Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1875 ggr
Primarosen
0

Jag blir galen:'(

Nu har jag ju haft den lilla katten i snart 2 månader. Moris och Sigge är överens men inte jag eller min sambo kommer överens med den..

Han hoppar in i gaderoben och kissar på kläderna sätter sig i soffan och kissar. Och nu när jag var sjuk så kissade han i sängen när jag och min sambo låg och sov. Vi trodde vi kunde träna bort det men nu orkar vi inte mer..

Eller vad tycker ni ska vi fortsätta försöka. hon vi fick katten av sa att han var rumsren..

Snälla hjälp

tuska
0

låt inte katten ha tillgång till alla dessa utrymmen, den måste lära sej vad kattlådorna är till för och framför allt vart dom finns. Använd samma sand som uppfödaren av katten använde

Låt katten bara ha tillgång till ex. kök hall toa, ha toa lådor även på de ställena.

MonicaLagerquist
0

Är katten kastrerad?Har ni samma sand som i förra hemmet?Hur gammal är katten?Har ni kollat så att han inte är sjuk?Hur många kisslådor har ni?Hur stort bor ni?

Stolt ägare till tre La permer

Primarosen
0

1# Asså ibland kissar sigge i lådan men typ 2 gånger i veckan så gör han det någon annan stans. Vi provade låsa in katten, så han hade tillgång till grovköket och köket i ca 2 dagar, men jag kände mig så elak, jag har ju moris också så jag fick låsa in han med där så att den lilla inte kände sig ensam.

2# Sigge är bara 15veckor så om ca 4månader så ska vi kastrera han. Nej det har vi inte jag har provat 4 olika kattsander nu men ingen verkar passa. På vilket sätt menar du sjuk? vi har 1 kattlåda till 2 katter vi bor i 95kvm. Fast vår toalett håller dom på att renovera.

oh-la
0

han är altså 15 veckor och ni har haft honom i två månader? det innebär att han bara var runt 9 veckor när ni fick honom? då är han antagligen inte rumsren än. det tar tills kattungen är 12 veckor innan mamman är helt klar med vad en liten katt ska lära sig. att gå på låda och ta hand om sig själv. det är mycket möjliogt att mamman inte har hunnit lära honom och han har inte den blekaste aning om att man ska gå på lådan.

MonicaLagerquist
0

Det där sista du skirver Fast vår toalett håller dom på att renovera. kan vara orsaken .Det är kanske lite för rörigt för en lillkatt om det pågår en renovering.Sen är små kattungar som små barn.De leker och leker och plörsligt blir det kissnödiga på stört och hinner inte alltid till toan.Fler lådor helst en i var rum till lillkatten blivit helt torr är mitt råd.Man behöver inte köpa dyra fina lådor utan enkla plastlådor fungerar bra.

Nu är er katt så ung så troligen är han inte sjuk UVI eller urinsten är det som brukar spöka när katter kissar fel.

En del katter vill inte gå i andras kisslådor och en del katter vill ha en bajslåda och en kisslåda.

annaLi
0

Prova använda 2 toalådor, endel katter gillar inte att gå på samma låda som någon annan. Du skrev att han går på toa men 2 ggr i veckan någon annanstanns, kanske ska be en veterinär kolla på honom eller ringa och få råd vad det kan vara, många ger ju råd på telefonen. Annars kanske det är värt att prova 2 st för o se om det skulle hjälpa, han kanske har svårt o hålla sig o inte hinner till toan ibland ?!

Är han rumsren som uppfödaren sa så går han ju på lådan och vet vad det är.

Emmsa
0

Hrm… han är 15 veckor men ni har haft honom i 8 veckor, stämmer det? Då var han alltså bara 6 veckor när nu fick honom? Om så är fallet så kan det bero på att han vart för ung när ni fick honom så han hade inte hunnit lära sig det mest "basic" av mamma katt…. va mamma katt helt rumsren?

