Syr mysiga sovställen
Hejsan! Jag började för ett tag sedan sy olika sovställen till mindre djur och säljer. Började med hängtunnlar och hängmattor. Nu har jag även börjat sy puffar. Den första puffen blev med kattmönster på fast sen hade jag inte så mycket tyg kvar för jag väntar på leveranser, så jag tog grön botten ;) Mina egna kisar som bor hos mina föräldrar ska få den. De är 16 och 13 år och Mise som är äldst ligger mest inne nu så hon blir nog glad :)
Hur som helst, en bild på puffen.
Puffen kostar 120 kr + frakt på 44 kr.
Den tål maskintvätt i 40 grader.
Åh vilka fina saker du syr, och vilka fina tyg! :)
Nu blev jag lite sugen på att beställa lite saker utav dig hihi! :)
gud vilka fina :) Vad är det för mått på den runda sängen? Nu blir man sugen :P
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Bottnen är ca 26 cm i diameter. Kanterna är ca 15 cm i diameter och hela bädden mäter ca 130 cm runt om.
Ah men det är ju bra mått. det skulle inte gå och få sådant katt-tyg och fluffig botten? Eller det kanske är komplicerat?
jo det går jättebra! jag skickar dig ett pm!
Det blir fint det =)
Förtydligar priserna lite:
Omönstrad puff: 120 kr
Mönstrad puff 130 kr
Fleece runt om och fluff i mitten 140 kr
Fluff runt om och fleece i mitten 150 kr
Helt i fluff 160 kr
(flufftyget är hemskt dyrt så hoppas ni har förståelse för att priserna ökar lite :) )
Blir frakten billigare om man tex köper 2 puffar samtidigt? Eller är frakten 44 kr per sak?
Nu har jag beställt en :) roligt värre!
#14 man går efter vikten när frakten bestäms. En puff väger över 400 g och går då under högsta vikt 500 g vilket är 6 frimärken (33 kr). Två puffar väger då närmare 900 g och går under högsta vikt 1000 g vilket kostar 8 frimärken (44 kr). Oavsett om man beställer en eller två puffar så tillkommer 11 kr extra för skrymmande brev. Det blir det när diametern/tjockleken är högre än 3 cm eller längden mer än 25 cm.
Två puffar kostar alltså 55 kr i frakt.
Hoppas det ger lite förklaring :)
Som kort svar, så frakten dubblas inte vid större beställning, utan blir då billigare per sak kan man säga.
Däremot går det inte att skicka 3 puffar på en gång och klassa det som brev för då överstiger det måtten för vad som räknas för brev. Då får man antingen dela upp sånan stora beställningar i två brev eller skicka det som paket. Paket kostar 140 kr i frakt upp till 3 kg.

hur sätter man fast hängmattan?

#18 undrar samma sak,
och hur stor tunneln är och vad det är för snoddar som hänger på?
Väldigt fina saker alltihop =) är det en hobby bara? Önskar jag kunde orka bli bra på att sy ;)
Både hängmattorna och häntunnlarna har samma upphängningsanordning :) Bra att ni frågar! Jag syr fast 4 nylonband som är 2 cm breda på dem. Sen syr jag fast en mässingring i varje nylonband. Anledningen att jag just valt att sy fast en mässinring är för att det ska passa till olika slags upphängningar. Tex om man har ett djur osm bor i gallerbur så kan man bara köpa till små hakar, som man först hakar på mässingringen och sen hakar fast i gallret.
Om man har ett djur som bor i träbur eller som inte bor i bus alls, så kan man hänga dem mellan två väggar eller två saker, man kan köpa små krokar som man skruvar in i där man vill hänga dem, och sen så hakar man bara på ringarna där, superlätt :)
Lättast är om man själv köper hake eller krok beroendep å hur man vill hänga upp dem men jag kan väl tänka mig att köpa det och sälja med om någon vill ;)
Ja, det är bara en hobby, iaf än så länge :) Tycker det är väldigt kul. Och ännu roligare att folk faktiskt vill köpa det jag syr och tycker det är fint, känns ju superkul! :)
Så fina, sån får jag ta och beställa till mina töser när Csn dimper ner 
puttar lite :)
Åh, vad roligt!
När min kisse kommer ska jag nog kolla upp dig igen. hihi.
Gud, vilka fina grejer du syr!! =O Skulle aldrig kunna sy på det där viset, det bara tuggar fast för mig 

har du någonting i tunneln för att den skall hålla formen eller bli lite tjockare? eller räcker det med tygerna? funderar lite på att köpa en sådan mär jag får min klösmöbel men men… det är mycket man vill här i världen
Ja, det är ståltråd i öppningarna på tunnelen för att den ska hålla formen och för att djuren lättare ska kunna ta sig in och ut.
Om annonser nu inte är tillåtna här inne, hur kommer det sig då att denna tråd får vara kvar? Vad ger det för signaler?
Innebär det att nästa som lägger in en annons så kommer den tråden ligga kvar då också? Vad är det då för mening att ha en sådan regel?
Bara en undran från mig 
Martina
Yataz
Det gäller väl bara katt-annonser..gällande saker så står det ju att man får annonsera om man fått tillåtelse av sajtvärden.

