rätt åt dom
Jag vill först säga att jag inte vill vara elak elr nåt sånt men nu måste jag få ur mig detta! .. Det e såå många härinne som blir så ledsna och så när deras utekatt blir påkörd .. Om ni väljer att ha utekatter e det rätt åt er ifall dom blir påkörda! ni ska inte skylla på den som körde på den för det var ej den som valde att ni skulle ha utekatter!!!!
Men det där var väl att ta i?
Visst kan jag tycka att man få ha det i beräkningen om man släpper ut katten, men jag tror nog att man blir minst lika ledsen om en katt dör i trafiken som en innekatt dör av sjukdom?
Men om min väns katt blir överkörd tror jag inte det lindrar sorgen efter katten att jag kastar i dennes ansikte att det är rätt åt denne och att den får skylla sig själv.
#1 Nej jag tycker inte det. Väljer man att ta den risken så behöver man inte komma å grina efter att det väl hänt.
Sen tycker jag inte alls synd om ägaren utan jag tycker synd om katten

Jag tycker att om man ska ha utekatt så ska man märka den, dels i örat och kasnke framförallt med halsband så det är lätt för den som kör på katten att hitta ägaren.
#4 joo det skulle bli mkt enklare då
Men om man då resonerar på det sättet, är det då rätt åt alla fårägare tex som får sina får dödade av vargen? De släpper ju också ut fåren frivilligt, och vargen är ju ändå ett rovdjur.
Om jag har mina katter i en rastgård, är det då rätt åt mig om katterna blir bitna/dödade av en grävling eller annat vilt som tagit sig in i gården?
Jag håller med om att man såklart får ta konsekvenserna av att ha en utekatt, men det är väl självklart att man ändå blir ledsen om ens vän går bort. Oavsett orsak. Jag tycker att vi ska visa varandra empati, även om vi inte alltid håller om varandras val.
Det finns ju det katter som aldrig skulle tolerera att vara innekatt. Ska man ändå tvinga katten att vara inne eller i förebyggande fall Ifall den skulle bli påkörd) avliva den?
//Pia
#8 Nej men man kan ha den ute under uppsikt #6 Ja det e ditt fel då det var knappast katterna som valde att vara ute
Men hur ska då katterna hållas då för att inte kunna dö? Ska de sitta instängda i en bur hela livet? De kan faktiskt ramla ifrån sitt klösträd så de får hemska skdor också, så bara för att de är inomhus så är det inte helt helt säkert aldrig något kommer hända.

#8 Sådana katter har vi. Dom tolerear inte att bara vara inne.
Vi hade en katt en gång för några år sedan som bara kom in, åt, sov och myste. Det fanns inget som hon älskade lika mycket som att vara ute. Det hade inte varit lite fräckt att ta det ifrån henne, det hon älskade mest.
Hon blev påkörd och när jag fick veta av vem så blev jag fly förbannad. Han son hade då minsan gått och skrytit att hans pappa hade kört på en katt.
Men när en katt verkligen älskar att vara ut så finns det inget som stoppar den att komma ut. På sommaren trycker sig våran ena katt ut genom myggnätet när vi vill att han ska vara inne ett tag.
Men iallafall, våra 2 katter älskar att vara ut. Och dom hatar verkligen halsband/selar så dom få får dom vara lösa ute. Men dom kommer alltid in för natten och så brukar dom komma om man visslar eller skakar kartongen med mat. Så dom håller nog sig ganska nära huset.
#9 Lättare sagt än gjort. Katter följer sin egen värd och att hålla uppsikt, menar du att man ska följa dem överallt. Tror inte jag hinner med såna katter.
//Pia

ja jag undrar med samma som #9….hålla under uppsikt??? Du får gärna förklara dig ElinLi, för jag förstår nog inte ditt resonemang.
#0 Jag håller inte med dig i allt! Vi har två katter som skulle bli galna om dom inte fick gå ut, vi bor i ett hus i en liten by, mitt i skogen.
Grejen är att det är 30 km i hela byn, men vissa kör som galningar och kör dom då på mina katter så blir jag förbannad på dom!
Naturligtvis blir man väl ledsen om ens katt blir påkörd, men att man får skylla sig själv är väl att ta i.
Alla är nog införstådda med att detta kan hända, men ledsen måste man väl få bli.
#15 Jaaa, dom flesta katter vill ju vara ute. Fast sen kan vi ju göra katter till innekatter, men fick alla djur välja, så visst sjutton skulle dom välja att vara ute!
Och när man som jag bor på landet, så vill man ju ge dom den möjligheten.
Och är det 30 så är det! Folk kör gärna lite för fort, inte bara här…