Finns många saker som kan spela in när en kisse kissar utanför lådan. Det kan vara allt från protester till att han problem med urinvägarna. Men med tanke på hans unga ålder så vore nog inte en veterinärkoll så dumt faktiskt….hade han varit äldre så hade det mer kunnat tyda på revirpinkeri, men inte när man bara är dryga 3 månader gammal.

Sen så finns det katter som har en "fix idé" om att kissa på ställen där det är mjukt och gott…försök hålla undan kläder och andra "bra" saker man kan kissa på. Och tar ni honom på bar gärning så sätt honom på lådan direkt.

Lycka till! :)

Jag blev som jag blev när jag blev som jag inte skulle bli!

Anne
0

a) kolla så att han inte har problem med urinvägarna, hos veterinär. 

b) begränsa hans utrymme, och ha honom i ett litet rum med kattlåda, mat, vatten, leksaker och förstås mycket sällskap. 

c) ställ ut fler kattlådor 

Men a) är steg ett, just när de kissar på mjuka saker kan det vara ett tecken på att de har ont.

Primarosen
0

Okej tack så jätte mycket för alltGlad Jag ska gå till vetrinären idag och se om dom kan ta och titta på han. Säger dom att det inte är något felså skaffar jag en kattlåda till i sovrummet. för det kan vara för långt att springa till grovköket om han någon gång vaknar i sängen och inte kan  hålla sig.

EddaM
0

Bra att du skall kolla upp honom och skaffa en låda till. Har själv en i sovrummet förutan de inne på toa o vet att det hjälper mycket om du skaffar en låda till.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

[Daisy-Moa-Elsa]
0

MAn brukar säga en låda per katt plus en extra låda….så prova med minst 3 lådor iallafall utspritt då ni har relativt stort för en liten kisse.

Du kan även prova ha lite torrfoder i en liten skål på ställen han brukar kissa, hjälpte iallafall mig när min lilla fröken envisades med att kissa i hörnor. De går ju inte där de äter.

Primarosen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Men det är inte så lätt för han har aldrig kissat på golvet eller något liknande, han har bara kissat i sängen och soffan och i garderoben och på alla ställen där det luktar nytvättat. Sätter jag eller lägger mat där så kommer moris vilja städa och riva upp soffanTungan ute så jag Måste anpassa mig för båda hehe

Anne
0

Det kan också vara så att han känner sig osäker och otrygg - inte väldigt ovanligt om han blev tagen tidigt från sin mamma.

Primarosen
0

Men Moris vet jag att han fick jag när han var 8veckor hans mamma hade blivit steriliserad och var tvungen att ta bort sina ungar så snabbt som möjligt. Men han har bara kissat i nytvättad  tvätt, en gång sen har han aldrig gjort det igen. HAde tagit ut tvätten från torktummlaren och vikt det sen ställde han sig där och kissade..

Ulabrands
0

#14 Du fick katten den 10 jan min dotter körde och lämnade honom till dig då. Han var 12 veckor då så det kan ju inte bero på att han var tagen för tidigt. Du kanske skulle kontakta min dotter så ni kan reda ut det.

Mona

Primarosen
0

15# Jag har skrivit till henne via face book så väntar bara på svar. från henne, men ville endå få tips, för det är många som kan ge en tips för en katt som inte är rumsren.

Ulabrands
0

Okej, Jag har bett henne att ringa dig när hon kommer hem från jobbet. Det är ju synd att det har blivit såhär och det är ju inte kul att ha en pinkande katt som fördärvar för en. Hoppas att det ordnar sig för er, du har ju fått många bra tips här inne.

Mona

Primarosen
0

Ja jag vill verkligen att det ska fungera, för han är värdens godaste och ligger och myser med en och kurrar bara man rör han. Och jag vill inte göra mig av med han för Moris och Sigge kommer ju bra överens, och trivs jätte bra ihop.

