Katter iFokus

Katter

Etikettutanför-ämnet
Läst 989 ggr
Titti
0

Godmorgon 6/9 06

Godmorgon på er alla.

Ska ju bort i morgon. Blä. Fick veta saker när husbonden kom hem. Mindre trevliga saker, men fördel för oss. Tror bestämt att det kommer att gå bra. Fast lite nervös är jag ju. Hatar ju att stå i centrum, även om det bara är ett kvart.

Är otroligt egentligen. Jag hann med allt jag skulle göra igår. Fastän jag hade massor att göra och dessutom Jr. Han svängde efter mig som en svans. Inte behövde jag tjata. Ingen protest när det var dags för en dusch eller att gå isäng. Han såg nämligen ljuvlig ut när han kom från skolan. Dom hade haft bildkonst, så han hade vattenfärg uppåt armarna.

Ska fixa lite idag, för imorgon är det brorsan som ska se efter Jr. Då är det han som ska läsa läxor med grabben och se till att han får mat. Skulle egentligen vara kul att se.

Destany
0

idag ska jag inte göra så mycket hämta hem en kompis från BB ..

har precis gett puma hennes morgon medicin o det gick rätt bra idag…idag vägrade hon inte ta dem idag vägrade hon stå….

EddaM
0

Även idag skall jag inte göra mycket. Skall packa lite i utställnings väskan bara tror jag o en tur till stallet oxå=)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

SallyB
0

Titti så effektiv du är *avundsjuk* En liten undring - husbonden - är det din sambo/pojkvän/man?
Antar fö att du syftar på torsdagen!? Inte för att jag har en aning om vad det rör sig om förutom att du nämnt att du ska vittna. Men jag hoppas att det går bra och att du trots allt kan unna dig lite sightseeing eller nåt annat kul, när du ändå är i Stockholm. Det är ju en underbar stad.

Titti
0

#3 Måste vara effektiv som tusan. Fast egentligen så lider jag lite av latmasken. Gör så lite som möjligt. Men ibland så straffar latheten sig själv. Och man får mycket att göra.

Svar på fråga ett: sambo

Svar på fråga två: Jodå, syftar på vittnesmålet i morgon. Hände en liten smått obehaglig sak här i går kväll. Börjar faktiskt bli jättenervös här. Usch.

Men det är lugnt. Har läget under kontroll, tror jag. Kommer nog att berätta det i morgon. Tycker faktiskt det är relevant i sammanhanget. Hur kan man fråga en 6-åring var han vill bo? Det var hans mamma som ringde. Är ju så sjukt det bara kan bli. Barnet vill bo här med fadern och mig. Det sade han spontant idag. Skrattande

Fast egentligen känner jag mig ganska ledsen just nu Gråter Otroligt egentligen. Ena dagen får man veta att man har fått ett kusinbarn, nästa att mammas moster har avlidit. Gråter

Jenka
0

Kom för ett tag sen hem från skolan, ska snart iväg till stallet. Skönt är det iaf att hinna hem istället för att åka direkt från skolan, då hinner jag äta lite :)

Pia
0

Sov dåligt för jag var så uppskruvad över händelsen med Pelle och hans beteende, kattskrälle…:/

Idag var det äntligen dags för efterlängtad massage, fick en ung kille och han knådade på "säg till om jag skall ta hårdare eller lösare", nej då det är så bra så, lite ont gör väl gott tänkte jag och härdade ut. Många muskelknutar att massera upp - men aj oj uj, riktigt så här öm kanske man inte skall känna sig ändå. Det var nog inte så vidare värst mycket avkoppling i det hela…

Åt lunch, uträttade lite ärenden, kollade in Guldknappen-utställningen på Åhléns (mamma mia, tänk att allt det där varit trendigt en gång i tiden…) och avslutade med en ljuvlig Ivôiredome på Vetekatten.

Fick besked från Zeta's att jag fått en monter på deras höstmarknad i oktober, jättekul!

Nu känns det som om jag bara vill säcka ihop i en hög och somna för natten…

Lycka till imorgon, Titti!

kristinah
0

God kväll. Har varit på jobbet i vanlig ordning. Ringt och beställt tid till veterinären på fredag. Var ju till vet. i måndags men han behagade ha semester så då åker jag till en annan. Joppe skall få första vaccineringen (snällspruta brukar jag kalla den) och så måste jag få hjälp med att klippa klorna på Jomsan innan hon fastnar helt å hållet i köksmattan. Om en liten stund skall jag åka iväg på körövning med en kör som heter Cantilena. Jätteroligt. Övar på Anthem från Chess och lite till.

