Behöver bra kattsand, dålig ventilation!
Många inlägg idag :)
Tänkte be om tips på bra Kattsand! Vi har sån sjuk dålig ventilation i vår lägenhet, speciellt på toaletten vilket gör att vi inte kan ha vilken Kattsand som helst, det sätter sig i luftvägarna. Just nu har vi Pussy Kompact eftersom vi har den till vår kanin men den funkar inte längre! Håller på att dö! Tips på Kattsand som klumpar?
Jag tycker den absolut bästa klumpbildande sanden är Ever Clean
Everclean klumpar jättebra tycker jag. Dock så kan det damma rätt duktig när man häller kattsanden till katt-toan. men det gör väl de flesta egentligen.
Jag rekommenderar Ever Clean starkt. Klumpar super bra, jag har två missar och känner aldrig av någon "kattlådelukt" :)

Jag kör med Ever Clean, den bästa av dom jag har testat och så luktar det fräscht om den. Visst dammar det en del när man häller i sanden i lådan men det har de andra också gjort som jag har testat 

Kan bara hålla med Everclean är överlägsen. Men, man bör nog akta sej sej för den parfymerade varianten, om man inte vill att katten ska stinka kemikalier…
Jag kör med kristallerna. Enkelt att använda.
Litterl perls
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Många som föreslår EverClean, maken har också pratat mycket om den, men dammar den?
#8 inte mer än andra. Men jag tycker bara den dammar just när man häller från kartongen typ.
#8 Jag tycker faktiskt inte att den dammar så mycket, lite grann sådär när man häller upp möjligtvis men inget som jag äns tänker på. :)

# Jag tycker Ever Clean dammar för mycket. Har därför börjat testa kristaller som inte dammar alls. Har en katt med astma så vi kan inte ha sand som dammar. Jag är jättenöjd hittills. Hoppas att katterna också ska tycka bytet från sand till kristall är OK. Om inte kristall funkar för dem kommer jag att prova Pee Wee pellets, som inte heller dammar.
//Kattis
hej
Jag har två lådor med Ever clean och en med bränslepellets. pelletsen är super och blir som till sågspån där de har kissat, nackdelen är när man ska byta hela lådan då det kan "damma" upp. Jag tror att man får prova sig fram och se vad kissen och en själv gillar.
Mvh J

Det finns en grovkornigare sort Ever clean, för långhåriga katter, den dammar inte lika som de andra finare kornen (tycker jag)…

Kristaller tycker jag är det som dammar minst o tar bort lukt bäst. Dock måste jag ha två lådor, en med grova kristaller i och en med fianre för att de ska hålla så länge som påsen lovar. Det är en ganska dyr sand, men jag köper på mig så fort jag hittar nått billigt. Det är skönt att det e samma kvalite vilket märke man än köper!
katty kattströ är mkt bra, klumpar, luktar inte och kostar inte mkt heller.

"Jag" använder CalleCat till mina katter!
Funkar utmärkt här hemma!! :)
Hoppas du hittar någon som passar er!! :)
Håller med #15 , Katty är toppen! Och att det är billigt är bara ett plus.
#16 Ja jag provade av en slump i slutet av en månad när jag hade mindre pengar. Så det blev något nytt, och det var riktigt bra. Min ena katt blev precis könsmogen då och hans kiss luktade starkt och det stank från lådan men detta gjorde susen. Ingen lukt alls, och bara att plocka upp och slänga. Hälla i nytt sen. Finns i vanliga mataffärer att köpa om det undras.

Jag kör också med Katty, den tar bort lukten skapligt, jag har okastrerade hanar, så det krävs, och den är grovkornig, så man slipper att ha småsand över allt inne, den finkorniga tycker jag att de får med sig i tassarna mer. Den klumpar bra och dammar inte såå farligt. Priset är bra, det är viktigt också, särskilt när man som jag har 20 katter. Negativt är kanske att klumparna inte alltid håller ihop, så man kan "skaka" av dem, utan kan rasa sönder, man får vara lite försiktig med dem när man gör rent.
#19 Ja så kan vara ibland, och jag måste göra rent varje dag och då är de ibland att klumparna lossnar men jag tycker jag får med allt ändå. Har du 20 katter? =)

Jag ska investera i en luftrenare tänkte jag.
De är inte billiga, men de rensar inomhuslukten på både föroreningar (även pollen) och dålig lukt.
Detta är väl en värsting, finns säkert billigare som funkar bra om man bara ska använda den på liten yta:
http://www.tretti.se/hem-och-fritid/klimatprodukter/luftrenare/electrolux-z8010
För visst finns det bra sand, men bajs är ändå bajs.
Och bajs är inte nice.

