Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1848 ggr
Fagerljung
0

Hur många kvm?

Hur många kvm tycker ni att 4 katter som kommer mycket väl överens, behöver? Letar nytt boende nämligen, och ju större lägenheten - ju dyrare hyra.

Theon
0

Jag tror mängden rum spelar större roll än kvm, jag skulle nog inte rekommendera att flytta till en etta med fyra katter, då har de ju ingen stor möjlighet att vara ifred om de skulle vilja det. Fast det beror ju på katt, nu gick jag bara efter vad jag märkt på mina egna katter.

Hyrrokkin
0

Tänkt i kubik - inte kvadrat :) Katter kan klara sig på förvånansvärt lite yta då de verkligen utnyttjar höjderna (om det finns möjlighet) och delar som vi människor inte använder. Soffan tex, förutom det klassista "på" så är de även under, bakom, mellan soffkuddarna, på ryggstödet osv. Så de utnyttjar hela dess potensial! :)

Jag skulle säga att det beror mycket på dig, hur mycket du är villig att möblera för katterna istället för för dig, om du förstår hur jag menar. Om du gärna möblerar med möbler som katterna kan utnyttja höjder osv på, kanske lägga plankor mellan höga skåp osv. Ju mer du är villig att utnyttja kubikmetrarna, desto färre kvadrat behöver du. :) Och självklar ju mer du har möjlighet att sysselsätta dem :)

Själv bor jag i en tvåa på 54 kvadrat (snart +11kvm när den innätade altanen är klar) och jag har tre katter. I denna lägenheten känner jag att jag inte skulle vilja ha fyra katter, det skulle bli för mycket, men det beror ju mycket på katternas personligheter också. En del kräver mer utrymme än andra.

Hoppas du hittar något bra! :)

Scilla
0

Jag säger också, tänk i kubik. Jag bor i en etta på runt 30 kvm med två abessinier = mycket aktiva katter och det går hur bra som helst. Då har jag även inrett väggarna med hyllor som går en bit under taket så att de kan springa runt även där uppe. De är målade i samma färg som väggarna och stör inte. Man får vara lite klurig ;)

Däremot är det viktigt att katterna ska kunna gå undan och vara ifred om de vill.

Fagerljung
0

Tack för svaren! Har lämnat intresseanmälan på två lägenheter just nu. En på 56 kvm och en på 71 kvm. Den på 71 kvm har även en inglasad balkong så är blir ju några extra kvm. Hade hellre haft en på ca 60 + inglasad balkong, men det finns ingen sådan ledig just nu.