Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3776 ggr
Destany
0

katt som rymmer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nu har det gått en tid o nu bits inte Zorro pojken längre….jag e så stolt över honom.. han e så gosig o mysig nu…

Igår kväll rymde han o han sprang ända upp till 3 e våningen..(jag bor på 1:a) han bråkade o hade sig hela vägen ner o sen när jag stängde in honom på toaletten så jamade hela tiden… mina grannar måste trott att jag misshandlat honom.. Puma tyckte detta var grymt så hon satt utanför toalett dörren o försökte öppna den åt honom…Ps han brukar rymma ofta på detta viset

han var bara instängd i 5 minuter inte ens det.. jag tycker själv att det e lite grymt men jag vet inte vad jag ska göra åt honom.. min port står ibland öppen o därför e det viktigt att jag kan lita på att han stannar inne eftersom han inte e en utekatt…

har ni några andra förslag på hur man visar en katt att så får man absolut inte göra

Veduran
0

Nej inget förslag… Tuffi och Sejki som jag hade när jag "bodde hemma" gjorde samma sak, eller rättare sagt så var det till största delen Tuffi som smet så fort hon hade en chans. Fast vi bodde på tredje våningen och hon smet ner… men hon var enbart innekatt och vågade sig aldrig ut från ytterdörren som tur var. Men nej, vet faktiskt inte vad man kan göra åt det riktigt…

Asander
0

Hmmmm….Fundersam

Många katter passar ju på att springa ut genom dörren när man öppnar den…..jag vet att alltid så står min tjejer vid dörren när jag kommer hem…ex. har varit och handlat. De rusar inte ut….men lite nyfikna….samt att katter vill ju märka sitt river med att gnida av sig på allt möjligt i trappen ….räcket med m.m. Brukar alltid vara redo på detta så jag öppnar dörren försiktigt och föser in min små tjejer…..antingen med mina händer eller med en matkasse som blockerar vägen….vet jag att det är lugnt i trappen så brukar de få gå ut och nosa lite etc…

Har han varit ex. utekatt tidigare och kanske trivs med detta liv….dä kanske han jämt tar chansen när den finns för att smita ut….och då är det ju väldigt viktigt att han är tatuerad eller chipmärkt, sam att han har ett halsband på sig med ditt telefonnr etc.

Att du stänger in honom i badrummet tror jag inte är en god idé….den situationen kan han inte förstå….och jag förstår inte heller varför du gör det när han är tillbaks i lägenheten???

Mitt råd är att du alltid får vara vaksam….över Zooro….att du alltid får vara beredd när du öppnar dörren…..kanske symtomen slutar av sig själv efter ett tag…….vet du med dig själv att han längtar ut så kanske du kan gå ut med honom i sele….en stund varje dag….

Hoppas att ni löser det….kanske du får många andra goda råd här…..Flört

Asander…Glad

Destany
0

#2 Han har inte varit utekatt innan… han tycker inte ens det e så skoj att gå i sele.. han e en väldigt lättskrämd liten kisse…det verkar som det har blivit en fix idee särskilt när jag varit borta länge..

Anledningen till att jag låser in honom e för att markera att han gjort nåt fel… Han fattar det för han skärper sig i några dagar sen e det samma visa igen..

han har alltid halsband på sig…

jag e alltid beredd när jag öppnar dörren eftersom jag vet om detta men ibland e det svårt att mota in honom när jag har famnen full av grejor

Veduran
0

Hm… skulle man inte kunna lägga något som för katter luktar illa precis utanför ytterdörren, eller smörja in dörrkarmarna med något? *funderar*

Asander
0

Ja, detta var lite knepigt att klura ut…..Fundersam. Rusar han ut med "racerfart" i full speed alltså?

Är det alltid upp i trappen eller är det också ner i trappen?

Kan även vara en protest när du är borta …. han kanske känner sig otrygg när du inte är hemma och gör på detta sett för att få din uppmärksamhet……det är svårt att klura ut…hoppas du få flera goda råd…Flört

Asander…Glad

anki1
0

lägg ut apelsinskal på tröskeln, katter avskyr den doften. Eller sätt ett sk doftblöck med citrusdoft. kanke det hjälper. Ha en liten bolll eller en annan kattleksak tillhands, och kasta in i lägenheten innan du öppnar dörren. Min sotis slinker ut iblandoch luktar runt lite, men han är lätt att få in igen. Sessan är för skygg, men hon är nyfiken. Om hon smiter ut vet jag inte vad jag ska göra, för hon kan inte lyfta o bäras i famnen. Hon får panik om man försöker fånga henne

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Scilla
0

Selma höll på och lurade vid dörren för ett tag sedan, då gällde det att öppna försiktigt, blockera och fånga henne eller få henne att backa in i lägenheten. Brukade väsa lite åt henne, funderade på fysprej i vid dörröppningen. Riktigt jobbigt, men hon gav sig efter ett tag. Det jobbigaste har annars varit att hon hade dille på att försöka följa oss när vi skulle gå. Då fick man ta till det jag döpt till "förnedelseproceduren". Lyfta upp katten, öppna dörren, hiva ut det man ska ha med, gå ut, försiktigt slänga in katten så långt som möjligt och snabbt stänga dörren. Hon såg alltid så förudmjukad ut… Men det verkar som om hon lärt sig läxan för nu tittar hon på håll och gnäller lite istället.

Pia
1

Min mammas katter (två colourpointperser 13 år) brukar ta sig en vända ut i farstun när hon kommer hem. Bara en sväng på det våningsplanet och in igen.

