Pälsludd på soffan

Borsta bort det värsta med styv borste eller dammsug. Vira sedan tape runt handen med limsidan utåt och stryk över tyget, så fångas ytterligare små hår upp. Bred pack-tape tycker jag är bäst.
Sedan får det väl bli egen pläd i den soffhörna som katten brukar ligga i. Den behöver vädras, borstas och tvättas ofta, så skaffa två likadana av kraftigt, strävt bomullstyg e dyl.
Himla snygg soffkudde du har föresten. Är det en norsk skogkatt?

Oki, det låter fint med packtejpen. =)
Han sover sällan på soffan, så det finns inget särskilt ställe att lägga en pläd på… Sover gör han på garderoben.Luddet kommer mest av att han brottas med sin abykompis överallt. =)
Pixel är en vanlig husis, men har ett fint trekantigt huvud, så han har väl kanske sånt i släkten. Inga tofsar på öronen dock. =)
jag har ett annat tips :) jag har flera långhåriga saker här å jag tar diskhanskar o drar av har en bytta vatten å bara enkelt doppar ner handen där vips så e det borta o forsätter. Annars går det oxå bra att ha en vanlig disktrasa lite fuktig o dra bort håren korvar sig o vips e det borta på dessa sätt slipper man ta fram dammsugaren. Men visst är dammsugaren bra :)
Mitt tips är att du köper en mirakelsvamp, eller en Magic pet hair remover som den egentigen heter. Du drar den bara över soffan några gånger och vips så följer allt hår med. Den är helt suverän tycker jag och den säljs i välsorterade zooaffärer. Du hittar den också på nätet om du söker på magic pet hair remover.

Sweet! Tack för alla tips =)

diskhanskar funkar prima, på stora mattan tar ja dusch skrapan och drar av de som inte vill losna för dammsugaren.
Finns också en sorts klädborste med röd "borst" på som är jättebra. Finns där klädvårdsprodukter säljs.
Diskhandskar eller en urkramad wettextrasa, tycker jag funkar lika bra som en mirakelsvamp, men mycket billigare ;-)

#8 håller helt med onödigt att lägga pengar på de som man ändå kanske redan har hemma.. sista man kan göra är att rolla av med en hår bort tagnings roller, finns på många ställen billiga på ikea.
#8 En av de stora fördelarna med mirakelsvampen är att man slipper hålla på och blaska med vatten på soffa och kuddar. eftersom man använder den direkt som den är, d v s man behöver inte fukta den först. Dessutom tycker jag att det går mycket snabbare att få bort katthåren med mirakelsvampen jämfört med om man använder en wettextrasa och vatten. Bäst funkar den på möbler för när det gäller att få bort katthår på kläder så föredrar jag vanliga hederliga klädvårdsrullar.
Särskilt oekonomisk kan jag inte hålla med om att mirakelsvampen är. Jag köpte min för 3 år sedan och har för mig att jag betalade 59:- för den då. Trots att denär flitigt använd, 5 katter hårar en hel del, så är den fortfarande fräsch och funktionell.
diskhanske 10kr håller länge o bra med så kommer man åt överallt även bra till dra av gardiner om man har katter som gillar sitta i fönster :) jag tar på mig hanskarna båda o bara drar neråt vips så slipper man ha katthår på gardinen. det där med durshskrapan ska jag testa med :D Här har dottern en jätte fin matta som är mörk med hästmotiv på den drar åt sig allt så den är inte så fin länge, dammsuger man den får man slita ett tag ursh ja den värsta mattan man kan skaffa sig enligt mig men fin. På denna ska jag testa skrapan :)

#10 ja blöter inte diskhanskarna de funkar bra iaf..
Jag inhandlade en sån där svamp som nämns i #4 på en utställning i somras. Jag hade hört talas om den men kunde inte för mitt liv tro att den var så bra som det påstods. Nu kan jag inte undvara den. Luddet på möbler, mattor och andra textilier försvinner i ett nafs och alla illaluktande wettexdukar och diskhandskar jag använt genom åren har förpassats till soppåsen. Har ni inte provat mirakelsvampen än så gör det för jag tror inte att ni kommer att ångra er. // Maria
#13 Då är vi två med samma erfarenhet. Jag var också skeptisk innan jag prövat den. 
Jag borstar bort håret med en speciell klädborste. som jag drar fram och tillbaka så allt håret låsnar från soffan eller stoldynorna. Men har numera pläd på hela soffan. Stoldynerna använder jag mest borsten till nu. och fungerar rätt bra
Men Den där svampen måste jag köpa när jag får tag på den. Verkar vara väldigt bra.

#14 Tack för tipset, ska genast köpa och prova!