Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2970 ggr
Ingmarie
0

Behöver HJÄLP omgående!!

Hej, jag har precis blivit medlem här och tänkte fråga er en sak.

Jag har en perserkatt som vistas både ute och inne. Han var i slagsmål för 1 vecka sedan och har under den perioden varit på djursjukhuset 2 omgångar, har då blivit inlagd.

Han hade då bitmärken i nacken och var sned i hela ansiktet samt att balansen inte var så bra. Veterinären trodde att detta kunde vara något neurologiskt efter betten.

Det blev dock bättre när han kom hem efter några dagar. Plötsligt efter 3 dagar så kunde han inte gå på sin vänstra framtass. Åter igen till sjukhuset i fredags och han blev inlagd. Han hade dessutom ont och jämrade sig.

Bad om en röntgen av benet, vilket jag trodde att de gjorde. I lördagskväll fick jag reda på att de INTE gjort någon röntgen på benet utan röntgat MAGEN och NACKEN!!!! Så arg jag belv. Jag åkte dit för benet och inte för hans mage!!

Tänk om det är en fraktur han fått?? Nu visade det sig efter röntgen idag att det inte var någon fraktur.

Veterinären säger att det kan vara nerverna eller ryggmärgen som är skadad men de vet inte.

I eftermiddags åkte jag och min man och hälsade på honom på sjukhuset och han var hur pigg som helst. Vi hade hans älsklingsmat med som han åt med stor aptit.

Hans allmäntillstånd var mycket bättre och vi kände igen vår älskade katt. Men fortfarande viker sig vänster framtass på honom. Han stödjer inte på det eftersom det viker sig så att han trampar på ovansidan av tassen. Han kan inte kontrollera benet när han ska gå.

DE hade också rakat hela benet och det visade sig att benet var väldigt rött/blått som ett stort blåmärke.

Tidigare efter slagsmålet var han väldigt blå i nacken, vilket han dock inte är längre.

Kan det vara så att blåmärket flyttat på sig och gått ner i benet och att detta stycker på nerverna i benet så att han inte kan styra det?

Först gången vi var på sjukhuset akut med honom (förra söndagen) så skulle en sköterks sätta kanyl på honom i just detta ben och missade venen.. kan det ha blivit ett blåmärke av detta?

HAn verkar dock inte ha ont men han tycker förstås att det är obehagligt att inte kunna gå på benet.

Tacksam om någon känner igen sig eller kan ge något råd för jag vet inte vad jag ska göra mer. Känns också som om de inte tänkter göra mer för honom… Jag menar han är ju pigg och blev så glad när jag och min man kom till honom idag.

Ingmarie

Anne
0

Det låter inte omöjligt att han kan ha fått ett blåmärke av felsatt kanyl, men däremot borde han ju absolut kunna stödja på det. Be dem röntga igen. Det låter inte alls bra, tycker jag.

Hoppas han blir bättre snart. :)

Ingmarie
0

En ortoped skulle titta på benet imorgon så jagska se vad han säger. Är det nerver så ser de inte det på röntgen säger de på sjukhuset.

Singo-Torpet
0

32 nej då måste man ha annan rönken och de kanske inte finns till djur? magnetrönken.

hoppas de hittar felet..

Ingmarie
0

Har nu fått hem min katt. Hämtade honom igår. Hans framben lyder inte när han ska sitta eller gå. Den liksom viker sig inåt så han trampar på sidan eller på ovabsidan på tassen. Ibland när han går sakta så kan han gå rätt med tassen. Jag tycker bara att det är så konstigt eftersom det kom så långt efter (ca 5 dagar) efter hands övriga skador i nacken.

För övrigt verkar han må bra, han äter och dricker med stor aptit och jag får i honom medicinen som består av kortison samt antibiotika. DEt är bara så hemskt att se honom när han går.

Tror ni att detta kan bli bra med tiden. Veterinären säger att de inte kan säga om det blir bra eller ej utan att tiden få utvisa. Ska man nöja sig med detta?

De säger också att de inte vet vad det beror på.

