Fet i pälsen
Våran lille kisse (ca 8-9 månader) är väldigt fet i pälsen. Antar att det kan bero på att han börjar bli könsmogen. Vi ska kastrera honom den 10/2.
Tror ni att det är pga av det eller kan det vara något annat? Ska man vänta tills efter kastreringen och se om pälsen blir bättre eller ska man göra något redan nu?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Det troliga är att han börjar bli könsmogen. om det inte är alltför mycket så skulle jag bara avvakta tills efter kastreringen då det troligen blir bättre.
Mina hanar har haft väldigt fet päls framför allt vid svansen (fetsvans) när de blivit könsmogna. Det blev mycket bättre efter kastrering!
Om katten har mycket fet päls kan det bli infektion i talgkörtlarna så man bör försöka får bort det värsta i alla fall.
Det tipsen jag fick var att smörja in det feta området med tex olivolja (fett löser fett) och låta det sitta en stund. Sen badar du katten, men använd vanligt Yes diskmedel på det feta området.
Lycka till!!
Zabelle
Tack för svaren!
Då är det säkert pga av att han håller på att bli könsmogen. Eftersom vi ska till veterinären nästa vecka kan jag ju fråga honom då om han tycker jag behöver göra något åt pälsen eller om jag ska vänta och se.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#2 Jag skulle avråda från att tvätta med Yes eftersom det är uttorkande. En torr hud försöker återfetta sig och problemet kan bli värre.