löpande innekatter?
har hört att okastrerade honkatter som inte får komma ut och para sig kan börja löpa hela tiden… blir jobbit för ägaren eller katten? har tänkt å skaffa katt till sommaren så vill ta reda på massa saker först:) har aldrig haft innekatt förut. men jag har heller inte tänkt att kastrera katten eftersom jag inte har bestämmt mig om jag vill avla på den längre fram i tiden. de finns ju inte nått mer gulligare än små söta och busiga kattungar :} så jag undrar har ni kastrerat era innekatter?

Alla katter oavsettt kön som inte ska gå i planerad avel bör kastreras för deras egen skull.Visst kan katter hamna i dett tillstånd där de löper och löper konstant.Det är oehört slitsamt för en katt att gå fertil och att löpa konstant kan leda till avmagring stress och llivmodersinflamatoion.
Jag har mina avelshonor fertila bara så länge det är absolut tvunget.Ögonaböj som har sin tredje kull kummer att kastreras när kattungarna är tolv veckor.
Visst är det gulligt med kattungar men att föda upp innebär en massa annat än gulliga kattungar.
Stolt ägare till tre La permer

När man har en innekatt, inser man fort att det är plågsamt för den att löpa om och om igen. Jag har kasterat mina snarast möjligt efter att de har löpt ett par, tre gånger och när de närmat sig ett års ålder.
Man inser också att det skulle bli jobbigt att ha en kull kattungar i en lägenhet. En katt hårar, river ned, sprätter sand ur lådan etc. Hur blir det då med en massa ungar? Mycket att sköta och städa.
Sedan är frågan om katten klarar av en förlossning och hur hon fungerar som mamma? Det är väldigt olika. Skulle det inte fungera, blir det jobbigt att sitta med nappflaska dygnet runt. Vad skulle du ta dig till om katten får en kull på exempelvis sex ungar? Det är mycket att tänka på…
#1 okej tack så mkt:) jag har fött upp katter många ggr tidigare men aldrig raskatter. jag vet ju att katter överhuvudtaget kräver stort ansvar, tålamod, tid och mkt kärlek mm…:} att dom e söta och gulliga är ju just själva bonusen:D
Mina katter är kastrerade. Jag har hittekatter så det har varit lite olika åldrar på dom, men är de unga kastreras de senast vid 6 månaders ålder. Får jag in en hittekatt ser jag till att den får komma så snart som möjligt till veterinären för kastrering även om det är en vacker och trevlig röd långhårig honkatt som säkert skulle kunna få söta kattungar.Jag vill absolut inte ha en okastrerad katt annat än högst tillfälligt.
Det har funnits och finns många trådar i stil med " hjälp min katt kissar på fel ställen" och de flesta av dom har varit okastrerade och det har löst sig efter kastreringen.
Sen finns det väldigt många söta kattungar och det är inte ovanligt med avlivningshot i annonserna när kattungarna har blivit äldre och ägarna fortfarande inte hittar hem åt dom..(En del annonserar inte utan dumpar kattungarna i stället)
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.