Katter iFokus

Katter

Etikettandra-djur
Läst 11912 ggr
Crispig
0

Kattungars vikt och ålder?

Hej! För nästan två veckor sedan fick jag hem en kattmamma med sina tre kattungar. Kattungarna har varit gömda första delen av sina liv och därför vet varken jag eller min mor, som hade hand om katterna innan mig, hur gamla de är.

Då de närmar sig annonsålder undrar jag fall det finns en speciell vikt man vill uppnå innan man skickar kattungarna till sina nya hem?

Tacksam för svar…

Ratchaburi
0

Jag vet inte riktigt hur det är men jag vet att man vill att dom ska väga minst ett kg innan dom flyttar och vara minst 12 veckor fyllda…

Crispig
0

Jo, de väger över kilot allihopa. Men kan man gissa åldern via mått då?

Silvestris
0

Man kan väl gissa ungefär men det går inte att säga exakt. Vad väger de?

Anne
0

Väger de över 12-1300 gram, då skulle jag nog säga att det är okej med flytt. Det är ju svårt att veta, men då borde de vara i okej ålder också tycker jag.

Kronängens
1

Hörde en gång en veterinär säga att det är rätt så lätt att se hur gammal en kattunge är på tänderna, men lyssnade inte tillräckligt för att komma ihåg mer. Kanske en veterinär kan se hur gamla de är?

majvi
1

Det kanske är säkrare att de på tänderna än att se på vikten för att bedöma en kattunges ålderJag hade en skygg hona som födde två ungar hos mig. De var väldigt lika varann, tills de började äta själva. Den ena åt fint medan den andra stod mitt i kattmaten och försökte sörpla isig maten. Den som åt fint  vägde 1 kg vid 6 veckors ålder medan den som sörplade vägde hälften. Det visade sig att den lilla kissen hade ett käkfel och hon avlivades.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

[Norrbysa]
1

Här är en tillväxtkurva för kattungar som kanske kan vara till hjälp.

Crispig
0

Tack för hjälpen! :D