0# Alla vill ju kanske inte att deras katter ska vara utekatter p.ga risken att de faktiskt kan bli påkörda, men vissa har ingen val, katten kanske inte klarar av att vara inne.
Jag själv har uppfostrat min katt att vara i band när han ska vara ute.
/Malin
From the ashes a fire shall be woken,
A light from the shadows shall spring;
Renewed shall be blade that was broken:
The crownless again shall be king.
Amen herregud ElinLi! Tycker det är helt sjukt elakt av dig att säga att de som har sina katter ute får skylla sig själva när och om deras katter bli påkörda!! Jag har mina katter inne och det funkar jätte bra. Men det finns de katter som absolut inte trivs med att vara inne, och bor man bra till och tar sitt ansvar och vaccinerar, id-märker, kastrerar sin katt/katter osv så ser jag inget fel med att ha dom ute och jag tycker då absolut inte att det är rätt åt personen om det skulle hända en olycka!
#18 Nä det är lite konstigt formulerat av ElinLi tycker jag.
Jag skulle inte kunna hålla mina katter inne ens om jag ville, för på sommaren står ju dörren öppen och är det riktigt varmt är både ytterdörren och verandadörren öppna.
Så hur håller man dom inne då?
… och så försöker vi hålla en trevlig ton, även när det gäller ganska inflammerade ämnen, okej? :)
Mysan59 - ett tips är att snickra nätdörrar, enkelt och smidigt.
#18 men du sa ju att du inte ville prata med töntar som mig ? så varför skriva dårå ? , #10 håll dig till ämnet detta handlar om utekatter som blir påkörda pga av bilar, Jo visst får man bli ledsen men jag skulle alldrig tycka att det var nåt att bli ledsen för eftersom att man valde att katten skulle vara ute.
#21 Jag skriver vad jag tycker så är det bara. Jag tycker det är helt fel av dig att skriva att det är rätt åt personer som får sina katter påkörda, punkt slut.
Ibland kan man inte välja tyvärr. Katten kan göra valet. Att se en katt må dåligt för att man tvingar den vara inne är inget vidare. Alla kan inte heller bygga rastgårdar som alternativ men tycker jag delvis att det är fel att släppa ut sin katt när man bor mitt i en stad, men jag skulle inte neka dem möjligheten att känna sorg om deras katt blev påkörd.
Många gånger handlar det om okunskap också. En hel del tror inte att en katt kan vara innekatt.
//Pia

Även om jag är en innekattsmänniska så inser ju jag att ute är den rätta miljön för en katt att vara i. Tycker inte man kan säga nått så hårt som att en utekattägare får skylla sig själv. Det är ju som att säga att en förälder får skylla sig själv om deras barn tex blir påkörd när han/hon går hem från skolan/skolskjutsen!