så jag fått för mig också. inte annonsera katt och om man till anonsera annat så skall man fkicka och fråga saitvärd som kan bestämma om det är rellevant för sidan
det står under regler: "förblydet att I inlägg göra reklam eller marknadsföra produkter utan sajtvärdens medgivande."
så antar att tråden har sajtvädens medgivande…eller vad vet jag… 
Ja, det får man väl anta i så fall!
Så har det ju inte gått till på andra sajter bara..
Martina
Yataz
#35 vad menar du med det?
Superfina grejjer men fastnar det inte mängder av päls i fleece? Det gör det i den fleecen jag har i min höstjacka. Den är sydd av fleece, katterna älskar att krypa in i den men det fastnar massor av päls som MÅSTE tvättas bort, det går inte att borsta bort.
MEEEEN vilka fina grejjer du gör!!!!
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se
Jo lite fastnar det ju men fleecen tål 40 grader i maskin :)
#36 Precis vad jag skriver 
Yataz
Hej! Vilka fiiiina saker du syr, verkligen
Jag skulle vilja beställa en "puff" till våran lilla Mysan, en likadan som den första du la ut här när du la ut tråden, men vilket innermått är det på den? Du kan ju maila om du hellre vill det, men är 100% säker på att en sån SKA vi ha 
Har lyckats sy en puff helt i rosa fluff och en i helt svart fluff. Det var det jobbigaste av lla saker jag sytt :P var tvungen att sy rakt i fluffet och det vill ju fastna i nålen. Men nu är det klart..ja den svarta saknar lite stoppning fortfarande, den är gigantisk, ska till tre katter.
Den rosa glömde jag ta kort på innan jag packade den :S

du får väll sy en till så vi får se
eller om det är någon här som köppt kanske de kan lägga ut bild
Ja, bilder vill vi se! 

Jag lovar att ta bilder på den svarta fluffiga jättepuffen när den är klar iaf :) Ska försöka fjäska för köparen av den rosa puffen så hon visar bild sen!

det hoppas vi verkligen att du gör 
…
ååh, vad fina =) skulle gärna köpa, men min ekonomi tillåter inte för tillfället.

pris & stl på häng mattor och tunlar..
nån som syr bur skynken m tillbehör?

#47 Sy själv vetja… det är faktixkt inte så svårt, jag håller just nu på att sy mitt tredje burskynke och skall försäka fe mig på en igloo denna gång toror jag annars finns det många länkar här som leder vidare till folk som säljer
Här är prislista på hängmattor och tunnlar:
Omönstrad hängmatta 80 kr
Mönstrad hängmatta 90 kr
Fluffig hängmatta 100 kr
Omönstrad tunnel 120 kr
Mönstrad tunnel 130 kr
Fluffig tunnel (fleece på insidan) 130 kr
Hängmattorna är 30 cm x 30 cm och tunnlarna är 25 cm i diameter och 35 cm långa. Alltså i den storleken och till det priset främst anpassade för tex chinchillor. En hängmatta till katt för väl vara 40 cm x 50 cm och kostar då 120 kr i omönstrad fleece.
Tar iaf måttbeställningar så kan göra i den storlek som passar bäst till köparens behov.

#51 colt… kan man få se den när den bara ligger på ett bord eller golv? hur stor är den och skulle funka till katt?
ja jag kan ta ett kort på den och se om jag får med hela, den är rätt stor :P
Den är 80 cm i en 90 graders vinkel. Sen över den längst sidan blir det alltså ca 113 cm.
#48 Här finns också fler tips när man vill sy själv;
http://www.janitasdesign.com/softspot/
Bara ett litet tips till dig som gillar att sy själv.
Martina
Yataz
Bara en liten tanke från min sida, detta är ju Marina`s tråd om att hon vill sälja sina kattsaker. Så ni som gör tipsar om andra sidor kan kanske göra en ny tråd?
tjejen försöker ju sälja SINA saker.

