utsläpp till våren?
Jag köpte två nya katter i augusti, pga min gamla katt blev påkörd :(
men iaf, sen har jag inte vågat släppa ut som utomhus, ( gått i kopppel och så ) men alltid annars när vi har nya katter, så släpper vi ut dom tillsammans med den lite äldre katten som vi normalt sätt alltid har kvar.. Men denna gången blev det inte såå. Så ja, har som sagti nte vågat släppa ut dom små . Och nu har jag hört att man inte ska börja släppa ut dom på vintern, utan att man istället ska vänta på att de blir lite varmare..
Så min fråga, stämmer detta, och det borde väl ha med vinterpälsen att göra eller ?
mina sötnosar på bilden :)

Varför ska du släppa ut dem?Du bor ju uppenbarligen så till att katterna riskerar att bli påkörda.
Om du nu ska släppa ut katterna se till att få de kastrerade och ID-märkta innan de får gå ut.Jag skulle vänta tills katterna hunnit bli närmare året om jag nu absolut skulle ha de lösa ute.
Stolt ägare till tre La permer

jag bor i ett villaområde, och det har aldrig hänt innan att ngn av mina katter har blivit påkörda innan!. Här är ingen trafik förutom de som bor här..
Och det är ju faktiskt utekatter. och jag tycker inte om katter som är inne överhuvudtaget. (innekatter) jag tycker inte att det är rätt.
#2. Är katterna kastrerade och id-märkta?
Om de bott inne sen augusti är de väl knappast utekatter :) Men ja - om du vill ha dem ute ska du definitivt se till att de är kastrerade, vaccinerade och id-märkta innan de får ge sig iväg på egen tass.

Kan det inte vara så med katter - som med oss människor och många andra däggdjur… Att avståndsbedömning via syn och hörsel inte är fullt utvecklad utan tar tid på sig… Man kanske därför bör vänta och inte släppa ut en allt för ung katt…
Våren är bäst av den anledningen att man vet att de inte fryser sig fördärvade om de inte kommer hem på stört…
Jag har halsband med reflex på mina för att de ska synas bättre!
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
Om din gamla katt blev päkörd så bor du uppenbarligen inte bra till för att ha utekatter. Det räcker med en enda bil för att en katt ska bli påkörd.

#6 Klart att det räcker med en enda bil - men skulle man tänka så fick ju inga katter vara utekatter… Då måste man ju bo totalt bakom all ära och redighet…
Katter kan gå ganska långt, så även om man inte har en hårt trafikerad väg alldeles i närheten så…
Jag har alltid haft utekatter, bor inte i en isolerad avkrok och ingen har blivit överkörd…
#7 Personligen tycker jag inte att alla katter måste vara utekatter till varje pris. Särskillt inte när TS redan förlorat en katt. Hellre en trygg katt inomhus, tycker jag. Detta är ju ett ämne (som tex raskatt/bondkatt) där det är som gjort för olika åsikter, något man får räkna med på ett forum som detta. Säkrare alternativ är ju sele och/eller rastgård.
Jag personligen skulle inte våga riskera att släppa ut mina katter om jag visste att risken finns. Men du gör självklart som du själv vill. Men säger som andra i denna tråd: kastrera och id-märk isåfall. Katter klarar sig fint inomhus också :) det finns det många bevis på i detta forum.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Jaha.. När vi skaffade vår katt (Caesar) som liten kattunge hade jag först honom i sele ute men tog snabbt bort den för han klarade sig utmärkt själv och nu går det hur bra som helst! Men då var det sommar också (: BTW, hade han också i en stor kaninbur också så att han skulle bli van med omgivningen, alla människor och hunden :)

Sen maj 2008 är det inte tillåtet att ha katter i bur annat än vid transport.

#11 inte ens en voljär? Finns ju många som bygger större burar och låter sina katter "gå ut" på det sättet för att undvika koppeltrassel och smitningar och framförallt för att slippa ha en utekatt.
Jag blev som jag blev när jag blev som jag inte skulle bli!
en voljär är för fåglar,inte katter! en inhängnad rastgård eller balkong duger utmärkt.Skulle ni släppa ut era småbarn på samma sätt? mina katter lider inte av att vara innekatter,tvärtom,dom har gott om plats,olika klösträd,inglasad balkong och riskerar inte att bli påkörda,sparkade på,jagade, m.m. det är inte bara bilar som är faran ute.. men alla gör som dom vill men då får man vara beredd på konsekvensr oxå.hoppas du åtminstone kastrerar dom innan..
S*Winsnes Wilda
mina katter skulle må piss om dom inte skulle få gå ut. jag tycker att om det skulle vara en katt som är van vid eller vill gå ut ska man inte hinndra dom om det finns tillgång till det o visst om vi säger att man bor inne i stan så kanske det inte är hellt lämpligt att katten går ut själv. o om katten typ aldrig har varit ute själv för utan bara i sele så är det nog bettre att vänte till sommaren 
bild på min katt Adolf

grejen är, när jagh ar dom i sele/på balkongen,, så verkar dom må bättre, eftersom då får dom frisk luft, och dom leker ÄNNU MER när de har varit ute en kvart och dom tycker de är dags att komma in..
Jag ser hellre att de är utekatter faktiskt.. men såklart kommer steralisering och id-märkning ske snarast möjligt.

