Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2488 ggr
Antiurban
0

Lämna katt ensam

Hur länge är det humant att lämna en katt ensam?

Jag växte upp med katt, men på den tiden tänkte man inte så mkt på detta med hänsyn mot katter. Vi kunde åka bort en vecka utan att tänka på katten. Den fick mat i en skål det var allt.

Om katten får gå ute, hur länge kan det klara sig och inte fara illa?

Ledin
0

men får inte lämna en katt själv 1 dag änds jag skulle aldrig göra det. Så när vi åker på semester så får mormor bo här å ta hand om katter o kaniner hästarna kör jag till en god vän. Jag lämnar alltid tele till vetrinären o alla uppgifter om katterna även pengar vid akut, men eftersom jag känner vetrinären så brukar jag ringa henne veckan innan o säga till så hon är snäll å säger att hon kommer om mormor ringer :) Jag tycker att det e rent idiotiskt att åka bort o lämna katter å folk bara ska titta till dom, för katter behöver sällskap oxå å kel mm å lämna dom med man o vatten gösses det ska jag itne säga vad jag tycker om det. Inte bra iaf

MonicaLagerquist
0

Med den nya lagen så ska katter ha tillsyn minst två gånger per dag Kattungar och sjuka katter ännu oftare.

Stolt ägare till tre La permer

Tummelisa1
0

#2 Bra lag tycker jag och man får hoppas att den efterlevs.

snuttan89
0

min katt lämnar jag aldrig helt ensam längre än några timmar då jag är i skolan eller på jobbet . ska jag vara borta mer än några timmar som typ en dag eller två så får katten antingen bo hemma hos min mamma eller så kommer någon och ser till henne och är med henne några timmar under dagen. så den nya lagen tycker jag är jätte bra!

jag tycker att katten ska ha möjlighet att komma in undertiden man är borta, så jag tycker katt lucka är det  bästa sättet för en ute katt att vara "själv" men man ska ändå ha någon som kommer dig och kollar till den under dagen och byter vatten /mat. jag sklulle aldrig klara av att åka hem i från en vecka utan att veta att min katt får komma och gå som den vill samt har tillgång till fräsch mat/ vatten. det anser jag vara snäppet på att missköta djuret.

mvh/tessan

Ledin
0

är fundersam o arg på vad #0 har skrivit ta o läs en gång till gott folk å räkna sen ut själva. enligt mig har vi här en som ska lämna katten med mat o vatten sen på semester utan tillsynd lr så släpps allså katten ut för att klara sig själv i 1 vecka, ne fy f*****n hoppas inte det stämmer.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#5 man får hoppas att #0 har bättre syn då hon skriver att "när hon växte upp" men det är fruktansvärt att göra så mot ett katt, eller ett djur överhuvudtaget som man har tagit ansvar för.

#0 katter finns inte naturligt i den svenska faunan (och har inte gjort så på en 6000 år efter isigare/kallare tider) utan är finns bara som husdjur och då måste man ta ansvar för den/dem. Man får dels enligt lagen numer ej lämna den/dem vind för våg och ens hjärta borde inte ens tillåta den tanken. Visst kan katten gå ute på dagarna om det är en utekatt men skall ses till av någon och hållas inne på natten. Självklart kan en katt fånga en och annan mus eller så, men det räcker inte. De är ju vana med att få mat,vatten och en varm sovplats i sitt hem. Kan tyvärr ingen statstik över hur fort en katt far illa ute. Men har man ingen som kan komma och se till den får man lämna in den på ett kattpensionat under tiden man är borta.

tindra90
0

Max ett dygn och då har de extra mat, vatten och lådor. Nu har vi det så bra att svärfar är kattvakt så det är alltid någon hemma varje dag.

Mvh Jeanette

CelDara
0

Folk säger ju att katter klarar sig om nån bara kommer och tittar till dom nån gång om dagen. Men jag håller inte alls med. Vår katt är så väldigt sälsskapssjuk och han gapar och skriker om vi kommer hem och har vart borta för länge. Från tidigt morgon till sen kväll menar  jag då, och det händer bara ett par ggr per år.  När vi åkte till Stockholm fredag-söndag för ett tag sen (första gången vi har åkt bort på riktigt sen vi skaffade honom) så fick min kusin komma och titta till Elvis ett par ggr om dagen. Men det kändes ändå inte bra att åka ifrån honom. Gråter