det känns som att du behöver läsa på om katter och deras naturliga beteende och behov, #0..
visst, man bör vara medveten om riskerna med att ha utekatt; bilar, rovdjur, konstiga människor osv - men jag är nog beredd att säga att utekatter har ett rikare liv än innekatter.
och risker, det finns det väl med allt och med alla djur, vare sig de går ute, bor i stall, bor inomhus lösa eller i bur, det är nånting man får ta med i beräkningen när man skaffar sig ett djur.
att däremot säga att man får skylla sig själv att katten blir påkörd för att den är utekatt, det tycker jag låter illa. varför ska jag "skylla mig själv" för att någon annan skadar/dödar min katt när jag låter den leva så naturligt jag kan låta den göra för en katt i fångenskap?
medarbetare på djurskydd.ifokus
#25 Bra skrivet, jag håller med dig i allt du skriver.
#25 Tycker inte du kan säga att utekatter har ett rikare liv. Innekatter vet inte hur det är att vara utomhus, dom vet inte hur känslan är att vara ute. Alltså kan dom inte lida av det.
Så tycker jag iaf. Mina katter som är innekatter kunde inte må mycket bättre, och säkra från bilar och elände är dom också. Så dom är ett rikt liv dom också.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
En katt som har varit inne hela livet och inte har varit ute något, vet dock som sagt inte hur det är att vara ute. Men om man går ut me koppel så får den ju känna hur det känns att vara ute, och det är rätt många som gör så att dom "rastar" katten på så vis.
Men jag tror ändå att vissa katter mår bäst att vara innekatt eller att vara utekatt. Man får se vad ens egna katt mår bäst av helt enkelt, inte vad som är naturligt för dom.
En katt som trivs bäst som innekatt, kan man inte bara slänga ut för att man själv anser att det är kattens "rätta" natur att vara ute.
Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Håller med trådkskaparen med viss modifikation, de flesta får skylla sig själva. För de flesta som har utekatt har väg på så nära avstånd att katten lätt når denna. Det är delvis deras ansvar att katten miste sitt liv. Sitt enda liv dessutom, för att ägaren ansåg sig kunna leva med denr isken. Frågan är vad katten hade sagt om den varit förmögen att se anatlytiskt på situationen? Det handlar heller inte bara om trafik utan om vilda djur och lösspringande/rastade hundar. Jag känner människor som har utekatt och ur vars hushåll det har försvunnit tre katter spårlöst under loppet av två år. De fortsätter att ha utekatt. Med stor säkerhet har deras stackars katter, som hade kunnat leva långa spännande liv som innekatter och med fri tillgång till kattgård, dödats i trafik, av vilda djur eller av någon av de labradorer som föds upp några hundra meter bort. Det håller absolut inte att påstå att "det finns risker med allt!", och att detta skulle legimitera att ha utekatt även när man bor relativt nära en väg. Naturligtvis finns det risker med allt, men det vore absurt att påstå att man inte ska ta till några försiktighetesåtgärder pga. detta faktum. Då skulle vi kunna legitimera allt möjligt vårdslöst beteende med samma argumentation.
Det handlar om riskberäkning, hur många katter dör varje år för att deras ägare låter dem springa fritt i närheten av vägar? Jämför din uppskattade siffra med hur många du tror dör för att de faller ner från sin klätterställning eller hur många som blir dödade av en grävling som lyckats gräva sig in i deras kattgård. Det är uppenbart Mycket större risk man utsätter sina kattvänner för när man låter dem gå ute fritt. Sedan förstår jag inte pratet om att det skulle vara det naturliga för en katt att vara utekatt. Tamkatten är en domesticerad art och har aldrig någonsin strövat fritt i skog och mark. Den är framavlad i och runt människors hushåll. Det är därför inte på något vis mer naturligt eller onaturligt att hålla innekatt som att låta den springa ute. En katt som växer upp som innekatt har trots detta inget "medfött" behov av att springa ute. Jag skulle faktiskt vilja se den etologiska studie som visar på motsatsen. Ofta handlar det om att människors fördomar om katten som art spelar in när de tolkar olika beteenden.
Av samma anledning som kastrering förlänger katters liv och förbättrar situationen med det lidande som "oönskade" kattungar får uthärda, bör vi även i de flesta fall låta katten vara innekatt och bygga den en kattgård samt gå ut med den som man gör med hund. Innekatter lever längre och jag är övertygad om att om fler såg förbi sin fördomsfulla inställning om den "vilda och fria" katten skulle tusentals kattliv kunna räddas. Det tycks mig återigen så märkligt att man ser så olika på katters och hundars utebehov här i Sverige. I många länder håller man även hundar som utehundar. De kommer och går som de vill. Skulle det också vara OK? Jag kan bara föreställa mig hur många påkörda stackare det skulle resultera i. Det finns inga fundamentala skillnader mellan katters och hundras behov av att röra sig fritt in och ut ur huset. Ändå väljer vi att behandla dem så olika. Gissar att det handlar om tradition som levt vidare från den tid i Sverige då hundar var sällskap och familjemedlemmar med status och värde nog att leva inomhus och katter enbart dög som råttfångare som man som bäst ställde ut lite komjölk åt i ladan då och då.
Visst handlar detta om katter som blir påkörda, men för det innebär det inte heller att det inte finns några risker för innekatter.
Nu bor jag i stan och har innätad balkong till mina, vilket är väldigt uppskattat den varma årstiden.
Men du får gärna förklara för mig, hur man ska betee sig med innekatter eftersom man får "skylla sig själv" om man har utekatter?
Så ni tycker alltså att det e okej att katterna går å pissar å bajsar i sandlådan där barnen sen leker ? Vad har ni å säga om dedå ?
#31 Det är väl ingen som har sagt det eller? Du behöver inte vara så otroligt barnsligt kartig!

