När ute ensamma?
Jag och sambon är lyckliga ägare till två stycken kissemissar av rasen "svensk huskatt". Det är två underbara individer som nu är 5 månader gamla. De har fått vara ute, i princip, sen de kom till oss 12 v gamla. Korta stunder, alltid under övervakning och alltid när vi varit hemma.
Med tiden har de blivit självständigare ute och nu är de ute trots att vi är inne, men har fram tills nu alltid haft öppet så att de kan komma in om de vill. Vi har också alltid velat vara hemma om de ska vara ute. Vi har inte velat släppa ut dom och sen åka hemifrån.
Nu börjar dom signaler att de vill UT direkt på morgonen eller när jag kommer hem från jobbet. Nu till min fråga; När är lämpligt att börja vänja kissarna att vara ute, men att matte och husse kanske åker hemifrån ett litet tag? Vi kommer fortfarande att ha öppet till uterummet så dom alltid kan komma in under tak, men risk för att grannkatten också finner detta nöjsamt.
Jag vill INTE ha någon som helst diskussion ELLER pekpinnar ang vaccinering, kastrering, märkning el dyl! Det är INTE det jag frågar efter eller vad tråden handlar om! Tack på förhand!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Ska inte peka åt dig, så jag är tyst och säger med vissa regler - ca 6 månader till 1 år skulle jag säga.
//KC 
Tack!
Jag blir rätt "anti" när det så fort man öppnar munnen om att kissarna ska få gå ut så kommer det mängder med pekpinnar som om man vore totalt inkompetent!
Men jag kan lugna oroliga att vi har full koll.
Då har vi inte varit helt fel ute alltså. Vi har hittills märkt att de varit ganska osjälvständiga ute, dvs gärna velat ha oss ute samtidigt och i närheten. De har hittills ALDRIG gått mer än max 20-30 m från huset och således aldrig lämnat tomten än. Nu börjar de dock söka sig bortåt och är lite alls lika beroende av att vi är ute samtidigt. Den ena har dessutom börjat förstå det här med att jaga möss! *stolt matte*
H. Thea
Detta är ingen pekpinne men jag har fått lära mig att katter inte ska vara ute själva förrän de är kastrerade annars kan de rätt som det är "dra iväg"
Min gamla katt släppte vi ut först efter kastreringen. Han var så plikttrogen när det gällde tider osv. men när han blev över 10 år började han bli helt hopplös.
Jag kunde se honom på håll men han bara ignorerade mig och kunde vara borta kanske två dygn, fast han höll sig i närheten. Jag tror inte hans revir var så stort men han kom inte in förrän han var rejält hungrig.
De är luriga de små liven…
/Maria
#2 Haha, låter kanon. Inte många som är ute första tiden med kisse.
Katten måste ju lära sig att här är hemma m.m.
Våra utekattr har gått ute hela livet, men vi har gjort som er, vart ute med katterna första tiden, och när allt var fixat så märkte vi mer och mer att de klarar sig ute.
En annan är ju nervös än, fast man haft katt i 20 år och vant kattunge efter kattunge, hihi.
//KC
#4 Visst är det nervöst. Jag glömmer aldrig första natten han var ute då det var -4 grader och jag var helt övertygad om att han skulle frysa ihjäl…
/Maria
#4: Men det är väl klart att man är ute med kissarna när de säger till att dom vill att vi ska vara ute med dom.
Du må tro att jag har och är nervös när dom är ute. Första gångerna var jag nog mer rädd än kissarna.
Fram tills för några veckor sedan så kom alltid kissarna in efter bara några minuter när dom märkte att vi försvann in. Sen gick dom ut när vi gick tillbaka ut. Nu kan dom vara kvar ute.
Ute på nätterna vet jag inte om vi kommer att ha dom (om det går) för vi har lo i faggorna.
H. Thea
Ingen pekpinne, men okastrerade katter bör inte vara ute på egen hand. Dels för att de kan bli dräktiga/göra andra dräktiga, och dels för att de lättare går iväg på långa turer och försvinner. Och dels för att de är bra mycket mer benägna att hamna i slagsmål med andra katter om revirdragning.
#7: Större pekpinne hittar du inte!
Jag BAD att slippa denna diskussion! Starta egen tråd om du känner att du behöver dryfta detta ideligen!
H. Thea
#8 Fast du frågar ju faktiskt när det är lämpligt att katterna får vara ute lite mer på egen hand eller?
Och då kommer man ju osökt in på det här med kastrering vare sig man vill eller inte
Jag har fått lära mig att det är viktigt bara för att en kastrerad katt skaffar inte ett så stort revir som han/hon kanske hinner göra om de får vara ute på egen hand innan.
Jag tycker faktiskt det ligger en poäng i det för det handlar ju om din fråga.
/Maria
#8 Förra sommaren så hittade vi denna lilla förvirrade katt. (Skickar en bild).Han var inte öronmärkt eller kastrerad men hade ett mycket suddigt telefonnr. i sitt halsband. Efter upprepade gissningar så hamnade vi hos rätt ägare.
De hade gjort som ni, låtit honom vara ute under övervakning men sedan längre stunder utan uppsikt. Så en dag var han borta. De hade verkligen letat.
Slutet gott, allting gott och de lovade att kastrera och märka det lilla livet illa kvickt.
(Jag hade gärna tagit hand om honom så det var lite blandat när de hämtade hem honom
)
Så visst måste du ta detta som ett gott råd (utan pekpinne)
/Maria
#9: Okey, jag kanske skulle ha definierat min fråga tydligare! 
#7: Ber om ursäkt för hårda ord!
Frågan var tänkt att handla mer om mental mognadsgrad än ren könsmognad. Jag har full koll på hur okastrerade katter beter sig i de flesta avseenden.
En kattunge tänker inte, den bara gör! Den tar sig dit näsan pekar utan att tänka det minsta på konsekvenserna av sitt aggerande. Det jag tänkte mer på är när katten är mogen, rent mentalt, att vara ute ensam utan att matte eller husse finns hemma och kan "rädda" dom undan div faror. Eller är det mer matte och husse som ska mogna….? 
H. Thea