Dock undrade hon var lilla tjejen var för ett tag sedan - hon är verkligen en liten sockersöt microkatt och skygg för allt nytt. De brukar ju krypa in på alla möjliga konstiga ställen och sova, så min mamma funderade väl inte så mycket på det till en början ändå. Men så blev det kväll. Tänk om hon smitit ut genom ytterdörren? Så det blev till att leta i trapphuset (två-våningshus) och av någon anledning fick hon för sig att kika bakom trappan, ni vet den där mörkaste, djupa vrån och där låg det en liten tuss… Alldeles stel och förskrämd, väntade bara på räddning…

Nja, så vidare begåvad är hon nog inte, den lilla, för nog skall även en kisse - speciellt en rädd sådan - kunna stanna kvar på samma våningsplan och gömma sig där, eller hitta tillbaka till rätt förr. Även om inte luktsinnet är lika välutvecklat som hos en hund. Eller så tar kanske rädslan över… Tur att hon inte tagit sig ut ur porten ialla fall…

Scilla
0

Selma har av nån anledning totalkoll på var vi bor, trots att hon inte får gå ut själv. Jag bär henne alltid i bagen när vi går ut och släpper ut henne på innergården, men från första stund har hon på något sätt vetat att när man ska in så sätter man sig vid vår port och sen går hon själv uppför trappen och sätter sig utanför vår dörr. Blev helt chockad första gången.

Pia
0

Men hon är av en begåvad ras, inte en perser…;)

Scilla
0

Begåvad och begåvad… Hon lär sig allt hon har nytta av. T ex att klösa på soffan när hon vill ha uppmärsamhet! Oskyldig

Pia
0

Men det måste ju anses vara begåvat, hon får som hon vill och har koll på läget! :)

Scilla
0

Jag blir galen för det är så otroligt demonstrativt. Ibland så när jag sitter i soffan så ställer hon sig med tassarna upp utan att klösa, blänger på mig och så fort man rör sig så springer hon iväg för hon vet att hon inte får. Precis samma sak med krukväxterna. Det är svårt för hon gör ju så för att hon vill ha uppmärksamhet och leka. Blir jag arg så är det ju endå bekräftelse, gör jag ingenting river hon växter eller pajar soffan. Nu har blomsprutan åkt fram… Nya strategin är att både säga NEJ och spruta vatten och sedan leka med henne några minuter senare, men inte så att hon förknippar leken med sitt bus. Vill ju ändå tillfredställa det behov hon försöker få uppfyllt genom att göra ofog.

Yazmine
0

Att katter klöser på möblerna har inte att göra med att få uppmärksamhet eller att göra matte arg,det liger i deras natur att doftmarkera,hon talar om att det är hennes sofa :)

Vad man kan göra när ens katt försöker rymma hela tiden är att ha en innedör av nät.då ser man katten när man öppnar yterdörren men den kan inte komma ut.Lycka till och p.s en katt förstår inte varför man låser in den när den gjort nåt dumt =) Ha en bra dag.

Destany
0

#5 ja han springer ut i 190… han har inte gjort det idag iallafall…

#14 Zorro verkar fatta det iallafall…eftersom han inte gör det på ett tag..

jessicakarf
0

Du får passa honom vid dörren helt enkelt.

Lek mer med honom, gå ut med honom i sele, näta in balkongen(om du har) och stäng INTE in honom i badrummet av den anledningen. Vad du än tror och hur det än verkar så kan jag försäkra att han INTE förstår att han blir intstängd pga att han har försökt rymma. Det enda du eventuellt åstadkommer med det är att han kanske kommer tycka att det är obehagligt att vara i badrummet.

Fideli
0

Hej igen Destany!

Har du tänkt på om han rusar ut mest när du kommer hem eller om det är när du går bort……Fundersam….eller om det är "fifty-fifty"…..?

Konstigt att han fortfarandes gör det fast han vet att du stänger in honom i badrummet efteråt….du säger ju att han håller sig lugn några dagar efteråt….så man undrar ju om han förknippar instängning i badrummet med att han rusar ut….att hänga upp nät innanför ytterdörren tror jag inte fungerar…det måste man ju ändå öppna för att själv kunna gå ut eller in och då lär han väl smita igenom där……fick en annan liten idé…..porten ska ju inte stå öppen…..kan du inte skriva en färgglad lapp som alla ser i trappen med ex. följande text……"Snälla grannar vill ni vara vänliga och se till att porten är stängd p.g.a att jag har en katt som gärna smiter ut när jag öppnar min dörr…..och att du inte vill att han ska springa ut och råka illa ut…eftersom han är lite rädd och skygg….o.s.v…..

Eller prova en dag och lägg en massa foliepapper utanför din dörr och öppna dörren……katter ska ju inte gilla foliepapper….då kanske han inte törs smita ut något mer….för det dära hemska pappret kanske dyker upp igen….Flört

Fideli…Glad

Asander
0

Nu var jag där igen och skriver Fideli istället för Asander….Skrattande

Scilla
0

Yazmine: Jag har koll på det där med doftmarkering och det är stor skillnad på när hon doftmarkerar och när hon vill ha uppmärksamhet. När hon vill ha uppmärksamhet så klöser hon oftast inte utan markerar bara med tassarna och springer iväg fort för att hon vet att hon inte får. Samma sak då hon klättrar i krukväxterna. Hon har bara vält en kruka när vi inte varit hemma, det säger en del.

Destany
0

#17 det e alltid när jag kommer hem.. han har inte rymt en enda gång när jag gått hemifrån…

nej jag vet inte om han förknippar det med att han rymmer men det e mer en säkerhet för honom oxå för jag blir så förbannad på honom.. han driver mig till vansinne ibland…får prova lite tips. o se om det hjälper..

#16 han älskar att vara i badrummet