Om jag had haft villa, barn och sandlåda hade min sandlåda varit övertäckt när barnen int lekte i den. Jag hade uppskattat om mina grannar hade sina katter kastrerade och märkta hade jag nog tagit kiss i rabatten med ro. Hade pratat med de grannar som katten tillhörde och bett dem köpa getOFF meder åt mig och lagt ut mald vitpeppar.
Det jag blir irriterad på är just ägare sominte märker upp sina katter, har dem ute så att de mer eller mindre är förvildade och inte kastrerar dem! Hade jag bott i ett område där jag tyckt att det sprang en himla massa vildkatter hade jag antagligen skaffat en kattfälla och ringt efter komunjägaren. Det kasnke låter hemskt, och nåns lilla missa hade kanske fått sätta livet till. Men som sagt, om man inte kan märka sin katt ska man nog heller inte ha nån. Men jag hade haft dåligt samvete om en "oskyldig" katt hamnat i fällan. Jag hade naturligtvis meddelat mina grannar om att jag ränkte sätta upp bur och att de var bäst om de märkte sina katter.

#27 fast i Rochlitz (2005) reviewartikel (appl. anim. beh. sci. 93;97-109) kan man läsa att (i London) är den näst vanligaste anledningen till att valpar och kattungar tas till veterinär olyckor i hemmet (inom de fyra väggarna alltså, ex skållning, brännskada, fall från balkong/fönster, tillgång till skurmedel el dyl. etc).
vi kan heller inte säga att eftersom katten inte varit utomhus så kan den inte lida av det. det vet vi inte. i samma artikel som ovan står också att läsa att risken för stress, uttråkning och inaktivitet till följd av en alltför monoton och förutsägbar miljö är större hos innekatter än utekatter. så jo, på så sätt tycker jag nog att utekatter har ett rikare liv.
jag har däremot aldrig påstått att alla katter passar sig för ett uteliv.
medarbetare på djurskydd.ifokus
Det är inte trevligt med katter i möblerna på altanen, i rabatterna och så finns det katter som springer in i huset så fort man har dörren öppen och vädrar.. Då föredrar jag katter som går i sele, eller är innekatter. Bor man på landet utan nära grannar, så kan man släppa ut dem. Jag ska inte behöva täcka över möbler, sandlådor m.m. och skydda mig från katterna. Det är inte deras fel att de gör som de gör, det är ägarens skyldighet att hålla reda på dem. Nu låter jag som en moraltant, men det är min åsikt.
#35 håller med dig till 100 #32 asså snälla gå och dra nå gammalt över dig!

Mina katter började som innekatter då jag bodde i hus vid två starkt trafikerade vägar och sen i lägenhet. Släppte inte ut dem just för risken att de kunde bli påkörda samt alla andra faror som lurar i ett tätbefolkat samhälle. Sen flyttade jag ut på landet och då är det svårt att hålla dem inne samt att jag gärna har katterna ute om det går för att de själva vill och trivs med det. Mina katter verkar må bättre av att få gå ut. Nu skulle jag aldrig kunna göra dem till innekatter igen. Sen jobbar de som råttfångare här på gården och jag kan ärligt säga att de har ett rikare liv nu än förut (några är hellre ute än inne). Men det betyder inte att innekatter mår dåligt om de alltid har varit innekatter (de känner ju inte till något annat).
Självklart är det inte kul med katter som bajsar i barnens sandlådor eller på andra olämpliga ställen. Men här finns inga sandlådor vad jag vet. Men det finns en mindre trafikerad grusväg här utanför gården, trots det skulle jag bli väldigt ledsen om någon av mina katter blev påkörda eller dödade på vilket sätt som helst och jag har rätt att vara ledsen isåfall. Mina katter Väljer att vara ute. Precis som vi väljer att köra bil. Har inte jag rätt att vara ledsen om tex min sambo skulle dö i en trafikolycka? Det var ju ändå hans val att ta bilen…
#36 Lite taskig ton från ditt håll va, dra något skräp över dig själv!