Håller tummarna för er Titti. Brorsan klarar nog av Jr ska du veta, det är jag övertygad om.

Titti
0

Kristinah. det är jag övertygad att han gör. Han har ju inget emot att ha Jr. Hördes som om han ser fram emot det.

SallyB
0

Kristinah har du provat att klippa själv? Det lär ju bli himla dyrt om du ska ha veterinären att klippa klorna varje gång. Jag klipper klorna ca en gång i vckan och det är inte svårt egentligen.

SallyB
0

Pia - du har visst haft en bra dag idag med massge och så. Jag har i omgångar fått massge och det är helt underbart för det mesta, men ibland som du säger, så känner man sig helt mörbultad. Nu måste jag fråga, vad är en Ivôiredome? Googlade och inte en enda träff, så nu är jag väldigt nyfiken.

kristinah
0

Jag lyckades klippa en klo sen protesterade hon fast visst skall jag prova igen, men den här första ggn skall jag ta henne med till veterinären. Jag är väl kanske lite vek, jag vill ju inte göra henne ledsen på mig.

[helenal]
0

klipper ni med en specill grej eller bara vanlig nagelsax?

Pia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sally, jag försöker gå på massage hyfsat regelbundet, när det finns tider på Axelsons elevbehandling mestadels. Ok inte världens mysigaste miljö, men så är ju priset outstanding (140 kr) och av alla de gånger jag gått så har jag bara blivit besviken en gång. Det är verkligen härligt att bli "genomknådad" och musklerna mår så mycket bättre sedan. Jag har sovit så gott inatt och känner mig inte öm alls idag, så det gjorde nog bara gott ändå:)

Ivôiredome, ja det är nog världens ljuvligaste bakelse som finns bara på Vetekatten. Vit chokladmousse, med hallonparfait på sprödbakat mördegskex - mmmm.

helenal, i artikeln "Skötsel av kattens klor" kan du läsa mer om kloklippning och även se bild på den speciella lilla kloklipparsax man normalt använder när man klipper klorna på katt. Finns att köpa i de flesta matvarubutiker (zooavdelningen) och zoo-butiker.

SallyB
0

Ja Pia, såna där elevbehandlingar (av olika varianter) är oftast väl så bra som de av färdigutbildade, fast till ett 'bättre' pris. De är ju oftast väldigt noga, lärlingarna, om än ibland lite osäkra. Nu har jag inte blivit masserad av lärling, men klippt t ex. Måste kolla upp om det finns nån 'massageutbildning' här i stan, men misstänker att det finns kanske bara i Fjollträsk.
Ivôiredome - Oooooo Räcka ut tungan jag som äääälskar vit choklad. Fast på bilden såg den kanske lite intetsägande ut?

Kristinah: kloklippning - Jag använder en nagelklippare för människor (fast utan plastattiraljerna som bilden visar). Tycker det funkar bra. Du får helt enkelt börja om lite från början med kloklippningen, tror jag. Börja med att peta väldigt mycket på tassarna ex v när de sitter i famnen ändå, och belöna, ev med godis. Fortsätt med att peta på klorna osv. Sedan när Katterna finner sig i att bli petade så klipp en el två klor - belöna enligt ovan. Och jobba er fram tills det går att klippa alla klorna på en o samma gång. Men jag tror inte att du ska förvänta dig att du bara kan sätta katten på ett bord och få klippa klorna.
Läs fö i Pias braiga artikel.

Min filosofi går ut på att katterna faktiskt respekterar dig/mig mer om de vet att du är bossen, och det du bestämmer ska göras är viktigt, så pass viktigt att du/jag skulle inte 'be' om det (ex v kloklippning) om det inte var absolut jätteviktigt. Det ska väl erkännas att jag kör ganska mycket 'hundträningsfilosofi' också, eftersom jag från början är en 'hundmänniska' men jag har trots allt även en universitetsutbildning där etologi (läran om djurens beteende) ingår + att etologi är ett av mina största intressen.

Pia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oh nej, den är helt perfekt (trots att den bara finns i Fjollträsk då…hrmf…:) den lilla bakelsen, ljuvlig pudrig yta som döljer en kärna av perfekt hallonparfait. Och den lilla kexbotten harmonierar precis. Tyvärr inte någon bra bild, men mumma mumma…:)

SallyB
0

*dreggel* *svälj* Skrikandes

Pia
0

*Fjollträsk har sina fördelar*:)