Hi hi, jo, jag har faktiskt 20 katter, det är så att jag under många år fött upp katter, och då kan det bli så, att ungar stannar kvar ( inte gått att sälja ) och nya ( nytt blod ) köpes in och en del blir riktigt gamla ( härligt ) Då kan det samla sig, men nu ligger uppfödningen nere, så förr eller senare så kommer det väl att bli färre. 
Hej "hagalund"du är värre än jag he-he i antal katter.Jag har fyra stycken som jag älskar,den äldsta är 17 år den yngsta 3 år.Den yngre är en silver tubby som elaka människor lämnade kvar i min sons trapphus när dom flyttade och sen dessutom nekade att den var deras fast alla i huset visste det.Hur är dom funtade egentligen?han var jätterädd när han kom kom bara fram och åt på natten.Men jag satte mej på golvet och lät han själv komma fram och sakta växte förtroendet,det är rörande att se att han vågade lita på den mänskliga arten igen.Nu är han trygg och accepterad av dom andra tre oxå och han säjer minsann ifrån om dom stör honom för mycket.Ljuvliga varelser!men Kattsand skulle jag ju skriva om-jo,jag använder toa-lätt.Det är återvunnet papper och en 5 kilospåse kostar runt femtiolappen på granngården.Den får man oxå spola ner i toan.Kram till dej som gör gott för våra katter och hjälper till att höja deras status.Det behövs ibland tyvärr när man ser att de säljs för en krona tassen-det gör mej heligt förb…två av mina andra kommer från katthem och jag beundrar deras arbete.När man betalar hjälper man ju oxå efterkommande katter och det känns jättebra!

vi har fem katter och vi kör med ever clean visst den koster mycket och dammar lite men inge som gör gör något…..och vi har ingen kattpisslukt i huset….det som kan kännas är när dom har varit och skitit (obs skräpmat har dom ätit då som tex mjau) då luktar det XD blä

Utan tvekan HUSSES ! Stor förpackning som man får hemkörd, kan inte bli bättre.
#24 Vad äter dina då det inte luktar blä? 

Royal canin…och dom e jätte bra i magen…inga problem alls, får jätte fin päls av det med^^ ett stort + är inga diarer som dom får av billigfoder
#27 Min får också RC, samt lite Mjau tetra. Visst luktar det lite blä, det finns väl inte luktfri avföring? Och han är bra i magen, går på toa som efter en klocka! 

näe vårat är ju inte hller luktfritt men det luktar betydligt mindre nu sedan vi gick över till Bara RC. sedan har vi inte heller besvär med tjyvar på bänkar och bord
Testade tyvärr everclean lavendel och fyfan va jobbigt det var för mig själv.. Jobbigt att andas. Nä. everclean utan jobbig parfym i ska det vara. Men jag står fast vid att ever clean är bra.
#30 Jag tycker jätte mycket om Ever Cleans lavendel, tycker inte den doftar starkt alls utan bara ger en god och frisk doft. :)
Men det där är ju så olika! ;)

Jag har inte läst vad dem andra har tipsat om men för mig, som lider av samma problem som du, och även har två hankatter varav den ena har fruktansvärd kisslukt, värre än alla katter jag har haft någonsin.
Jag provade först everclean scented. Den funkade jättebra, dock luktade katterna lite konstigt, och lite kisslukt blev det tyvärr ändå.
Då bytte jag till everclean multicat, den är också parfymerad, men luktar väldigt gott och ingen kisslukt! Den sanden kan jag verkligen rekommendera!
Den klumpar även perfekt.
#31 katterna verkar inte ha nåt emot den. Men dom börjar lukta så mycket av den, och sen känner jag av doften för mycket. Eller jag verkar inte riktigt klara av det, för blir jobbigt att andas :P så nästa gång blir det oparfymerat igen.

Är det någon som blir klokare efter alla dessa inlägg? Hoppas "Spinns" forum startar snart, de är mycket lättare då.
Men "kristaller" & Kattykattsand.. har ni bilder på dom förpackningarna? Har aldrig hört talas om :P

Min kisse ska alltid sniffa i sanden först. Sen kommer hon ut med ett par sandkorn som fastnat på nostippen. Så sött..

#35 här är lite bilder finns många olika märken i olika priser..
kristaller:
http://www.zoosajten.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=1038
när ja hade kristall sanden så hade ja märket, best friend eller Fresh and Easy..
här är ett kattsands test där de vissar olika sorter..
http://www.smartson.se/test/fritid/test-av-tio-sorters-kattsand-2008.htm