Registrera oreggad katt
Min mamma vill registrera sin maine coon/norsk skogkatt blandning (75%/25%). Jag har försökt förklara för henne att det är omöjligt att registrera en katt utan stamtavla som raskatt (särskilt när man vet att det är en blandras
), men att man kan få huskattsbevis t ex om man vill ställa ut. (eller hur det var, är ett tag sen jag läste om det)
Hon säger att en del säger att det går att registrera henne, då började jag fundera på om det kanske är raser som är tillåtna att korsa? Som med siames och oriental, perser och exotic osv. Eller om de som säger så menar att det går att registrera henne som huskatt, men inte som raskatt. Fast då har de kanske varit lite otydliga med den biten..
Vad säger ni som kanske har lite mer koll på det där än mig, går det att registrera en sån blandning som renrasig maine coon?

För det första så är det bara uppfödaren som kan registrera katten och hela kullen måste reggas och det innan de hunnit bli tio månader.Vissa blandningar går att registrera.Som uppfödare är man tvungen att regga alla sina kullar så får man en tjuvparning mellan två olika raser reigisteras den kullen och får en RX-stamtavla.Men katten blir inte en raskatt för det utan är en blandras/huskatt.
Det som din mamma kankse tänker på är att det går att ID-märka katten(som jag för övrigt anser att alla katter borde göras) och registrera den i ID registret antingen hos SVERAK eller hos Svenska KennelKlubben.
Stolt ägare till tre La permer
Monica har helt rätt. Men som du skriver, hon kan ju få ett huskattsbevis.
Ah, tack för det! Id-märkt är hon redan. Men då ska jag berätta det för henne. :)