Katter iFokus

Katter

Etikettvila-i-frid
Läst 2099 ggr
Jill_Niss
1

Snart död?

Idag kom våran katt Tusse, 18 år, hem efter att ha varit borta några dagar. Han kom stapplande och kunde knappt stå upp, så nu har vi fått lov att låsa in honom så att han inte kan gå iväg och dö så att vi inte hittar honom.Gråter Och idag är det ju söndag så vi kan inte ringa veterinären, så vi får vänta tills imorgon med att avliva honom. Men det är knappt så att jag tror att han överlever tills dess…Någon som har känt samma?

// Jill

SallyB
0

Har ni ingen veterinär/djursjukhus som ni kan kontakta inom någorlunda rimligt avstånd?

Siss
0

Nej, tyvärr kan jag inte hjälpa dig.
Jag hoppas bara att det inte är så illa som du befararGråter

Pia
0

Usch det låter hemskt, Jill_Niss! Jag säger som Siss, hoppas att det inte är så illa som ni befarar. Eller så kanske han helt enkelt, med tanke på åldern, är så trött efter att ha varit ute på vift att han somnar in av sig själv.

Nej jag har aldrig varit med om något liknande, mina katter är innekatter. Däremot så har jag ju varit med om katter som både hastigt insjuknat och somnat in hemma och sådana som p g a sjukdom har fått somna in hos veterinär. Det är jobbigt varje gång, men tyvärr är ju även det en del av katt/djurägande…

Lena
0

Jag har haft en katt som fick somna in hemma. Vi bedömde att det var det mest humana för henne eftersom allt gick så stilla och lugnt tillväga. Det var också av ålder. Det där får man bedömma från fall till fall vad som är det bästa för kattens skull. Men så snart katten verkar lida måste man försöka få komma till en veterinär eller få en veterinär att komma hem om det är möjligt.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kristinah
0

Jill_Niss. Det är tråkigt att läsa om din kisse men han har ju haft ett långt liv. Jag har själv inte varit med om samma sak som du går igenom nu, däremot min svägerska har just genomlidit samma tragiska händelse som du gör nu. Den katten fick somna in hemma. Den katten var också runt 18-19 år. Min grannes katt avled också hemma väldigt gammal och mager, såg faktiskt mer levande än död ut den sista tiden och en morgon hittade grannen katten död på golvet i vardagsrummet deras.

Det enda tips jag kan ge dig är: Om katten i sig inte är sjuk, utan bara trött av ålderdom tycker jag ni skall försöka låta den få sluta sina dagar hemma med er. Är katten däremot sjuk gör ni den en tjänst om ni för den till veterinären för den sista vilan, då slipper den lida.

Tröstekramar från mig.

Pia
0

Hur har det gått med Tusse, Jill??

Scilla
0

Min Julia blev sjuk och dog förra sommaren. Vi var till veterinären men dom hittade inte vad det var för fel. Kvinnan som tog hand om oss såg hur rädd Julia blev av att åka bil. När vi bestämt oss för att inte vänta på förbättring längre, så kom hon hem till oss så Julia skulle slippa åka bil sin sista timme i livet. Det var jätteskönt att få sitta hemma på köksgolvet hela familjen. Verkligen jättesnällt av veterinären att fixa så att hon kunde köra förbi oss, är henne evigt tacksam.

Pia
0

Åh ja, det är verkligen guld värt, att de inte skall behöva uppleva extra stress och jobbigt miljöombyte under sina sista timmar i livet! Verkligen fantastiskt bra när veterinären kan komma hem och de får gå bort stilla i hemmiljö så där.

Scilla
0

Det var typ distriktsveterinären som åker runt i bil. Hon har varit hos våra får också, väldigt trevlig!

Jill_Niss
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tusse dog förra veckan…men han dog samma kväll som jag skrev inlägget, så han behövde inte lida så länge…men det bästa hade ju varit om han hade fått somna in hos veterinären.

Titti
0

Jill_Niss

Beklagar Gråter

Vet ju själv hur det är att förlora sin kisse. Min tassade iväg lite efter midsommar. Dom kanske leker tillsammans nu. Vem vet.

coockie_87
0

stackare, lider med dej, han har det bättre nu iaf

SallyB
0

Skönt ändå att han dog hemma så att du inte behövde undra vad som hänt, om han försvann och aldrig kom hem igen.

kristinah
0

Tusse fick ett långt och förmodligen innehållsrikt liv men det är ändå sorgligt att mista en familjemedlem. Tröstekramar från oss.

Pia
0

Beklagar sorgen…

Håller med ovanstående, skönt att han fick somna in hemma, både för honom och för er. Förmodligen det bästa sättet ändå för katter att få sluta sin tillvaro, det kan ju vara jobbigt att behöva vara tvungen att ta beslutet på en veterinärmottagning. Då är det skönt när man kan få en veterinär att komma hem för den sakens skull. Som Scilla berättade.

[helenal]
0

beklagar sorgen! har du flr kattr eller var han den enda?

Jill_Niss
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har nu två katter kvar efter tusse. En av dom på bilden ----->

[helenal]
0

vad var tusse för färg?hur känner de andra kattrna nu då när tusse e borta?

Jill_Niss
0

Tusse var gråvit (jättesöt) jag tror inte att dom känner av det så mkt…men dom brukar inte hålla sig på gården längre.

Scilla
0

Beklagar sorgen…

helhol
0

Det är alltid så jobbigt att behöva ta farväl av en kär katt.

När jag senast var tvungen att avliva en katt så gjordes det hemma hos oss. Vår vetrinär har sion klinik i bilen och kommer alltid hem till sina patienter. JAg tycker det är så skönt och det blir mindre stressigt för katterna när de behöver någon behandling.

evamojje
0

Hej va ledsen jag blir för din och din kisses skull.Jag har aldrig varit i den sitsen men du märker om han lider då är det bäst att ta honom till veterinären men om han inte lider så gör det så bekvämt som möjligt för honom och låt honom somna in hos dig.

Tänker på er

Kram Eva & Mojje

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

evamojje
0

förlåt skulle läst alla inlägg innan jag skrev ,jag såg nu att han hade somnat in.Jag e ledsen för din skull

Kram Eva & Mojje

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.