Och jag var hos vetrinären idag dom sa att det inte var något fel på han, men dom säger att han är runt 14veckor gammal och inte äldre.

Ulabrands
0

Men han är ju född den 14 oktober så då får ni nog räkna om. Det är ju inte alla som är stora. Han är född hemma i mitt barnbarns säng. Den 23 okt öppnade han ögonen. Jag tror inte det är något som man missar vilken datum det är, dessutom fick min dotter ta ledigt från sitt jobb för mamman var inte färdig med förlossningen. Men om du kan tala om vilken veterinär som har sagt det så vore jag tacksam.

blondifire
0

han borde varit minst 12 veckor när du fick honom.finns nya regler om att man inte får ta ungarna från mamman innan men har du köpt den av Ulabrands(om j inte missförstått) så har jag svårt att tänka mig att han varit yngre..

S*Winsnes Wilda

Scilla
0

Fler lådor, gärna både med och utan tak, försök avgränsa ställen han kissar på och rengör ORDENTLIGT.
Vad hade han för sand hos uppfödaren och vad har han nu? Vad har ni testat?

Har han kissat fel ända från börja eller är det något som börjat senare?

Ulabrands
0

#20 Helt rätt den är inte köpt från mig, det är min dotter som fick en kull på 3 huskatter i oktober. Hon vet alla regler och vad som gäller. Jag satt med henne i telefon när kattungarna kom den 14 oktober så det är inga tvivel om åldern. Den kom till sin nya ägare den 10 januari.

Mona

Primarosen
0

Jag vet inte vad alla heter men det är kitty kattströ, har vi köp på valen zoo köpte vi en så en köpte vi en på zoo giganten och nu fick jag ett tips av vetrinären som är väldigt populär det var såna kristaller. Rengör gör jag alltid, för jag få sätta mig i sitsen själv med smutsig toa och det är ganska äckligt.

19# Jag tror på dig och marie louise, men dom sa att han var runt 14 veckor. Sen vet inte jag hur dom ser det. Men jag bryr mig inte hur gammal han är eller något liknande jag vet bara om att jag snart har haft han i 2 månader eller lite mindre. Så antagligen gick dom efter den beräkningen jag sa. Men det enda jag ville var att få lite tips om vad man ska göra med en katt som kissar överallt. Så varför göra så stor deal av det hela?

Anne
0

Det betyder faktiskt ganska mycket om han är tagen tidigt, eller inte. Om han nu inte är det så är det mer onormalt, och då skulle jag definitivt oroa mig mer. Då handlar det antagligen inte om att han inte vet att han ska använda lådan, utan att han av någon anledning inte vill. Antingen för att det gör ont, eller för att han mår psykiskt dåligt.

Hoppas allt löser sig! Veterinärer är sällan sådär strålande på att gissa ålder, om det är nån tröst - allt de kan göra är ju att väga kattungen, typ :)

MonicaLagerquist
0

Har du kristaller nu?Det är många katter som inte vill gå på det.

Scilla
0

Om katten inte går på lådan är kristaller inte bra, en del katter som är känsliga går inte på kristaller överhuvudtaget.
Det som de flesta katter accepterar är klumpande oparfymerade sandsorter som t ex pussi compact.

Sedan som sagt, flera lådor i olika delar av lägenheten, helst både med och utan tak.

Hur rengör ni ställena där han kissat?

Hur länge har han gått utanför lådan?

blondifire
0

#22,ja mona det borde hon göra Flört. sen varför katten gör som han gör är svårt o gissa när man inte vet hur det ser hos er,asså utrymme,antal lådor o dess placering m.m. ett tips kan ju vara o lägga nån typ av doftpåse där han går med nån lukt som avskräcker.man får helt enkelt prova sig fram..

