Jack i pälsen
Hej.
Har märkt att min katts päls ser ganska tråkig ut och det syns jack i pälsen, stora jack typ. Kan detta tyda på mask? Det var nu ett år sedan vi avmaskade honom sist
/Tore
Medarbetare på Flugfiske.Ifokus

hmm det har jag inte sett på mina katter när det vart mask. Tycker det kan tyda på något annat. men vad? vad äter katten för foder? Är han pigg förövrigt? Finns en olja som gör susen för trista pälsar ;) komer tyvärr inte på vad den heter… Det finns även kolla masken test på apoteket om man tror det kan vara mask, är katten inne katt ja då drabbas den inte av mask så lätt. Hoppas du får lite mer bra tips :) o hur ser jacket ut i pälsen? det kan ju oxå vara så att pälsen är smutsig där med trist o flötig=glanslös o kan få veck i nacken mm

Han äter främst torrfoder, friskies. Och blötkäk fåt han då o då. Ja det är en ganska pigg katt, för att vara innekatt alltså. Han är kastrerad men på sistonde klagat mycket och varit allmänt orolig som aldrig hänt förr.
Hans syster dog förra året av mask då vi upptäckte det försent och även hon var innekatt. Det är darför jag är extra orolig. Han avmaskades då direkt även fast vi inte såg några tydliga symptom. Men risken att han var smittad var väldigt stor pg.a delad kattlåda, matskål osv osv.
Jacken/vecken är främst synbara i nacken som du säger men även på resten av pälsen. Och rör man i pälsen blir det väldigt synbart. Nåväl det kan vara som du säger. Kolla masken test ska jag försöka ordna :) tack för den.
/Tore

då kan jag säga att det foder han äter är inte innehålls messigt bra. detta kan du läsa i flera trådar ang foder. Du tjänar på byta foder kan jag säga dels äter de mindre av ett foder som innehåller det katten behöver, sen en friskare katt därmed mindre vetrinärkostnad. :) finns jätte bra foder och vissa kostar inte alls så mycket :) mitt bästa tips ^^
Men vad jag tycker du ska göra imorgon ring till vetrinär imorgon du har ju ändå inte överdoserat han i avmaskningsmedel så be vetrinären att skriva ut fronline droppar i nacken tar kol på alla sortes mask :) glöm inte höra med vetrinären om det är okey o säg lite hur katten är för kanske de kan ge dig lite mer tips. jag är inte alls bra på kattsjukdomar.
Hur gammal är eran katt? Ofta drabbas äldre katter av hörsen blir ner satt o kan jama o vara lite mer oroliga av sig, lite senila kan dom med bli, bara en tanke som kom till mig. Och kanske han saknar en vän? därmed orolig, men först o främst ta mina 2 första tips :)
har själv tagit 2 katter som fick friskas i sitt föra hem o deras päls vart finare och tjockare, jag fick själv börja ge det deras magar var vana med sen smyga in det nya jag upplevde att de åt massor med mat av sitt gamla, men av det nya åt de mindre då de vart mätta o nöjda efter en viss mängde :)
Hur gammal är han? Skivig och fet päls KAN vara tecken på en del sjukdomar som drabbar äldre katter, som t.ex. nersatt leverfunktion - men det kollar man lätt hos en veterinär med ett blodprov. För att få bort det rekommenderar jag Dermoscent, finns på Apoteket. Kanonbra - hjälpte extremt bra på min hona som hade riktigt ruggig päls. :)

Bra anne att du titta in :) vet ju att du är lite hajj på detta med sjukdomar o dess syntomer.

Hej. Har inte hunnit svara idag, bara kikat in som hastigast. Tack för svaren! Han är 4 år och han visar inga andra tecken på nedsatt leverfunktion. Dock så blev jag säker imorse på mask så jag har avmaskat honom nu.
Men jag ska ändå byta foder till honom (tack skruttan). Då undrar jag vad ni skulle rekommendera som jag kan testa med? Byter som sagt från friskies och han är riktigt tokig i det och äter grna inte annat foder man kommit med.
Helst något man kan köpa i vanlig djuraffär. Finns det bra kattmat i mataffär ens?
/Tore

Jag ger Royal Canins bra foder men ett fel :) jag kan nu inte byta foder för detta är så smaksatt så annat foder blir då smaklöst igämnförese med denna. RC har en mängd olika foder jag ger rc out door fast vi har innekatt lite mer fett i denna det behöver våran. Orijen ska vara bra foder lite billigare :) finns en uppsjö av olika foder :) Tänk nu på när du byter foder att du smyger in det nya så hans mage lär sig tåla det nya, jag brukar köra 20% nytt 80% det gammla ett tag sen ökar 50-50 ett tag sen ökar 75-25 sen fullt men smyg in låt det ta ett tag ge inte tvärnytt foder då kan du få en sjukkatt pga det. Jag har haft en katt som vart superdålig av äta grannens foder :S hon gick till grannen o smaka på burkmat. Fy det var jätte jobbigt hon var så dålig i magen. Sa iaf till grannen våra katter FÅR inte äta annan mat än det som serveras hemma .
Du testa även den där oljan som anne skrev Dermoscent den gör under i pälsen för katter :)
För bättre päls skulle jag testa Royal Canin Hair & Skin. Det gäller dock att din katt inte blir tjock av det - mina katter håller vikten bra, men det är väldigt invididuellt.
Tänk på att inte byta ut fodret för snabbt utan blanda i lite av det nya i ditt gamla foder den första veckan.
Har också Royal Canin Hair & Skin och båda katterna mår bra av det.
Zabelle