Gissa var...
Nej jag ger mig inte, nu har denna bild legat länge i denna tråd, men inget svar har jag fått… Nog måste någon sthlmare kunna vet var denna kattfigur i arkitekturen befinner sig ändå…

Har inge aning ..
Nå slott ?

Nope, jag tror jag gav en ledtråd i stil med nära vatten och en park i den andra tråden, fast då vill jag ha precis rätt hus…:)

Hehe , vänd dej inte mot mej nu när du vill ah svar på frågan iaf ! 

:)

Inga nya svar?? Att det skall vara så svårt då…
varför just sthlmare jag e göteborgare;)

Just denna tråd och gissnings-lek rör ju en plats i Sthlm, men vem vet göteborgare kanske har superkoll på arkitekturen i Sthlm, jag skall inte ta saker för givet…;)
Har du några foton på katter i arkitekturen i Gbg, helenal, så får du jättegärna lägga in en gissningstråd på det! Jag tycker det vore jätteroligt om man kunde få en geografisk spridning på dessa gissningslekar:) Även foton tagna utomlands är jättekul!
Dramaten?

Bra gissning, men nej det var inte rätt, Pelusa.
Mittemot huset ifråga ligger en busshållplats *vilken otroligt bra ledtråd…:)*
Stockholm
Mittemot en busshållsplats
Och inte verkar byggnaden den är på så ung heller. Gammal byggnad??
Jag har ingen aning men en gissning måste jag väl kunna klämma fram. Cirkus - ni vet, teatern. Jag är urusel på Stockholm. Hittar nätt och jämt till T-stationen.
klääm fram svaret nu dåå1:D
Stockholmsoperan?
Tror bestämt att min gissning var helt galet. Men jag håller på och blir så nyfiken så att jag håller på och spricker.
Jag minns nämligen inget sånt där på Cirkus nämligen. Men jag har ju varit dit bara en gång och då var jag mest koncentrerad på det vi skulle se - Chess

Nope inte Cirkus, inte Operan.
Vad mer kan jag säga… I huset katten sitter på hanteras mycket pengar (ej Börshuset). I närheten ligger också ett "natthäbärge" för de rika.
Nordeas huvudkontor?

Handelsbankens huvudkontor?

Jippiee!! Helt rätt, mittemot Kungsträdgården. Guldstjärna i kanten till dig, Scilla!!:)
Någon som har fler katter-i-arkitekturen-bilder att erbjuda??
Haha, jag visste vilket hus det var, men inte vad som låg i det. Har faktiskt inte sett ledtrådarna förrän nu, förutom det att där hanterades pengar och att det låg nära ett "natthärberge" för rika. Men idag fick en minnesbild av att det skulle vara en blå logga och så såg jag H:et framför mig. Då var det ju inte så svårt.

Kungsträdgården?

Wihoo ;D..
Den nya var dock för avancerad för mig

Tror Sverige iaf!?

Nähä du, det är det inte…:)

Tja då gissar jag på London.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Ser ut att vara någonstans i Tyskland

Ej Tyskland, ej England.

Danmark?

Japp, Danmark är det. Stad och utanför vilken känd byggnad…?:)

Ehh :0 Jag har visserligen varit i Danmark vid ett par tillfällen, men jag har inte noterat alla dess lejonstatyer, tyvärr…

Jag tror man kan dra lite slutsatser av mönstret på fasaden - riktigt detektivarbete minsann:) - och jag kan ju avslöja att det är Köpenhamn…

Drar till med en vild gissning: Sveriges ambassad?

Nope, undrar var den ligger förresten…
Mönstret påminner lite om kultur i en viss världsdel, tycker jag, och i den kulturen finns det väldigt mycket…xxx Som finns i denna kända (och mycket sevärda!) byggnad.

