Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 9375 ggr
eighteenlives
5

vänja katt vid sele?

Hej alla goa människor!

Jag har nu i tre omgågar försökt vänja mina två gossar vid sele så vi kan ta ut dem nu när våren är här.

Men det går inte så bra… jag dem ha dem på sig i en halvtimme ungefär innan jag tyckte för synd om dem.

Den ena bara biter på spännena (och lyckades få uppden också), och den andra blir helt lealös. Ingen av dem tar sig fram normalt, den ena släpar sig fram liggandes på sidan och den andra försöker dra magen i marken.

Hur lång tid tar det innan de börjar vänja sig?

Jag borde kanske ha selarna på dem längre tider, men är så rädd at han som biter ska bita sönder en tand eller något. Katten som inte försöker bli av med selen har nu haft selen på sig i tre timmar men är fortfarande lealös. Spinner gör han dock om man klappar på honom =)

spiritedaway
0

mina katter började vänja sig först när dom insåg att de fick gå ut på promenader. Är man inne och har sele på dom tycker dom inte alls det är kul.

sagaalfons
0

Båda mina katter hatar att ha selen inomhus med glömmer bort dom så fort vi går ut. Så jag skulle nog inte "plåga" kissarna i onödan med att ha dem inomhus utan bara låta dom ha dom på sig när dom går ut. Dom kommer säkert tycka det är så spännande ute att selen inte spelar någon roll längre:)

eighteenlives
0

Vad skönt att höra! =)

Jag började bli orolig att det inte skulle bli någon utgång för dem. Jag återkommer med rapport… =)

sotlynx
0

Sätt på kissarna selarna inomhus. Sätt sedan fram ett fat med kokt lax eller likn. Berömm. Ta av selarna när kissarna ätit klart om dom verkar vantrivas. Lite längre stund efter maten varje dag..Upprepa varannan dag eller så. Sedan kan man ge godis istället för lax, sedan ta med katter och godis ut osv osv. Man övervinner vilken envis kisse som helst med mat, gos och godis.

Mvh Lusse 11år, selbärare sedan 5år. Flört

Skruttan-1
0

Sele är inte kul för katter det kan jag oxå säga ;) jag har även testat att vara ute med våran kisse men herre gösses hon gillade inte att vara ute heller. testat o visa henne försiktigt men hon är rädd o vill in även tagit henne i buren för visa men ne hon vill bara inte. Så vi la ner hela utegångs paketet här, hon trivs att bara vara inne :) vi ska näta balkongerna vi har så friskluft med tryggt utetittande räcker någ för våran lila fislisa :)  Hon är en skugg katt med inte rädd för oss o folk hon känner men annars är hon lite smått larvig av sig.

[Norrbysa]
0

Mina kissar klagade oxå när vi sel-tränade. Jag körde en kvart varje kväll ungefär. Försökte leka med dem samtidigt och distrahera dem på andra sätt. :-)

eighteenlives
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har varit ute med dem idag.

Pixel (han som försökte bita av sig selen) skumpade friskt runt och nosade på allt.

Stackars Toshi däremot krälade fram som en salamander, men ville helst inte röra sig alls. Dock verkade han känna sig säkrare efter ett tag.

Vi får ta ut dem mer och se om Toshi blir säkrare. Han är ju abessinier, och de ska ju vara bra på koppel och promenader…

stina63
0

Curre gjorde också så i början Tyckte de var obehagligt.  Han kröp nästan hela tiden, Men med tiden så blev det bättre och bättre. Under vintern var han inte ute men på sommaren i min trädgår var han ute i sele.

Jag provade hemma först ett tag där han fick ha den på sig då och då innan jag började gå ut med han.  Sen efter ett antal år så kom han självmant när jag tog fram selen och kopplet,
Men nu har jag två andra som jag ska lära att ha sele på, men det kommer säkert gå bra, Dom vänjer sig efter ett tag,

sagaalfons
0

En av mina katter är jättefeg utomhus och krälar runt mycket och vill helst gå in igen om om det inte finns buskar och så att gå i. Hon känner sig mycket mer bekväm i "terräng" än på gräsmattor och liknande. Det bästa hon vet är att gå runt i skogen då tuffar hon till sig och verkar tycka det är riktigt roligt. Min andra katt är tvärtom och springer helst runt på gräsmattan och njuter av solen istället istället för att krypa runt i jobbiga buskar och snår.

Det är roligt att de kan vara så olika :)

Det kommer säkert bli jättebra med dina också bara de vänjer sig lite mer!

oh-la
0

vi började inte inomhus mend någon av våra. köpte dem på sommaren så vi valde en fin dag när tjejerna varit hos oss i ett par dagar. vi tog med sele, en handduk och lite leksaker sedan satte vi oss på handduken och lekte. det som var mest läskigt var gräset. det funkade kanon och de kunde gå i sele efter nån vecka utan problem.

Fiaa2
0

Vi började också inomhus när min katt va 14 veckor. Nu går han i sele utan problem och är 3 år gammal den 1 Juni :)