Jag tycker att den här tråden snart gjort sitt då tonen inte är så trevligt. Visst att man kan tycka olika och tycka att någon är barnslig, men man kommer ingen vart i diskussionen eller kan påverka den andras sätt att se på saken genom att vara otrevlig.
#0 Herregud.. Du måste vara helt känslo kall..
#38 du menar väll :
Gå och dra något gammalt över dig själv ditt feta gristryne! Du ska inte vara så jävla kaxig!
#40 Nej men e grymt trött på att min kusin kommer hem med kattbajs över hela sig och stinker kattpiss ..
Om du startar ett inlägg som du nu gjorde så får du nog ha i beräkningen att du får reaktioner på det.
Istället går du till elaka personangrepp vilket jag tycker är både elakt och omoget.
Dessutom så har du ännu inte svarat på min fråga hur man skå hålla innekatter, eftersom de tydligen kan överleva allt bara för att de är inne?
min katt har valt att vara ute. Första gångerna var han som en vässla och smet ut på en ½ sekund. Han vägrar gå i sele och urinmarkerar ÖVERALLT om jag vägrar släppa ut honom.
Nu bor jag ifs i hus men det är fel att säga att katten inte valt att gå ut själv. För det har han, och det väldigt bestämt. Jag vet om risken med att han kan bli påkörd, men han är en trygg katt som både är idmärkt och bär halsband med namntub, och håller sig mest i omgivningarna. Jag tycker inte om att han är ute, men jag ser hellre att han är en lycklig utekatt än en mycket olycklig innekatt.
Mina andra katter försöker aldrig smita ut och nöjer sig med att ligga och lata sig på den innätade altanen.
#42 hon har varit på mig flera gånger så du ska inte komma här å säga att jag e otrevlig. Det har jag ej sagt men du minskar risken att dom dör vid ett års ålder å istället får dom leva tills dom blir 10-17 år.
Vad har kattpiss och kattbajs med överkörda utekatter att göra?

jag tycker nog att du är lite ute på hal is TS. katter är sveriges vanligaste, och antagligen mest missförstådda husdjur. bor man så att man kan ha katten ute ser jag inget problem med det, men det kräver lite av ägaren. man bör ta sig en tur i området och prata med sina grannar innan man släpper ut sin katt, det kan sluta illa om grannsämjan ställs på kant, man bör höra sig för med kattägare runt omkring om katter råkat ut för elaka människor, om det är många katter som dör i trafiken samt hur många katter som bor i området. där jag bodde innan, ett ett lägenhetsområde bodde ett 60-tal utekatter på liten liten yta. då är det inte snällt att släppa ut katten.
som innekattsägare måste man vara noga med att kattsäkra, inse att katter liksom alla andra djur, är beroende av en stimulerande miljö. om det innebär daglig utgång under uppsikt (så gör jag) stimulerande och omväxlande inomhusmiljö (flytta runt kattmöbler, låta lådor vara framme i ett par dagar som de kan klättra på och undersöka, ha en stimulerande och omväxlande balkong/uteplats/kattgård´, hitta på klurigheter som godisbitar i en toarulle, leka lekar, hitta på bus med katten, ta svängar i trapphuset eller kanske låte den följa med på besök hos andra (om det funkar)
katter är otroligt intelligenta varelser. bland hundar är det allmänt känt att man inte bara kan hålla den inne, gå ut och bajsa den och sedan gå in igen och låta den underhålla sig själv. de måste få använda hjärnan, tänka, undersöka, utvecklas. så varför skulle en katt klara av att bara underhålla sig själv?
jag tror att en katt klarar sig aldeles utmärkt som innekatt om man inser att även katter behöver mental stimulans och en stor dos hjärgympa.

