackert! ;D
Laserpekaren går alltid hem här liksom fjädervippor, ludna möss (icke ludna funkar inte) och snören. Oftast jagar de varandra och busar väldigt mycket mellan stunderna som jag leker med dem så utlopp för all energi får de allt. :)
Bilden föreställer Lova som jagar ett snöre.
Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus
Hos oss är också laserpekaren favoriten, och "fiskespön". Sedan har katterna olika favoriter utöver det. Stora tycker om små regnbågsfärgade möss och lillen tycker om gummitärningar som blinkar när man rullar dem på golvet. Sedan är det såklart kul att vara i klösträdet! Vi har två små, men ska investera i ett större så snart ekonomin tillåter. Har lånat studielitteratur på biblioteket istället för att köpa inför sommarkursen så förhoppningsvis har jag råd nu i maj/juni.
#26 Jo, vi har ett sådant från golv till tak och det användes knappt av honan, men när hanen kom går det varmt..
De är fullt ös i klösträdet och ska köpa en mindre.. när ekonomin tillåter..

KindredCold - Är du någorlunda händig är det inte alls svårt att bygga ett eget träd :) Här kommer en bild på ett vi har gjort!
Ett extermt billigt och lättgjort tips för en populär klätterstolpe är att du går till en mattförsäljare och frågar dem om du kan få en stor pappersrulle av dem (dessa brukar de ändå bara slänga bort) och fixar den i någon centimeter kortare än takhöjden. Sedan klär du den med Ikeas billiga dörrmattor (typ 5 kr stycket eller liknande). Det är bara att häfta fast med häftpistol. Möjligt att det går att limma eller så också.
Sedan är det bara att fästa i taket! Smidigast är att använda sig av skummgummiplattor som du klipper ut några centimeter större än röret och trycker mellan taket och röret tills de sitter stabilt.
Hoppas du fick ut något av min beskrivning ;P
#28 Åh vad bra!!! Tack så mycket! Det ska jag nog testa till balkongen då vi redan har en inne..
Vilken fin, ser stilren och snygg ut! 

Det var så lite så! :D Är inte min idé från början, så tyvärr kan jag inte ta åt mig alla ära ;)
Har själv haft i tanken att bygga en klätterpelare länge, men aldrig kommit mig för. Däremot nu när vi fixar med innätad altan skulle det passa perfekt med en sån där ute! Vi har stoooora planer för katterna :)
#31 Haha, min "dröm" är att få ett rumt över någonstans och inreda helt till katterna.. Klösmöbler och hyllor och annat.. Ojoj vad det kliar i fingrarna, haha!

#33 Haha, det där känner jag igen. Mina norska hona ska alltid vara så högt upp som möjligt..

#32 Jag känner en del som gjort så och det är faktiskt inte så poppis bland katterna som man kan tro :P De ska ju alltid vara med där vi människor är, och är inte vi i deras lekrum vill inte dem vara där heller :P Men du kan ju alltid sätta in en fåtölj så du kan sitta där och läsa, eller bara titta på när dem stökar runt! :D
#35 Ja, men jag sa inget om att det inte var ett rum för oss också.
Vi sitter mycket vid datorerna både husse och jag..
Så ett dator/kattrum var det kanske tänkt, men det extra rummet behövs i vilket fall 
Ja, eller det som du nämnde ^^

#33 Det känner nog de flesta igen :) Jag blev väckt halv 7 imorse utav Tjorven som var högst upp på vårt vitrinskåp och hon är dräktig må ni veta. Måttligt orolig jag blev då! Jag hann ju bara stiga ur sängen så hoppade hon rakt ner dessutom med småkissar i magen och allt… Hon kan ju skada sig och ungarna :S Det är ju bara drygt en vecka kvar nu…
Mina tre är innejatter som får gå ut under uppsikt. Så de leker ute. Det brukar vara så här …
Leo följer med mig till soptunnan. Strax efter kommer Zabina eller Tessi, då brukar Leo burra upp sig och springa fram mot dem i full fart och vara kaxig.
Rätt som det är så springer han iväg, som skjuter ur en kanon tätt följd av Tessi & Zabina.
De hoppar och busar på gräsmattan och det är riktigt skoj att se 
Ibland leker de inne också, häromdagen busade Leo och Zabina. Han satte sig under sängen och när Zabina gick förbi hoppade han fram och slog efter henne. Sen jagade hon honom …

Tack för detta inlägget. Hade aldeles glömt bort vår laserpekare, MEN under skrivandets gång har sambon letat fram den och satt i nya batterier och jakten är i full gång. Alla kisarna älskar den.
Poppis är annars pälsmössen och fjädervippan även känd som AD HD vippan (förlåt) men dom blir ju helgalna.
Pälsmössen kan man göra mycket roligt med tycker kisarna, man kan jaga dom på golvet, stoppa ner dom i skor, speciellt min sambos högersko, sen kan man bara ha dom i munnen. Men roligast är apport.
Skickar med en bild på Wilda med fjädervvippan
http://kisekatterna.zoomin.se
#39 Haha. Ingen fara. Vi har en ADHD-vippa vi med..
Honan brukar fräsa och flåsa efter en omgång, hihi.
Så underbart söt bild :D
Här åker vi ofta släde… när matte bäddar och ska ta tvätten till tvättstugan så åker katterna på påslakanen runt i huset, det tycker att det är jätteskoj och jagar lakanet och åker på det, kan rekommenderas 
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#41 HAHA, kan se det framför mig!
Det ska testas ;)
#42 Det är roligt, det är som att göra något tillsammans. Jag ropar "ska vi bädda lite" och då kommer två kattkillar sugna på bus… 
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet