Katter iFokus

Katter

Etikettutanför-ämnet
Läst 1255 ggr
kristinah
0

God förmiddag 14.7

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, då var det fredag igen. Solen lyser över Åland men nordanvinden blåser sval luft över oss. Endast 15,9° i skuggan så det är nästan långbyxor som gäller idag. Igår besiktade jag min lilla pärla Mazda 121. Den gick genom besiktingen med en anmärkning. Ett par rosthål under bilen som måste fixas till nästa besiktning. Min son lovade fixa det, annars måste jag nog höra efter med min svåger om han kan tänka sig att ordna det.

Idag har jag lyckats skrämma igång tvättmaskinen. I övrigt blir det väl en slappardag igen. Kanske lite fotografering, vem vet.

Solveig
0

Söt som socker är han lilla Joppe. Vi har lagom varmt. ca 23- 24 grader. Jag är hund- och barnvakt idag så det är fullt hålligång. Två schäfrar, en Wachtelhund och en fyraåring kan sysselsätta en mormor.

kristinah
0

Då Solveig har du din dag räddad. Glad Schäfrar är fina och barnbarn likaså, vad wachtelhund beträffar kan jag inte uttala mig om men säkert söt den också. Tag väl vara på dig och de dina.

Jenka
0

Vilket sött kort på Joppe! :)

Idag ska jag bara ta det lungt.. Har läst lite och suttit framför datan/tv.. Hade tänkt ta fram kameran och ta några kort på chillorna. :)

Solveig
0

http://www.wachtelhundklubben.org/

Så ser en Wachtelhund ut. Katterna är mycket misstänksamma mot honom fast han är snäll och uppfostrad av sina katter.

kristinah
0

Solveig, det var det jag sade att den också säkert skulle vara söt. Jag är inte så inne på hundraser. Hade en finsk stövare en gång i tiden men ingen hade tid med henne så vi adopterade bort henne och hon kom till en familj som hade mycket tid och kärlek. Fick höra senare att stövaren var en otroligt fin jakthund.

Pia
0

Här har det också varit ganska svalt och skönt. Men soligt, dock en vind som blåst hela dagen. Själv har jag mest pysslat med att förbereda mig och katterna inför morgondagens kattutställning - hoppas det blir en sval dag då också, instängd i en ishall som man kommer att vara hela lååånga dagen…:)

Jenka
0

Vart kommer utställningen hålla till?

Pia
0

Hanvedens ishall i Västerhaninge. Mer info på http://www.jarva.nu/

Upptäckte precis själv just nu att det inte alls var i Haninge som jag trodde…:/

Margareta skall dit med sina skogisar också.

Jenka
0

Åhh.. Hade juh velar åkt och tittar.. Tyvärr ska vi till mormor o morfar imorron :/.. Lycka till iaf! :D

Pia
0

Jag säger inte T-ordet, det skall visst betyda otur…:)

Jenka
0

Jo jag har hört talas om det ;P.. Men du får berätta sen hur det fick! :D

Pia
0

Absolutamente!

Ha det så bra hos mormor och morfar!

Jenka
0

Tack tack :) Vi får det nog jätte trevligt.. Ska juh lämna syrran där, så ska hon vara där några dagar - då blir det lungt och skönt hemma :D

Titti
0

Min dag har gått som smort. Har varit till Mariehamn och uträttat ärenden. Är ägare till en ny golvmopp nu. Så här ska det städas om någon dag.

Men kvällen blev som den blev. Känner mig som en idiot just nu. Få se om jag får sova eller om jag ligger och funderar på det.

Det är 2 veckor sedan Miran vandrade till katthimlen nu. Känns lite tomt, även om jag inte sörjer henne. Fast de tre sista dagarna som hon fanns så grät jag desto mer. Såg att hon hade gett upp, men hon visade ingen smärta, bara låg och väntade på något. Gråter

Pia
0

Vad ledsamt det låter, Titti… Klart du sörjer, även om det var väntat, det blir tomt och vemodigt hur som helst…:/

Titti
0

Pia.