Ska jag kontakta en annan veterinär om dennes åsikt?

tuska
0

Det är jättesvårt att säja om du ska nöja dej med det utlåtande.

vad har dom gjort för undersökningar då ?  Be att du får kopior på journalen, den är bra att visa fram om du söker en annan veterinär då ser h..n vad som tidigare gjorts åt katten.

Scilla
0

Hur mår kissen?

Chutney
0

Jag hade nog kontaktat en annan veterinär för ett andra utlåtande. Jag tycker att de borde fått reda på vad detta beror på? Kanske de inte tagit alla prover som går att ta?

Hoppas katten mår bra snart igen. Är ju så jobbigt när ens husdjur är dåliga…

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.
Albert Einstein

Ingmarie
0

Han ligger här bredvid mig på kontorsstolen. Han går lite bättre idag jämfört med när jag hämtade hem honom i måndags. MEN det är fortfarande inte bra i benet. Han trampar fel ibland och tappar då balansen. Äter och dricker ganska bra (har inte varit någon storätare innan olyckan heller)

Eftersom han är van att vara mycket ute så gick vi ut i koppel en stund igår. Det tyckte han nog var kul.. luktade överallt och verkade lite piggare efteråt. Det är kanske viktigt rent mentalt för katten att känna sig "hemma" igen.

Jag tror inte att han har ont, han säger inget och jämrar sig inte när han går. Men han är ju inte lika pigg som innan…

Jag ska ringa till djursjukhuset idag och begära journalkopior och på måndag ska jag ringa en annan veterinär så får de titta på honom.

Tack för alla era svar!

Chutney
0

Skönt att han verkar må bättre :)

Tyvärr så är ju katter väldigt duktiga på att inte visa att de har ont. Men jag hoppas att han inte har det :)

Lycka till!

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.
Albert Einstein

Chutney
0

Skönt att han verkar må bättre :)

Tyvärr så är ju katter väldigt duktiga på att inte visa att de har ont. Men jag hoppas att han inte har det :)

Lycka till!

Albert Einstein

Scilla
0

Bra att det verkar gå åt rätt håll iaf!

Ingmarie
0

Har begärt journalkopior samt röntgenbilder från djursjukhuset och har fått en tid den 9/2 hos min vanlige veterinär som ska titta på honom.

Han verkar dock må bättre. Igårkväll ville han dessutom gå ut!.. detta har han inte visat något intresse för på nästan 2 veckor.. så jag hoppas att han blir bättre. Går också mycket bättre på sitt framben.

En fråga bara: om en katt blivit av med klon samt hela puppan ska man inte då sätta på någn pasta eller salva så att det skyddas eller läker det själv. Jag har inte fått något till honom men hörde av en kompis att de fått någon pasta att sätta på som skyddade klon.

Tack för ert stöd och era tips!

Ingmarie

Ingmarie
0

Vill bara berätta att Bamse nu mår bättre och att vi ska avsluta kortisonen på lördag. Håller på att trappa ner det nu. Veterinären ringde igår och blev mycket förvånad när vi berättade att Bamse var nästan som vanligt. Han har gått upp 6 hekto sedan han kom hem vilket är bra på en så liten katt (mest hår) samt att han går mycket bättre på tassen. Hoppar till och med upp och ner från stolar och sin klätterställning utan problem. Har varit ute i snön och till och med sprungit, Det är dock ganska kallt ute så han föredrar att ligga inomhus i värmen.

Men jag vill bara visa genom denna berättelse att det kan gå bra, man ska inte ge upp för fort. Ärligt talat så trodde jag inte att han skulle fixa det men med lite tid och omsorg så verkar han bli återställd vilket vi är så glad för.

Tänkte bara skriva detta så att ni vet hur historien slutade

Ha det så bra alla!

Ingmarie

Snurpan79
0

#13 Va skönt att det har gått så pass bra. :)

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

Kattilaforsens
0

Vad skönt att höra att han kryat på sig.

Chutney
0

Härligt Glad

Albert Einstein

ingela78
0

Åh va skönt att han har piggat på sej  Skrattande