Okastrerade katter bör öht aldrig vara ute ensamma .Om man nu inte har de i sele eller i kattgård.Det är tyvärr allt för vanligt att de helt enkelt försvinner.
Stolt ägare till tre La permer
#10: Självklart! Min fråga är då given: Var han könsmogen???
H. Thea
#12: SJÄLVKLART ska inte okastrerade KÖNSMOGNA katter vistas lösa ute öht!
Men den diskussionen skulle vi ta i en annan tråd! *grymt* 
H. Thea
#11 Jag har ingen aning faktiskt när de är mentalt mogna men precis som du skriver så är problemet ofta större hos matte och husse, haha
(Visst va´ han söt, min hittekatt?)
/Maria

Hur vet du när det blir könsmogna?Tänk om de rymmer och sen blir könsmogna ute.
#16: Tips: Starta egen tråd och ta dessa diskussioner där!
H. Thea
Om vi pratar mental mognad skulle jag säga efter puberteten, en bra bit efter könsmognaden - kanske runt ett år. Tidigast.
#17 Snälla respektera Theas önskemål.
/Maria
Som moderator då: det här är ett öppet forum och man äger inga trådar. Det är inte ok att prata om helt andra saker i trådar som handlar om annat, men här är det ju faktiskt väldigt relaterade frågor som tas upp. Det går ju inte att besvara trådstartarens frågor UTAN att prata om könsmognad, t.ex.
Katter utvecklas vansinnigt olika - och en del är vuxna vid ett halvår, andra är det när de är fyra. En del fattar direkt hur tomtgränser går och håller sig nära hemmet - andra gör det aldrig. Det går inte att garantera på något vis.
Tja eftersom det aldrig är för tidigt att kastrera o att i princip alla vetrinärer klarar detta i alla fall från 6 månaders ålder o flera kan göra det redan vid 10-12veckors ålder, så behöver det ju aldrig vara något problem. Man kastrerar helt enkelt katten innan man släpper ut den o oavsett vad du tycker är pekpinne Thea, så var detta bara en upplysning av fakta.
#21: Jag har fått lära mig att honkatter behöver löpa en gång innan kastration/sterelisering. Men ingen blir gladare än jag om jag har fel för då kan vi kastrera älsklingarna tämligen omgående!
H. Thea
Det är en gammal myt - de behöver inte löpa innan de kastreras.

Det är en gammal myt att kattan måste ha löpt.Det finns till och med inkompetenta veterinrer som hävdar att kattan måste ha fått en kull innan man kastrerar kattan.En sån veterinär skulle inte ens få peta på min katt.
#20: Det handlar inte om vad man får och inte får enligt reglerna! Det handlar om att RESPEKTERA en önskan från en medmänniska! Respekt är tyvärr något som bara minskar i samhället över lag. Ta bara det simpla exemplet när du sätter in en annons på en vara och skriver "mejla ej, lånad mejl". Tro F*N att det dimper ner ett gäng mejl ändå! Respektlöst att inte följa annonsörens eller i detta fallet trådskaparens önskemål!
Sen kan vi ju diskutera huruvida könsmognad har med redo för utegång att göra. 
Nu uttryckte jag en önskan i mitt ursprungsinlägg som INTE KAN missförstås, men det kan självklart fullständigt ignoreras! Anledningen till min önskan är att jag upplever väldigt starkt på detta forum att det förutsätts, helt respektlöst, att INGEN har en ANING om varesig märkning, vaccinering, försäkring eller kastrering vid inköp av kattunge. Det är oftast det FÖRSTA som skrivs när någon glatt berättar att de ska skaffa kattunge. "Har du tänkt på …." och så kommer harrangen istället för ett "Grattis, vad roligt!" Samma i den tråden jag startade när vi hade bestämt oss för våra älsklingar! FÖRUTSÄTT INTE att alla är kompletta idioter som inte har en aning om någonting och som totalt saknar erfarenhet!
Det är ok att upplysa, men när det rapas upp x antal inlägg på raken som säger samma sak då kallar jag det för respektlösa påhopp!
Nu härsknade jag till lite väl mycket och hamnade totalt utanför spår, men det kändes tyvärr nödvändigt! Ber om ursäkt om jag hoppat på några ömma tår eller brutit mot några forumsregler med detta inlägg. Men respektlöshet tycker jag är bland det absolut värsta som finns!
Sen vill jag passa på att poängtera att jag inte på några villkor anser att man ska ha okastrerade könsmogna katter springa lösa vind för våg! Bara för att undvika missförstånd i den frågan! 
H. Thea
#23 och #24: Vad bra!!!
Då blir det tur till vetten tämligen omgående för kastrering!
H. Thea
#26 se där inget ont som inte för nåt gott med sig trots att folk tog upp om kastering ändå i tråden, nu har det slagits hål på måste-löpa-myten hos dig med, inte dumt när man lär sig nya saker som är till ens och missarnas fördel eller hur 
Eh ja - du har brutit mot ett antal forumregler, och därmed låser vi tråden. Du har fått svar på dina frågor, och förhoppningsvis löst problemet. Men det är faktiskt inte okej att uttrycka sig hur som helst här inne.