Elin är enligt uppgifter i sin profil 12 år och har väl inte lärt sig hur man uppför sig än.
Vi bor på landet och våra katter kommer och går som de vill. En av dem blev överkörd i september och vi saknar honom och det hugger fortfarande i hjärtat när vi tänker på honom.
Elin, du kan inte säga att man inte ska bli ledsen, känslor kan man inte styra över. Däremot är det korrekt att det är en risk man får räkna med. Men ledsen blir man.
Jag tyckte att ditt inlägg var barnsligt, omoget och otrevligt och det har säkert sårat många människor. I varje fall mig. Du borde tänka dig för lite.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jahapp nu var man ett psykfall dårå ^^ nån mer som vill komma å säga ngt ?
#47 vilka har jag sårat ? barnen här elr vadå ? , Nej jag e ej omogen jag gillar bara inte sånna som har utekatter… specielt dom som har okastrerade .. här hemma är det bara tt ringa till en som sedan skjuter alla katterna som e lösa
Men aja jag slutar väll skriva här då eftersom att ingen här tål kritik i huvudtaget och till dig cillisw , jag har anmält dig till Medarbetare här nu eftersom att du sa att jag var ett psykfall
#49 Du är ju inte riktigt klok!
#51 vadå? tror du att de e jag som skjuter dom elr ? Nej de e en skogsvakt elr ngt , Ni får inte komma å tro att jag inte gillar katter för de gör jag .. Mamma e uppfödare och jag har mina egna katter
#52 Ne men du är nog den personen som ringer och ser till att andras katter blir skjutna eftersom du så glatt tog upp det.
Men jaja någon får väll ta å ta bort tråden då eftersom att det trampar så många på tårna…….
Vad ni två har emot varandra har inte på ett öppet forum att göra, utan det kan ni ta privat, sedan så struntar jag högaktningsfullt i vem som har gjort vad först.
kan sedan fortsätta med att tala om för dig att för tre månader sedan så ramlade en av mina katter bara ihop och dog helt oväntat. Han var både ung och innekatt.
Sedan så tycker jag att ska man ha utekatt så ska den vara både kastrerad och id-märkt.
Men jag tycker dina inlägg bara har varit av otrevlig karaktär i denna tråd. Så jag undrar ju naturligtvis om du har katt själv samt lång erfarenhet, eftersom du kan uttala dig om oss övriga dumma hemska kattägare?
#55 Min mamma e uppfödare å min mormor e föredetta uppfödare
Oj, ska man skylla sig själv om ens barn blir överkörda också? Om man t.ex. släpper iväg dem till skolan?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#57 Nej de har jag ej sakt
Har ni ens hört talas om Mata ej trollen ? ^^
Ni vet väll att jag tycker de e jättekul att läsa era komentarer ?
Varför skriver trollet ett inlägg då?
Ehm de e de som e meningen .. göra andra upprörda .. pröva själv de e jättekul :D
#58 Det är ju samma sak. Både människor och djur kan råka ut för olyckor, oavsett hur försiktig man är.
#63 a fast skillnaden e att det e skolplikt och det finns inget som säger att katter måste vara ute
#62 Nej tack.
#64 Skolplikten säger inte att barn måste gå ensamma till skolan.
Men förstår att du enbart är ute efter att reta upp folk, så antar att man gör bäst i att inte svara 
#65 nae de förståss du är ju en redan
#66 de märker du nu elr ? :o trodde de var ganska uppenbart vid första inlägget.

Ja, det var ju ganska så barnsligt. Men det är ju också ett barn som skriver så det får man ju förstå.
Man ska inte ta sånt på så stort allvar. Om en vuxen hade gjort så hade det varit ännu barnsligare.

Till sajtvärden : Kan Elin bli avständ eller liknande?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
33: Tyvärr har inte aktter samma uppfattning med tomgränser som vi människor. Dom Ser t.ex inte att det är en sandlåda där dom inte får vara i. Eller att det är din trädgård. Dom ser det som sitt revir, vad ska du gör åt det, bygga upp en mur runt dit hus eller? 
//Elin
#70 Barnrumpa!

Men hallå alla! ElinLi skrev denna tråd för att provocera, vi kan lämna det nu. Stäng tråden eller något då den bara finns för att folk ska bli argaoch tjafsa. ElinLi kan kanske leka någon annanstans i fortsättning.

TS kan inte ha mycket att göra på fritiden eftersom han/hon har tid att vara här med enda syftet att reta upp folk.