Ujuj… har bara varit i Danmark 2 ggr och då tänkte jag knappast på kattarkitektur :D

Något museeum?
S*Luddhuvet´z

Ja…

Lilla sjöjungfruns? KOmmer inte ihåg vad de heter=)
S*Luddhuvet´z

Nja, om du menar Lilla sjöjungfrun så sitter den på en liten klippa ute i området Langelinie och inte på ett museum:)
Känt, stort och vackert museum, centralt beläget och ja med "kompisar" till Lilla sjöjungfrun kan man väl säga…:)

Sjöfarts museet? Vi brukar mest vara i Skagen o i andra hamnar o små öar=)
S*Luddhuvet´z

Nej inte det heller…
Fler gissningar?

Danmarks akvarium? Fast där har jag varit och inte kommer jag ihåg lejon eller tyckte att det låg särskilt centralt heller???

Nej ej akvarie.
Ledtrådar:
> Mönstret påminner lite om kultur i en viss världsdel, tycker jag, och i den kulturen finns det väldigt mycket…xxx. Som finns i denna kända (och mycket sevärda!) byggnad.
> Känt, stort och vackert museum, centralt beläget och ja med "kompisar" till Lilla sjöjungfrun kan man väl säga…

Jag trodde att "kompisar" kanske betydde fiskar, men så är det tydligen inte då? Får fundera vidare… Hmmm

Kompisar=statyer?

Jajamensan:)
*visst är det roligt att gnugga de små grå*

Är det månne ett museum som heter Thorvaldsens museum? Googlat och hitat bilder där färgen på byggnaden verkar stämma iaf :)

Nope, det har jag inte ens hört talas om.
Ledtråd: öl…

Carlsbergs bryggeri.

Nu känner jag mig svårt förvirrad!
Finns väl bara en sorts öl i Danmark =) - Tuborg. Så Tuborgs bryggeri/museum?

Nehej, det finns en sort till…:) Minst en skall jag väl tillägga…
Tänk kompisar till Lille Havfruen…
och mönstret på fasaden.

Neptun???
S*Luddhuvet´z

Nej…

På min bildskärm kan jag inte se mönstret på fasaden (bärbar dator) eftersom skärmen är lite för liten. Får det till endera trekronor symbolen (därav min gissning om Sv ambassad) och den andra två korslagda grenar alt hjortar???
Så, nu ger jag nog upp, kan inte komma på vad det är för bryggeri/museum/?

Oj, nu ser jag att Siss gissat rätt på ölsorten, Carlsberg.
Men det är inte bryggeriet utan Carlsberg har nämligen ett stort, och ja mycket känt, museum med många "kompisar till sjöjungfrun" som till stora delar kommer från Orienten (mönstret på fasaden) och heter…

"The Ny Carlsberg Glyptotek houses Denmark's finest collection of ancient sculptures. The collection covers the period between Egypt 3000 BC and Roman Imperialism at around 500 AD.
There is also a Modern Collection exhibiting Danish and French paintings from the 19th and 20th Centuries.
The exterior of the Ny Carlsberg Glyptotek is highly influenced by the ancient collections inside. The main facade and entrance with the big columns was inaugurated in 1897. Inside the building there is a conservatory with plants and a basin."
Phuh!

YES!!
Blommor till dig, vilken färg önskas?

Blåa tack!

Det var ett besök du rekommenderar, för övrigt?

Oh så fin. Tack!

Jaha, inte en endaste maskros till mig
som gissade rätt bryggeri
, som jag har funderat, jag har legat sömnlös i natten som var, och bättre lär det inte bli i natt, såååå förtvivlad jag kommer att vara att jag inte fick en liiiten blomma

Oh, Siss, klart du skall ha liten trösteblomma, för din sömnlöshet, och Carlsberg! Vilken färg önskas?

Hmm, rosa…

Men så klart, alldeles utmärkt val, det kirrar jag snabbt som sjuttsingen:)

Åååå, tack
det var en vacker blomma…
Nu kan jag sova skönt i natt, och drömma om min rosa Kamelia