#54 har du hemsida?om inte annat så finns det ju gratissider där man kan ha hemsida… jag håller själv på att göra en på bredband.net är faktiskt ganska skoj. har inet kommit så långt med allt innehåll men layaouten börjar arta sig
Nja, på sätt och vis :) Jag har en hemsida om min chinchillauppfödning så jag betalar redan för en domän och tänkte skapa en hemsida om det jag syr som en del av min uppfödnings hemsida.

det tycker jag verkligen du skall göra… är ju lätt att lägga till en liten flik som heter tillsalu eller säljes och så bilder och priser
på perser.ifokus finns det nu en bild på den rosa puffen som jag glömde ta kort på innan jag skickade iväg :)

#48 jag syr mest själv jag oxå men kul att veta vad de kostar då ja inte alltid har den tid ja önskar för att sätta mig och sy de ja vill..

#61 den svarta puffen vad ju jättemäktig! woow.. :)
En liten fundering bara… Den här Marina, som alltså inte är jag, har lagt ut såna här försäljningstrådar på nio(!) olika ifokus-sajter. I de trådar jag har läst har hon fått beställningar. Var går gränsen för när det är en OK hobby och inte bara försäljning?
Dessutom är det olyckligt om folk tror att det är jag som annonserar och att det handlar om mina hängmattor Kattalåg som jag säljer på kattutställningar.
http://www.kattprylar.se/kattalag.html
Återigen, kanske du kan skapa en egen tråd då istället för o länka till din försäljning i min tråd?
#68 Varför tar du inte detta privat med Marina istället för att lägga ut detta i denna tråd? Vi andra medlemmar har väl inget med det att göra.
För de som undrar iaf.. http://www.skatteverket.se/download/18.383cc9f31134f01c98a800092/34408.pdf

NU känner jag mig LURAD… inte nog med att jag sett att inte alla dina underbart söte grejer ligger i denna länken som är den jag besäker så såg jag att din egen LÄNK har du inte gett oss
så nu lägger jag in den här så alla kan se
hehe ja det är ju egentligen bara min illerblogg, men jo några saker har jag ju lagt upp där som inte finsn här.
hemsida på G dock :)
#68 Jag har fått frågor om hängmattorna och ville bara klargöra för berört kattfolk att det inte handlar om Kattalåg, dvs hängmattan som jag har sålt på kattutställningar och på internet sedan januari 2007.
Jag visste inte heller att det var OK att annonsera på detta sätt. Självfallet kommer jag att kolla med sajtvärdarna jag också och göra samma sak. Sorry.
Tråkigt att det blivit en förväxling, det var ju bra att du klargjorde att vi är två olika då. Jag åker inte på kattutställningar eftersom jag inte har katt ännu så där behöver du inte oroa dig för ytterligare förvirring.
Jag fick godkänt att lägga upp en sån här tråd iom at tdet är hobbyverksamhet och kattrelaterat. Och det är ju upp till varje Sajtvärd, inte alla som har annonsförbud alls.
#76 reagerat på vad? På att jag får lägga ut tråden eller att jag också säljer saker men att folk tror att det är hon? Sälja saker måste jag väl få göra utan att folk ska bli arga på mig och börja diskutera det i mina trådar? Och jag kan inte hjälpa att jag fått tillåtet att lägga ut mina trådar, förstår att ni verkar störa er på det men det kanske inte måste gå ut över mig då det inte är jag som gett mig själv tillstånd för detta? Så om ni vill diskutera det kanske ni kan starta en ny tråd?
#77 Jag svarar på dina frågetecken och menade att jag förstår att det inte känns kul att bli förväxlad genom en försäljning man arbetar med. Det var det enda jag menade och inget negativt mot din försäljning för det.
Jag anser inte att jag snott tråden eftersom jag svarat på det som skrivs här och inget nytt.
Yataz
Om man ser till inlägg #32 så tycker jag det är ganska "nytt skrivet" då ingen skrivit nåt om det i den här tråden innan dig ;)

ja ja ja… via grejor istället för att bråka. annars får ni ingen glass efter maten
Jag bråkar inte. Jag diskuterar 
Det är väl inte förbjudet att skriva en fråga om tråden eller svara på andras inlägg 
Yataz
Absolut inte, men relevant för den här tråden hade varit att du frågar något om sakerna jag gör, inte hurvida tråden får vara här eller inte, det kunde du bara skickat ett pm till mig eller sajtvärden eller då som sagt startat en ny tråd om. Nu diskuterar vi ju här och det är helt OT mot denna tråden och trolige ganska tråkigt för folk att läsa som hade velat se bilder på det jag syr.
#82 Om du känner så tycker jag du ska ta inläggen för vad de är och inte diskutera vidare för då tar de ju ännu mer uppmärksamhet. 
Jag tackar för mig och håller mig till andra trådar där jag får diskutera hädanefter..
Yataz
Jag vill bara visa en söt bild på våran lilla Mysan. Vi har köpt en puff av Marina som kom idag, kan säga såhär mycket: Hon älskar den!!
Hon har inte gjort något annat än att legat i den hela kvällen. Riktigt bra kvallité oxå. Det blir till att köpa mera av Marina nu
Alla katter borde ha en sådan puff, gillade våran kräsna kisse den så borde nog alla andra göra det 
Tack Marina!!
#85 Vilken fin liten kisse du har! Hon är paddad va?
#86 Tack så jättemycket!
Hon är en riktig sköldpadda ja 
Tack Marina för puffen =) Den var väldigt fin!