Var väl så att jag visste redan sista veckan att nu tänker hon….. Så jag fick ju sörja då. Har aldrig pajat henne så mycket som då. Och så fort hon var rädd och jamade så gick jag dit och lugnade henne. Jag var med när hon tog de sista andetagen, vilket var en stark upplevelse för mig.

Jag längtar redan efter en ny fyrtassad vän, men det får vänta till hösten.

Pia
0

Pajade, misstänker att det betyder kela eller gosa…? För på rikssvenska betyder det, eller tänk om det är stockholmska…, förstöra/ha sönder… Spännande med alla dialekter!

Ja, jag tror det betyder mycket att man är med hela vägen ut s a s, även om det är så jobbigt…:/

Titti
0

Pia.

Jo. Du har rätt. Generad Läser man i den svenska synonymordboken om ordet paja - så betyder det mycket riktigt ha sönder.

Jag menade faktiskt smeka.

Men så där är det med dialekter. Det som betyder en sak på ett ställe, betyder nånting helt annat på ett annat ställe (och ibland blir det helt galet - som här Fundersam). 

(men faktum är att på åländska betyder paja=klappa - så det kan bli Flört )

bjuder på några andra exempel på åländska ord här: 

batteri = värmeelement

byka = tvätta kläder 

frasse = hankatt

iss inga nåjsa = sluta tjata

jo = ja

jåla = tramsa, prata strunt

paja = klappa (t.ex en katt)

rådda = stöka till

siddu barra! = ser man på!

Skogsbässe = Fästing

stöpsel = stickkontakt

ämbar = hink, spann

Pia
0

Men så kul, den här tråden måste jag bokmärka, det är så roligt med dialekter!

Solveig
0

Jag tycker det är jätteintressant med dialekter. Vi diskuterar ofta dialekter  hemma, jag är uppvuxen i Bergslagen med Jämtländska föräldrar och maken kommer fråmn Dalarna med hälsingska föräldrar. Roligt att få lära sig lite Åländska.

batteri = värmeelement har jag aldrig hört!

byka = tvätta kläder Är riktig gammelsvenska

frasse = hankatt Min mor sa kattfräs!

iss inga nåjsa = sluta tjata aldrig hört

jo = ja redig norrländska

jåla = tramsa, prata strunt tjåla säger vi här

paja = klappa (t.ex en katt) nytt

rådda = stöka till känner jag till via Råddjuret

siddu barra! = ser man på! siddu är västmanlänska också

Skogsbässe = Fästing nytt

stöpsel = stickkontakt nytt

ämbar = hink, spann gammelsvenska

tack för de exemplen, kom gärna med flerGlad

kristinah
0

Det där med dialekter är helt underbart.

Nojsbock är väl ungefär som ….ja en som tramsar i ett kör…vad säger ni då?

Titti
0

Bjuder på några ord till då från Åland. Flera av dessa ord använder jag dagligen.

blystra = visslar

blånna = blåmärke

butka = finka, arrest - kommer ursprungligen från ryskan

byngsla = sprattla, bråka, vara ostyrig

divla = två personer som är oense och träter

durak = dåre, tok, spelevink

hiskelihastigt = väldigt hastigt

hänna = här

ids inga = låt bli

jåla = tramsa, prata strunt

isin´t jola = sluta larva dig

klotta = spilla, söla ned

krackla = krångla, bråka

nippa = blemma, utslag

nojsa = tjata, småretas

pallervant = person som tramsar

pallra = ungefär att prata strunt, vara fånig eller löjlig.

päronstakar = potatisblast

rådda = stöka, skapa oreda, dels att vara virrig.

tondurak = en som är helt omusikalisk

tryna = snoka, vara nyfiken, sticka näsan i blöt

tövla = klumpig, fumlig

vilig = något som är riktigt bra, rejält