S*Winsnes Wilda

Primarosen
0

25# 26# 27#Jag bor inte i lägenhet bor i hus på 95kvm jag har en kattlåda i grov köket pga att dom renoverar vårt badrum. Vi har det alltid väl städat, damsugar 5gånger i veckan pga att vi har katt. Jag har inte köpt kristaller än för jag hade det till Gizmo och han bajsade eller kissade aldrig i kattlådan det var alltid runt om sen började han ta riktiga toaletten istället.

Jag har varit inne på Zoo Ab och köpte sån katt dedorant som man ska lägga ner i kattlådan för att det inte ska lukta stark. För min andra katt är som sagt inte kastrerad än. Sen nu när han kissade i sängen så la jag på lite sånt pulver, och innan så började moris rafsa i sängen men när jag tog på det så nu ligger han i det..

När han kissade i den förra sängen fick vi dra av allt och tvätta, och samma sak med kläderna, min skol väska fick vi tvätta.

Han har kissat typ direkt efter Marie louise gick, jag vet inte riktigt vad det kan vara, typ efter några dagar. Men trodde det var en olycka men nu tycker jag att något borde vara fel. Mena vad vetrinären sa så är det inget fel på han. Att han bara var lite sen i utväxten, men så länge han får växa upp med moris så kommer han lära sigGlad

Scilla
0

Det är JÄTTEVIKTIGT att all kisslukt försvinner från där han kissat tidigare. Tvätta noga, använd inte klorin eller något som innehåller ammoniak. Det finns preparat i djuraffären som används för att ta bort kisslukt, både på saker och på textilier.
Så länge det finns kisslukt kvar kommer han triggas att kissa där igen.
Kissar han i sängen, låt honom inte vara i sovrummet eller lägg plast över sängen för att skydda. Se till att kläder och annat mjukt inte ligger på golvet och inbjuder till kissning.

Se gärna till att kastrera andra kattens så snart som möjligt eftersom hormoner ofta triggar till felkissning, och kastera även denna katt. Han bör vara 5 månader nu om jag inte räknat fel och redan då kan hormoner komma och spöka.

Ha inte parfymerade saker i lådan, bara en sån sak kan få honom att inte vilja gå dit. Som jag tjatat om tidigare, oparfymerad klumpande sand i flera lådor, helst både med och utan tak.

Vad kollade veterinären, är det testat så att han inte har uvi?
Hur är det med bajsandet, gör han det på lådan eller hamnar det också utanför?

Primarosen
0

29# Kisslukten försvinner i en tvättmaskin, han har aldrig kissat på samma ställe 2 gånger det är alltid nya ställen.

Men han kissade mer utanför när vi inte hade det parfymerade, nu hände detta varför vet jag inte men.

Dom kände magen, vägde han, kollade öronen tog lite prover sen så skulle dom höra av sig.  Han har bara bajsat en gång men det var en olycka för han var lös i magen, men det var precis den dagen jag fick han. Annars så kissar han bara.

blondifire
0

kisslukten försvinner för oss människor i en tvättmaskin,katterna känner den.la du samma pulver i sängen som du har i kattlådan? meningen är att använda typ pissoff elr liknande..

S*Winsnes Wilda

Scilla
0

Som #31 skriver, bara för att vi inte känner kisslukten betyder det inte att den är borta för katten.

Fortsätter tjata, skaffa minst två lådor extra. Många katter vill t ex inte kissa och bajsa i samma låda.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

När du tvättar kan du ha i lite ättika i maskinen, tar bort kisslukten även för kissen

Primarosen
0

31# Nej samma märke men en stark doft som får han till att inte kissa där.

Primarosen
0

32# jag har skaffat en katt låda till har den i hallen och nu är det ingen som går till den i grovköketTungan ute

33# okej tack då ska jag prova med det men, ska det typ vara 1 tesked, menar du ättika sprit för det är ju bra till såna dofter som djuren känner.

Primarosen
0

Jag är riktigt Glad, han har inte kissat utanför på 1veckaSkrattande Nu har jag benek kattsandGlad Det ser ut att fungeraTungan ute

mymlanbus
0

Skönt att det fungerar nu :)