när ni får hem puffar kanske nu kan läga in en liten bild här kanske?
Jag tycker också att moltussen6 kise är supersöt!! och jag är så glad att ni och era katter gillar min puff, både molntussen6 och Minou! Det är jätteroligt att höra! :)
#90 Ja, vi funderar på att köpa en till puff eller något av dig faktiskt
Så avslappnad och glad som hon är nu våran kisse har vi aldrig sett henne, hon tvättar till å med puffen. Ligger å slickar lite på den innan hon somnar igen. Hon har till å med lagt sina leksaker i puffen 
Nu är ni allihop välkomna in att kika på min nya hemsida, den är väldigt enkel än så länge men det funkar :)

jättefin hemsida.
Tack Marina för de fina puffarna som kom i postlådan i går
Oh vad bra att de kom fram så snabbt :) Hoppas du och dina katter kommer tycka om dem.

#96 Ooooo… den gillade jag
Nu har jag fått in nya tyger från USA men bla jättefina mönster, så kolla in min hemsida och passa på att beställa :) http://www.mantassen.com/tass-shoppen/main.htm
vill putta lite :)
snygga saker du gör!

1 Januari gick fraktpriserna upp ;o)
Jättefina prylar du syr!!!
Skall nog ta och göra en beställning snart.
Har man ett bord i trä och inte bryr sig om lite hål på undersidan kan man ju skruva fast hängsakerna under bordet ;o)
Ja det är sant, det gjorde de, bra att du skrev det för det hade jag totalt glömt bort!
åå vad duktig du är!! Om jag vore så där duktig hade jag sytt varje dag…
Hur mycket kostar tygerna??
Hehe ja det gör jag nästan också :)
Jadu, jag beställde ett gäng på ebay så det var lite olika beroende på tyg och sen tillkom ju en ganska så dyr frakt.
Annars i tygaffären i stan så kostar det nästan 100 kr/m.
Marina, syr du inga elementbäddar ????
Nej det gör jag inte, vet inte riktigt vad de består av men det är väl nåt hårt inuti som håller upp dem, har inte undersökt det faktiskt.
priset på porto har som sagt gått upp sen nyår och de nya priserna kan ses här http://www.posten.se/c/postguideLetterDom
det betyder tex att frakten för 1 tunnel nu är 24 kr. en puff kostar 48 kr att skicka.
Hej Marina!
Undrar om puffen för liten katt i #22 finns kvar?
Nej det finns den tyvärr inte men jag har tyg hemma till att göra en ny sådan om du vill?
#109 Kan inte bestämma mig om jag vill ha en precis likadan puu som den i #22 eller en i olivgrönt och svart… Har du någon bild på puff i olivgrönt och svart som man kan få kika på möjligtvis? 
Nej det har jag tyvärr inte för jag har aldrig haft nån beställd. Men på bilden i #22 är det svarta tygetfluffigt och sånt har jag hemma men den svarta fleecen är tyvärr slut.
Får man beställa en normalstor mossgrön puff med vitt fluff i mitten?
Absolut har skickat dig pm :)

var in på din sida idag och älskade verkligen valtyget, skall se om jag får till att övertala sampon om att en till bågonting behövs… ;)
Ja jag gillar också det tyget, tycker det är väldigt gulligt :)
Bara att skicka ett pm eller mail om du lyckas övertyga honom ;)
putt
Blir sugen på att beställa något, men vet inte vad, eller hur det ska se ut.
Kan du inte lägga ut flera bilder?
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Åh, skulle så gärna vilja ha en med zebramönster på!
Bilder på massa saker finns på min hemsida http://www.mantassen.com/tass-shoppen/main.htm
det är de bilder jag har.
Zebramönstret är tyvärr slut :/ vet ej när det kommer in igen för det är slut i tygaffären jag köper det från och de sa för några månader sen att de skulle ta in igen men det har de inte gjort. Har ko-mönster hemma däremot istället.
putt :)
puttar lite igen :)
Ska snart beställa hem nya tyger då många tagit slut. Vill ni ha en beställning i en speciell färg så säg till så ska jag försöka ta hem just den färgen.