Tovor i pälsen!
Jag har en lurrvig katt han är 50-50 persier o skogis men har fått sin pappas päls (persier) och han får tovor varje dag runt kragen å nån på magen. Nu undrar jag om ni har några tips på få bot för att inte får tover i pälsen? Detta har gör jag :) borstar o kammar han varje dag han har fått en tvätt med shampo å balsam men det hjälpte inte så mycket , han går ut å in som han vill o får lite saker i pälsen som mossa,löv,pinnar ja lite gott o balandat allså :P. Men har ni bra tips så är det varmt välkommet :)
Kan det vara ett alternativ att klippa ner honom? eller är han "riktigt" utekatt, eller bara en som luftar lite på altanen en kort stund?
nene han får inte mega tovor :) utan en tova som jag kan pillar ur o borsta bort, lr så kliper jag bort den. Ja han luvsar fritt här vi bor på landet så här kan dom gå ut utan att man behöver vara rädd för bilar.
o jag vill inte kapa ner hans fina päls han har fluffig å mjuk päls den är jag lite mån om :)
ja, då behöver han kanske sin päls också?
annars har jag inte så många fler ideer än de du redan gör :)
Du kan köpa PCL spraybalsam och spraya när du borstar honom. Det håller pälsen i finare skick. Fungerar utmärkt för min persertjej =)
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
finns PLC sprybalsam i vanliga djuraffärer? är mycket tacksam för såna tips på bra produkter eftersom jag har köpt flera shampo å balsam men dom har jag inte gillat vissa :P så dom har jag till hästarna men en flaska för 100kr går ju åt på en häst direckt lite dyrt å köpa för sedan visar sig inte vara så bra :P
#6 Ja det brukar finnas i vanliga djuraffärer. Har iaf funnits i alla dom affärerna varit i.
Det är verkligen kanon. Det är också bra om pälsen blir lite "statisk", så som perserpälsar lätt kan bli =)
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Min Siri har också perser päls=massor med underull. Hon avskyr att bli borstad. Så jag rakar bort tovorna konstigt nog så tycker hon att det är riktigt trevligt att bli rakad.
Jag badar också henne regelbundet. Använder mig av Espree´s produkter. Jag använder Milk n Honey Shampoo och Honey & Oat balsam som även är toppen att använda som balsamspray.
Sen så ska man aldrig bada katten med tovor, dom bli 100 gånger värre och mycket svårare att borsta ur.

Precis som nr8 så tycker jag att espress schampoon är toppen för att hålla tovorna borta. Tovor kommer oftare i skitiga och feta pälsar så regelbunden badning är ofta lösningen. Men som påpekats kamma ur tovorna innan bad!!
Sen så är det viktigt med avfettning innan schamponeringe med. Använd vanlig yes och spä ut den ordentlig med vatten och gnid sedan in detta i pälsen, extra noga dr det tovar sig mest. låt det sitta i någon minut skölj och fortsätt med schamponering och balsam.
Lycka till!!
¨ne han har aldrig vart flötig utan jhar fluffig å len päls, å kammen gillar han han ligger å spinner som en v8 :) Varför han åkte på badet var för att han vart under nån bil o hade olja på pälsen det kan itne vara bra för en katt å tvätta sig å få i sig olja :S. Men jag ska köpa sprybalsam det måste ju vara bra för alla kissar (har ju 4 lurrvisar) men Sture är det mycket päls på dom andra har itne så mycket fluffigpäls. Kan det vara så att han fäller nu därmed får han små tover? Han är ju inte så gammal 9-10 mån.