Begagnad klättermöbel?
HEJ!
Jag har funderat på att köpa en klättermöbel till katterna. Finns ju en hel del begagnade på Blocket tex. Men så kom jag till att tänka på ev smittorisk, kan det finnas i denna möbel smitta från tex löss,loppor eller skabb från de katter am använt klätterställningen innan? Någon som har erfarenhet eller kunskap om det?
Ingen aning… har kollat en del själv och funderat på samma sak.
Kom fram till att det bästa är att beställa ett sprillans nytt från tyska ebay. Det blir ju tillockmed oftast billigare än begagnat.
adressen till tyska ebay? :) Vad ær den?
http://www.ebay.de/ här är adressen till tyska ebay :)
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
för att skabb o annat ska kunna leva krävs det en bärare dom överlever inte så länge om man köper beg saker som klösmöbel.sovsäng så räker det med att man har den undanstoppad i en vecka då är alla djur som loppor osv döda dom överlever inte utan sin/nya osv bärare (bäraren=katt,hund osv) Jag har själv köpt klösmöbel beg av en vän vars katt inte andvände den alls, den fick vara uppe i en klädkammare 2 v för allt skulle vara dött. Köper man det på vintern så ställ ut det några timmar då dör dom på stört :) Varför jag vet lite om just detta är för att jag har behandlat en katt som hade rävskabb (inte min en vildkatt men frisk vart den iaf o jag kastrera henne med så det belv en stallkatt av henne dock skygg men ja inga mer kattungar)
hmm inte för att vara sån.. men vad heter "klätterträd" på tyska?
Jag hittade det föresten.
Skriver det här så att andra får hjälp
På tyska ebay sök på Katzenkratzbaum Katzen Kratzbaum
Så kommer det upp en massa klösmöbler ;) har ingen aning om vad det betyder med det fungerade i alla fall
Betyder inte baum gran.. =) Tänkte på doftgranarna XD

Baum = träd, så det är nog rätt ord för det hela: roligt ord förresten: Katzenkratzbaum! 
Ledin: tack för dina råd.
Baum kanske även betyder gran, längesedan jag pluggade tyska, har glömt det mesta, tyvärr.
Finns en bra beskrivning här:
http://katter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=63f82a15-1dac-4e04-8b5f-a2ed0bf7c404
Ett tips är att lägga till något på bevakning och sen logga in på brittiska ebay. Då slipper man tyskan när man ska buda.