Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2263 ggr
skrollan
0

Bajsande katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Schess fick en kull med kattungar den 28/2 som flyttade efter ca 12-14 veckor. Smulan till pappa, Nala till mamma, Alice till min sambos familj och Athlas till en väninna. Alla är ute/ine katter utom Ahtlas.

Det börjde med att jag fick tillbaka Nala när hon flyttade till grannen pga av kissade i sängen, så då fick hon flytta till mamma där hon får en chans att leva, men vara så kallad "stallkatt" men nu har hon börjar bajsa på gräsmattan, det gav dem med sig på och ställde ut kattlåda, men nu efter veckor så bajsar hon på altanräcket. Mamma vet inte vad hon ska göra, vill ju inte behöva ta bort henne?

Dessutom så bajsar pappas katt smulan på inglasade veranden där det ligger en matte med hela golvet.

Alice nere i småland bajsar också på gräsmattan.

Vad är det för fel på våra kattungar? Det största problemet är Nala hemma hos mamma, kan dem ha henne kvar?

skrollan
0

Behöver verkligen hjälp om det finns något att göra innan dem bestämmer vad som ska göras.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Jag har ju inga utekatter men när mina innekatter kissar eller så på fel ställe inne brukar jag börja med att ställa en liten burk torrfoder på den platsen och peppar peppar ta i trä, så har det funkat och de har slutat göra sina behov där. Katter bajsar ju inte där de äter. Men kanske svårt när man har stor gård, men på altanräcket borde hon kunna testa iallafall. Kan ju ta ett tag innan man får bort det, och dina var det väl inte så länge sen de flyttade hemmifrån så man får nog ge det lite mer tid på att ordna upp sig och ge dem chans att känna sig hemma och bekväma där de är.

skrollan
0

Nej, det är inte jätte lände sedan dom flyttade , men ändå ca 3 månader sedan pga av katten som kissade inomhus som nu bajsar på räcket hos mamma. Jag ska testa med mat där, bara det inte blåser ner. Men gräsmattan är dessu värre =/

skrollan
0

putt det hj¨älper inte =/

Anne
0

De bajsar för att förstärka sitt revir, och för att känna sig tryggare. Det är helt normalt, men såklart jobbigt att leva med. De är ju väldigt unga ännu, och kanske inte kastrerade? Det bör vara dags för det ungefär nu, och det kan hjälpa.

skrollan
0

Ja, grejen var ju om man skulle kastrera henne eftersom hon höll på som hon gjorde, kissade sängar, bajsade på räcken, och även verkligen hela gräsmattan. Men dem håller god min och ska se om hon slutar, det finns även en annan katt där som är hona och äldre, hon försöker skrämma bort lill fisan, så mamma trodde bajsande på räcket kunde bero på detta.

Men kissade och bajsande i sängen gjorde hon till och med när min lillebror låg i sängen och sov när hon fick vara innekatt.

Anne
0

Det beror ganska säkert på att hon är rädd för den andra katten ja. Att hon gjorde det inne är inte heller ovanligt, men inte lika lätt att tolka… Kastrering skulle jag definitivt testa, så riskerar man dessutom inte att hon blir dräktig.

skrollan
0

Tycker det är så hemskt tidigt att kastrera bara, var med ena kattungen i kullen och kastrerade förra veckan, dem är ju fortfarande bara barnen. Men dem ska inte få ungar i alla fall, så snart ska hon väl kastreras. Men bara det löser sig, det är ändå en 1000 lapp som försvinner på kastrering om hon inte slutar upp med sitt betende.

Men tack för alla svar.

Ledin
0

att katter skiter öppet beror ofta på att dom anser sig vara ledaren allså dom är nr ett i kattskaran. Hur var hon i kullen? kasnke var hon bossen baland ungarna å  därmed tycker hon att hon ska forsätta vara det tills en översittare sätter henne på plats. Att katter sen skiter så där vart dom tycker är bra är ju itne alls kul, jag tor ju inte det e något fel på katten kanske bara protesterar?

skrollan
0

jag får en känsla av att det är det, inte vart problem med någon annan av katterna vi haft eller även dem i kullen på samma sätt. Nej, i kullen med hennes syskon var hon den minsta av dem och alltid den som satt och kollade på syskonen när dem lekte.
Hon bajsade en gång när hon sprungit in i huset och gammeltanten skrämde iväg henne, så bajsade hon hela vägen ut.Så såna saker kan vi förstå. Men sätta sig på hela gräsmattan och vägen och konstiga ställen. Vi vet inte =(

rulda
0

ucsh vad jobbigt det låter…
Jag tycker att det låter som om kissen inte är trygg.
Att den andra katten skrämmer henne.
Hur lång tid hade ni haft henne innan hon började gå ut? Pröva att ha henne inne ett tag först så hon känner en trygghet där.
Kastrering och rena lådor på många ställen kan nog hjälpa till med kissandet.

Jag önskar dig och kisse lycka till

skrollan
0

vi hade henne inte längde inne pga av att hon kissade i alla sängar och bajade i en utav dem, så att det gick inte tyvärr. och jag tror inte mamma vill testa igen, alla katterna förutom en är uteatter pga av hennes sambo Skrikandes

Nala har en låda ute på verandan som hon håller ren, men den vill hon inte gå i :(

Tack rulda :) vi kämpar vidare

Ledin
0

ja jag får en känsla av att katten är otrygg i det mesta, är hon kelig o så mot er/din mamma ja folk hon känner? en katt som är otrygg brukar man kunna läsa av via kropspråket kryper lågt svansen ner stirrig osv. Det kan oxå vara fel där uppe på henne (hade en sådan) han sket i dotterns rum lite här å där. Vi fick välja ta bort han, o enligt vetrinären (blodprov) trode hon att katten var inavel på 98% säker. Förövrigt var katten pigg o kelig fin katt men som sakt något var fel, 7 lådor hade vi inne då för hans skull men det hjälpte inne. Det kan allså vara något galet med katten man ser inte en hjärnskada på katt.

skrollan
0

Det är det vi är rädda för, att det kanske är något fel =(
Njae, hon var lite skygg förut, man fick sitta ner på marken för att hon skulle komma och hälsa. Men nu kan man ta upp henne och bära henne. Rädd tror jag inte, för att det är två till katter som bara får vara i stallet, och dem är hur snälla som hlst mot henne, dom slickar varandra och turas om att äta i matskålen :)
Om jag bara förstod vad hon sa =/