Skall barn vara ute 21.00 och ej ha en vuxen med sig?
Kan nog ligga lite av en poäng i det NR 0 tar upp.
Inte för jag säger det är rätt att ett barn blir överkört MEN skall en unge utan föräldrar vara ute springa 21.00???????
3-åring rusade ut i gatan - kördes ihjäl
Föraren hann aldrig bromsa
Den treåriga flickan rusade ut i gatan i centrala Landskrona och blev påkörd.
- Det var disigt, regnigt och mörkt, säger Billy Persson, insatsledare på Räddningstjänsten.
Flickan dog av sina skador.
Olyckan skedde på Ödmanssongatan i Landskrona i går vid 21.15.
Grannar uppger att flickan bodde i området med sina syskon och föräldrar.
Föraren i personbilen, en man i 30-årsåldern, hann aldrig bromsa.
Han kom, enligt egen uppgift, körande i ungefär 30 kilometer i timmen.
Upprörd stämning
Polisen uppger att flickan först befann sig på trottoaren tillsammans med andra barn. Vuxna rusade till efter olyckan och stämningen var chockad och upprörd.
Flera polispatruller kom till platsen för att lugna de anhöriga och andra personer som samlats.
Inte misstänkt
- Hon fördes till Universitetssjukhuset i Lund där man konstaterade att flickan hade avlidit, säger Minna Friberg, inre befäl i Helsingborg.
Personbilen fick bara små skador.
Föraren stannade kvar på platsen.
Han är i nuläget inte misstänkt för brott.
Sent i går kväll fick flickans föräldrar det tunga beskedet på sjukhuset: dottern hade avlidit av sina svåra skador.
#75 just nu nae , men de verkar inte ni heller ha eftersom att ni har katter som ni låter pissa i sandlådan och skiter i risken att nån skjuter dom eller dom blir påkörda

nä, nu bojkottar vi den här tråden tycker jag.
låt barnet leka på egen hand istället.
Okej , Förlåt för mitt uppförande det var verkligen inte meningen att det skulle gå såhär långt .. men de e bara de att jag e grymt trött på utekatter specielt dom på våran gård som e agressiva som rivit flera barn samt går å kissar å bajsar i rabbaterna
Jag förstår ElinLi faktiskt.
Våra katter är innekatter med inhägnad trädgård. Stadgarna i vår förening säger att man ej får ha katter lösa men det bor ganska många i området som är lösa ändå. Våra katter blir grymt irriterade inne i sin trädgård och några grannar är allergiska, vissa "hatar" katter. Jag skulle aldrig våga släppa ut mina. Är rädd för både människor och bilar.
Jag skulle vilja säga att det beror lite på hur man bor.
Vår gamla katt var lös i sommarstugan. Där fanns inga grannar i närheten och den enda vägen var vår lilla väg fram till huset. det fungerade alldeles utmärkt. I stan, på veckorna var han innekatt.
Enda kritiken till ElinLi är ditt sätt att skriva. Du är visserligen ung men försök att skriva lite mer genomtänkt så kanske du tas mer på allvar.
Visst sörjer man en överkörd katt, men jag förstår din upprördhet.
/Maria

Att bara ens skapa tråden för o reta upp folk!!! D e ju verkligen sandlådenivå! Känner 12-åringar som e 100 ggr mognare än dig.
Säger som #70. Stäng av henne! Hon har inte på forumet o göra!
Stäng tråden! Den har flippat ur totalt och ElinLi erkänner ju att hon skrev den för att reta upp folk…
#76 Jo vi bryr oss visste, men man kan inte springa ute efter katterna hela dagarna för att vakta dom och se efter dom som småbarn. Föresten blir det säkert polisanmält om en katt blir skjuten. Så sjuukt larvigt att skjuta nån för denns behov 
Man går inte precis runt och skjuter människor som t.ex pallar äpplen.
#78 Katter rivs oftast inte oprovecerat. Du säger att det är barn som blivit riva. Men barnen kanske jagar katterna, drar och dom och håller på. Isåfall är det faktikt DOM som får skylla sig själva.
Våran katt, världens snällaste. Vart troligen sparkad på utan anledning. Han är en katt som redan haft det hemskt. Så himmla töntigt att gå och skada djur och sedan skratta för att visa sig "cool"
//Elin
och som ni säkert förstår låses tråden nu.

#82 Precis som du skriver så tror jag inte katterna bara anfaller barn helt utan vidare och river dem.
#78 Om vi som släpper ut våra katter får skylla oss själva om de blir påkörda så får de som släpper ut sina barn också skylla sig själva om DE blir påkörda.
Det är otroligt omoget att säga att man hatar alla som har utekatter. Varför hata över huvud taget? Bara det är barnsligt. Man kan tycka illa om vissa saker men att hata är bara onödigt.
Att ha utekatter vid starkt traffikerade vägar kan tyckas dumt, men att ha utekatter på landet är för mig helt ok. Det beror ju helt på från fall till fall.