Katter iFokus

Katter

Etikettutställning
Läst 1660 ggr
Hannyah
0

behöver lite hjälp!

Nu har jag äntligen hämtat 2 underbara katter med stamtavla och allt! det känns så kul.. och jag bara längtar efter att få lära mig mer om utställningar nu.. jag är ju van vid katter sen innan.. men finns det någon som vill dela med sig av sin erfarenhet hur det går till? Det är en hona och en kastrerad hane Exotic creamtabby stamtavla och vaccinationsintyg. Hur går det till att försäkra (vad är bäst)och registrera (hoppas att det går när dom är 2år :S) snälla skriv och dela med er :D

Jag har främst köppt dom till sällskap.. men det hadde varit kul att testa ställa ut dom.. så vad behöver jag veta?

Anne
0

Hur menar du med registrera? Har de stamtavla så är de registrerade. Menar du för id-märkning så går det bra att göra nu  (och det måste ske före utställning), ta kontakt med din veterinär. Försäkring ringer du ditt försäkringsbolag om.

Hannyah
0

hmm alltså jag fick med deras stamtavla och vaccinations intyg.. hon som hadde dom hadde bara köppt dom till sällskap för ca ett år sedan och vad jag vet är dom födda hos sin uppfödare och sen flyttat till en familj och sen til lhenne och nu är dom här.. och här kommer dom få stanna men kan det kanske kommit bort på vägen? om dom är registrerade (villket dom då alltså vorde vara) kan man ta reda på vart och så då? eller står det något om det i stamtavlepapprena? ja nej jag ska chippa dom båda det vet jag att man kan :) något bra tipps på försäkringsbolag? alla är ju lite olika..

tuska
0

Kontakta uppfödaren av katterna hon kan säkert hjälpa dej. Kom ihåg att du ska registrera dej som ny ägare till katterna hos SVERAK.   Tur att de kom till dej där de får stanna resten av livet. ser att de fått flacka omkring väl mycket.

Hannyah
0

ja.. Jag har inte papprena här Jag är nu utan dom ligger hemma.. och har inte hunnit kolla jättemycket på dom än.. hur får jag tag på uppfödaren? jag har ju deras namn som uppfödare eller vad man säger eftersom katterna har ju fått namnen efter dom.. men vart får man tag på tele nr eller mail? fins det någon sida man kan söka på? eller kan man ringa någonstanns? Förlåt för alla dumma frågor jag känner mig lite korkad haha.. men jag vill bara få ordning på allt.. :) men tack för era bra svar iallafall :)

Kronängens
0

Sök på dina katters stamnamn på Google. Då kommer du förhoppningsvis att hitta en länk till uppfödarens hemsida. Där finns kontaktuppgifter. Hon eller han blir säkert jätteglad att du hör av dig och berättar att hennes katter nu bor hos dig. En av katterna kanske heter S*Kronängens Duchess, för att ta en av mina kattungar som exempel, och då är Duchess kattens namn och stamnamnet S*Kronängens (där s:et står för Sverige). Katternas namn står ju på stamtavlan. Sedan kallas de säkert något annat. Kattungen i exemplet kallas för Hedda till vardags.

Jag har mina katter försäkrade i Agria. Sveland är också ett företag med djurförsäkringar. Sveland har billigare årspremie men är dyrare om djuret blir sjukt. Bara att välja vilket man tycker är bäst.

MonicaLagerquist
0

På stamtavlan brukar det stå kontaktuppgifter på uppfödare.H*n blir säker toppen glad av att höra att kattena har det bra.Det är alltid lika jobbigt när man tappar kontakten med sålda katter.

Stolt ägare till tre La permer

Ledin
0

nemen oj dom har fått flyttat en del kul att du ändå vill ställa ut o så, jag har aldrig ställt ut mina katter än men jag ska väll göra det, jag tror att om man vill lära sig hur just tälla ut går tll ska man åka på k-utställning o kolla våga fråga folk :)

Hannyah
0

Ja tack för alla svar.. :) information stog på stammtavlan till uppfödaren så nu är det bara att ringa =) dom var registrerade i kust katten tror jag det hette.. men nu är det ju problem nummer 2… alltså det är en hona.. och en kastrerad hane.. men på papprena står det att det är en hane och en hane… ???? kan det ha blivit fel? jag ska iallfall ringa uppfödaren idag.. och hoppas få en del svar det ska bli jättekul =)

MonicaLagerquist
0

Kustkatten är en IDP klubb så om du är SVERAKARE måste du registrera om katterna till SVERAK.Du behöver en transfer på katterna det får du från uppfödarens klubb via uppfödaren sen tar du transfern och ansökan

om ny stamtavla kvitto på att du betalt 100/stamtavla och stamtavlan till SVERAK.Så får du en ny stamtavla på katten.

Mer info finns på SVERAKS hemsida där det även finns blanketer att lada ner.

Hannyah
0

aha ok det lät inte så kompliserat =)

SOFIPROPP
0

INgen har svarat dig om försäkring på dessa juveler. Ring AGRIA 020-888888 de har i särklass de bästa försäkringarna.

MonicaLagerquist
0

Jag håller tyvärr inte alls med dig om att Agria har de bästa försäkrings skyddet.

De är oerhört dyra.

cillisw
0

#11 Vad har du för försäkring att rekommendera?

Jag har själv Agria och tycker att det är bäst. Glad

MonicaLagerquist
0

# 13.

Jag har IF det är väldigt olika från bolag till bolag.Jag föredrar att ha en fast kostnad och inga extra %.Sen har IF lägre avgifter överlag.Fördelen med IF är också att man inte behöver komma ihåg att anmäla kullen utan det går automatiskt.

cillisw
0

#14 Okej men jag kollade lite på IF men jag tyckte att deras självrisk var jätte dyr, 2200 kr och Agria har självrisk på 1100 kr.

MonicaLagerquist
0

Med IF har du bara självrisken med Agria har du självrisk plus % sats av det som det kostar.Så det kan bli väldigt dyrt om det vill sig.Jag vill hellre ha en fast summa som jag vet att det aldrig kommer att överstiga.Men alla vill olika så därför är det bäst att man ringer runt och ber att få en offert.

cillisw
0

Jaha så IF har ingen % så som Agria har att man sjäv får stå för 10 % av kostnaden hos veterinären?

MonicaLagerquist
0

Just så och det är det som jag gillar.Jag vet att summan aldrig blir mer än självrisken.Hos Agria kan det ju bli hur dyrt som helst.

cillisw
0

Det hade jag ingen aning om, har nog inte tittat så noga på IF, men det låter ju jätte bra tycker jag….. Kanska ska ta och byta hehe. Flört

MonicaLagerquist
0

Sen har IF enligt mig bättre villkor för mig som uppfödare.De kattungar som jag har kvar lite längre är försäkrade på min kullförsäkring tills dess att de flyttar.Agrias försäkring upphör när kattungen är 14 veckor och då måste man teckan egna försäkringar på kattungarna.

Men som sagt alla har vi olika önskemål och krav huvudsaken är att man ser till att ha den försäkringen som passar en själv bäst och att man vet vad som ingår och vad som inte ingår.Allt för ofta hör jag om folk som trott att dom haft en försäkring sen visar det sig att det inte stämmer eller att dom missuppfattat vad för slags försäkring dom har.

EddaM
0

Och sedan finns det Folksam som jag har o jag är kanon nöjd med dem. Har alla mina försäkringar hos dem o jag har inget att klaga hos när det gäller dem.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Hannyah
0

hmm detta lät ju intressangt.. ska nog kolla närmare på if.. tackar =D