Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 7356 ggr
Stitchie
8

Köp aldrig Eukanuba!

Gå in på iamscruelty.com så kommer du att släppa tanken på eukanuba.

De utför mycket plågsamma djurförsök.

MonicaLagerquist
0

SUCK

Lite källgranskning vore nog på sin plats.Det var många år sen det där var på tapeten och det hela handlar om att Iams anlitade ett företag som också hade ett annat företag som sysslade med djurförsök.

Stolt ägare till tre La permer

Scilla
0

Att denna myt aldrig ska dö ut…

Silvestris
0

Är det 10 år sedan man hörde detta om IAMS första gången? Detta är en ren och skär smutskastningskampanj och det är dags att döda den tycker jag.

Silvestris
1

Lägger väl in länken här också: www.iamstruth.com

MyTwiggs
1

Jag har lust att skriva massor av saker här men av någon anledning blir det bara en suck från mig också. Jag tycker att det blir så rörigt rent ställningstagandemässigt att smutskaste en djurfoderproducent och beskylla denne för djurplågeri. Kattmat består av kött och andra animaliska produkter som mycket väl kan ha producerats på ett djuretiskt ohållbart sätt. Jag är inte förvånad. Hur man än vänder och vrider på det så är det upp till var och en vad man vill göra åt saken. Man kan välja att inte ha rovdjur eller husdjur i fångenskap över huvud taget, eller så gör man sitt bästa genom att forska i vilket foder som producerats på ett så bra sätt som möjligt. Själv utfodrar jag mina katter med så mycket närproducerat eko-kött som möjligt, bland annat får de äta kött från djur som de själva sett utanför fönstret. Jag tycker att det är så märkligt att det har blivit en sådan smutskastning av eukanuba/iams när det är fråga om kattmat. Herre gud, vad vet man alls om djuren som kattmaten består av?

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Stitchie
0

Nä och det är väl på sin plats att ta reda på om man är djurvän, eller är ni bara vänner med erat eget djur.

Smutskastning må så hända, men i så fall så är det smutskastning att prata om Nestlés och Mars inc. mjölkersättningar som dödade barn i afrika. Usch nä vi lägger locket på annars kanske deras varunamn skadas..

Så det är ok att djur plågas av de löjligaste anledningar, att djur plågas för att framställa choklad? allvarligt talat släppt den naiva inställningen och se att vi lever i en grym värld där människan uttnyttjar alla resurser för sin egen vinnig och på alla andra varelsers bekostnad, en person kan inte rädda världen men man kan väl iaf bry sig litegrann och försöka.. eller?

Ja välj närproducerat, jag med, svensk mat, kanske en bra idé, vem vet? Men det är iaf ett försökt att bry sig.

Silvestris
0

Man ska nog undvika alla kommersiella foder om man vill försäkra sig om att det är "etiskt korrekt". I allra högsta grad de foder med veterinärmedicinska foder (Hill's, Royal Canin, IAMS, Specific, Purina) eftersom de fodren definitivt har medfört några slags djurförsök. Dessutin så ligger multinationella företag så som Colgate Palmolive, Mars Inc., Masterfoods och Nestlé bakom de flesta kommersiella kattfoder.

Har du ens undersökt hela IAMS-karusellen eller tror du bara blint på PETAs hets?

Jag har ingenting emot att man för en generell diskussion om företeelsen, men att peka ut ett företag när informationen dels är felaktig men även för att alla tillverkare är likadana kålsupare är ingenting annat än ren och skär smutskastning.

OBS! Jag gör min egen kattmat.

Skruttan-1
0

bra foder det köper vi till hunden helnöjd men katten gillar inte deras foder. Jag vet om att detta är gammalt o tyvärr lever det kvar men tider ändras o tur är väl det :)

eighteenlives
0

#7 jag håller med dig, ju större företag, desto lägre moral. Världen ser ju ut så dessvärre. Visst ska vi göra vad vi kan för att förändra det, men det är inte lätt.

Finns det något svenskt, "vänligt" och köttrikt kattfoder förresten?

Silvestris
0

MJAU/Bozita. Tyvärr har ju deras torrfoder en hel del att önska, men de är helt OK iaf om man kombinerar med deras våtfoder. Våtfodren är ju superba.

För varje förpackning MJAU man köper stödjer man även Kattfonden.

Skruttan-1
0

#10 jag hoppas att maju ska bli bättre i torrfoder för jag gillar torrfoder.