Klart man ska släppa ut katter om dom visar att dom vill vara ute. Jag har både bondkatter och raskatter och givetvis får alla mina katter som vill gå ut.
En dag i taget...

#16, den ena är en bondkatt, den svartbruna på bilden. och den vitsvarta är en siames/något, jag vet inte ritkigt vad, men en blandning iaf ^^
Nu för tiden kastrerar man både hon- och hankatter - bara en liten påpekan om terminologin. I ditt läge skulle jag göra det direkt, eftersom de är tillräckligt gamla, och sen låta dem vila upp sig lite efter operationen innan du släpper ut dem.

Tror att mamma katt kommer att lära dem allt de behöver veta.
Låt mamma katt leda de små, så fixar sig allt!
Fast nu låter det ju inte som att mamma katt finns med i bilden.

Ja du eftersom att den äldre katten blev påkörd och dödad får man väl vara glad att det inte är den som ska lära kattungrana trafikvett.

Det e ju bra att kastrera innan de får börja gå ute, för vid en senare kastrerig är du ju tvungen att hålla dem inne, o det kanske inte är så snällt om de då lärt sig att de ska få va ute när de vill.
Jag tänkte att det där med att man inte ska släppa ut dem på vintern kanske har med halkan att göra. Att de e bra att d får vänja sig vid trafik då bilisterna faktist har möjlighet att stanna så fort som möjligt om de springr över vägen olyckligt…

grejen är, vi har aldrig kastrerat våra honkatter.. vi ger dom p-piller och de funkar LIKA bra varje gång..
#19 - har inte mamman hemma. de är från två helt olika kullar.. från två helt olika hem.. såå.
#23 det kanske fungerar mot att de blir dräktiga men det är ju oroligt dåligt att ge en katt p-piller jag fattar inte att det finns!
vi hade två av våra katter för ett antal år sean som fick p-piller båda fick livmodercanser…den ena försvann, gick vilse, blev förlamad, fick hjärnblödning på grund av pillren och tack vare en gammal tant som tog henne till vetrinären och avlivade henne fick hon inte lida så länge…
kan mycket väl vara så att din katt fick något liknande på grund av pillren och därför blev påkörd.. :(
jag skulle sluta med pillren på direkten och boka tid för kastrerning…

#24 - det var en hankatt. så de är inte så troligt ^^ honom gav vi inte piller. men tanken var god.

#13 finns många olika storlekar på voljärer, men jag menade inhängdad :)
Jag blev som jag blev när jag blev som jag inte skulle bli!
P-piller är en jättedålig idé på lång sikt, och att släppa ut en okastrerad hankatt är direkt oansvarigt…

Att ge en honkatt P-piller år ut och år in är helt galet, det riskerar att sluta i juvertumörer/cancer!
Katter som inte går i avel ska kastreras!!
Men jag som har en hankatt okastrerad som jag vill avla vidare, alltså inte sterilisera, och vill ha honom ute. Finns de piller åt honom? =)
#29 Då får du helt enkelt hålla honom inne. Man måste ta sitt ansvar även som hankattsägare att inte släppa ut sina okastrerade hanar.
Nej alltså! Då är jag ute med honom samtidigt som de andra katterna så har jag koll.
Men tänk om han får nys om en löpande hona? Då hinner han nog ränna iväg utan att du hinner med.
Personligen tycker jag inte att okastrerade katter har något utomhus att göra överhuvudtaget. Koppel eller rastgård skulle gälla för min del om jag hade en okastrerad katt.
P-piller är en dålig idé på lång sikt då man riskerar sin katts hälsa. Samtidigt så kräver ju p-piller att du ger det regelbundet. Vad tror du händer om din katt bestämmer sig för att ta en längre tur och missar pillren? Och vilken anledning har du till att inte ta ditt ansvar och kastrera, id-märka och vaccinera dina katter om du nu promt ska släppa ut dom?
Visst ska man hålla en trevlig ton, men har man sett baksidan med det hela så tycker i alla fall jag att det känns svårt att sitta och låtsas tycka det är okej och skriva ut små smilisar…
Visst många katter trivs ute, men det gör hundar också. Hur många släpper ut sin fertila hund vind för våg och tycker att den får ett bättre liv på så vis. I Sverige gör vi inte så. Dessutom är det lag på att ha sina djur (även katter!) under uppsikt och att ta ansvar för sitt djurägande.
Jo jag har honom i koppel just nu när jag är ute och de får jag nog ha om jag han ska ut sen med. För även om jag inte är så långsam så är han mycket snabb =)
#34 Klokt val :)
#34 Ja jag är bara fundersam över om han känner sig förtryckt om han får vara ute under uppsikt och inte de andra? =)
Han är ju svart så han känner förtryckt som det är 
Det är klart att katten inte känner sig förtryckt. Man ska inte försöka applicera människokänslor på djur. En okastrerad hankatt har *definitivt* inte ute att göra - både för sin egen skull, och för andra djurs och katters skull.

Okastrerade hankatter är inte så kul med tanke på vissas benägenhet att "spraya" lite här och där…
Fick altanen med dynor mm förstörd när grannens hona löpte… Yippie! 
#37 jag skojade bara med att jag trodde den var förtryckt.
jag skrev tidigare att jag har den i koppel och ser inga problem med att ha hankatter ute då.