Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 939 ggr
Minna-72
0

Nya lagen

Jag tänker att den nya lagen i första hand tänker på katter som är inne. Eller? Min katt är ute hur mycke hon själv vill och är inte särskilt intresserad av att umgås med oss någon längre stund under en dag. Det finns så mycke mer spännande saker ute och när hon är inne äter och sover hon helst.

dara
0

jo den är nog skriven för att i första hand uppmärksamma innekaternas läge men om jag inte misstar mig så står det ingen skildnad på ute och innekatter så lagen gäller ALLA katter.

Helajna
0

Vilken ny lag?

Minna-72
0

Du kan läsa om det i ett inlägg 22/8. "Regler om hållande av hund och katt"

Tanken e nog att katten iaf ska ha möjlighet att vara med människor om den själv vill/behöver även om den är ute mest…skulle jag tro.

Anotherperfectday
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Löjligt att det skulle gälla alla katter. Mina två klarar sej bra två dar ensamma. Dessutom så bor ja längst ner så dom kan gå ut som dom vill om dagarna.

Bra dock att dom höjer antal veckor kattungarna måste vara hos mamman. 10v e alldeles för tidigt. Det borde dom flesta som har kattungar inse fast än lagen säger 10v. 12v e ett minimum. Själv har ja kattungar nu på 12v men ja behåller dom ett tag till tills jag anser dom stora och självständiga nog

Zandra---83
0

Men alla vet inte om lagen som säger att de ska vara 12 veckor. Vet. tror att min är yngre än 4 månader och hon trodde min var alldeles för lite för att lämna mamma (jag fick henne som tredje ägare så när jag fog henne hade hon fått lämna mamma redan). Jag tycker de borde gå ut med lagarna lite mer då alla ej verka veta vad som gäller (visst man ska som ägare ta reda på vad som gäller, men alla gör inte det och då är det ej fel om myndigheter går ut med vad som gäller bättre än de gjort).

Minna-72
0

Info e aldrig fel…håller med. Mer av d.

Jag tycker också d kanske blir lite väl om en kompis till mig ska vara tillgänglig för min Cissi ett par timmar varje dag när hon "tittar till henne" om jag är bortrest några dagar. Hon är ju bara intresserad av mat och lite klapp sen vill hon ut igen. Hon har hela tiden möjlighet att vara på vår inglasade balkong som har en lucka och kattrappa ut.

essut50
0

Jag tycker lagen är jätte bra, skulle inte vilja lämna mina katter ensamma hemma..Man vet aldrig vad som händer.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

LiindaH
0

Jag skulle aldrig våga lämna mina katter ensamma så länge utan tillsyn flera gånger.
+ att om jag skulle ha en ute katt så skulle den aldrig få vara ute när jag inte är hemma.
tänk om något hemskt skulle hända. Skulle aldrig kunna ha de på mitt samvete.
Nej då håller jag hellre mina djur inne och ser till att någon går och tittar till dom några gånger om dagen.

// Liinda

Minna-72
0

Självklart ses min älskling till varje dag även när jag är borta. Men jag är inte rädd för att hon är ute på egen hand. Hon har alltid varit självständig, föddes på en bondgård på landet och har sedan dess alltid fått vara ute så mycke hon velat. Hon mådde inte bra när vi var tvugna att ha henne inne några dagar då hon hade fått ett sår på tassen. Katter har nog precis som vi lite olika behov och personligheter.