3-delad kattlåda?
Är det någon som har erfarenhet av Furba 3-delad kattlåda?
Funderar på att köpa en eftersom en av mina katter krafsar sönder allt i lådan och det är sånt himla besvär med att rensa all sand med en finmaskig spade två gånger om dagen.
Jag vill alltså veta hur grovhålig silen i botten är, om den är så finmaskig att den släpper igenom den finkorniga sanden men att klumpar på 4-5 mm stannar kvar.
/Anna
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Medarbetare på kvinna.ifokus.se
"Cogito, ergo sum!"..........."Jag tänker, alltså finns jag!"

Den lådan är ju tänkt för pellets och inte sand. Jag har en sån till mina illrar och till pellets fungerar den utmärkt iallafall. Har du klumpbildande sand i den så täpps hålen igen direkt.
Den på bilden liknar ett peewee-plagiat dvs för pellets….
Nej, lådan är inte tänkt för pellets utan för klumpbildande sand. På Zoosajten kan man läsa på om hur den funkar, och jag tycker att det verkar så bra.

Har aldrig sett =)

Tycker också att den verkar toppen. har sett den i butik och den verkar ha riktigt höga och bra kanter med. Tyvärr har inte plånboken tillåtit mej att prova. Men den är definitivt avsedd för sand.
Ja den har jag med också kollat på, verkar kanon! Hört från andra att den är kanon.
Men när man ska göra rent den måste man ju då när man silat bort all sand, så måste man ju hälla över sanden i en annan katt låda eller låda eller liknande, och sen lägga tillbaka "silen" och sen hälla i sanden igen. Fast visst det ena överväger ju det andra. Tar ju en stund att plocka upp kisset och bajset med en spade också..
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#6: Men det är ju det som är vitsen med den här kattlådan: det är två lådor och en sil. Man lyfter ur silen så att klumparna blir kvar i silen, häller bort klumparna, ställer ner silen i den tomma lådan, häller över sanden från den förra lådan och vips! så är det klart. Titta på den bifogade bilden.
#5: På Zoosajten kostar lådan 298 kr plus frakt 89 kr. På Djurshopen Fyra Ben är priset inkl frakt 182 kr!! Det är samma låda! Konstig prissättning.
Nu är det visserligen så att den krafsande katten jag skrev om i trådens början har flyttat härifrån så för den saken behöver jag inte skaffa lådan. Men katten jag har kvar har sina problem med lös mage och det är svårt att få upp en hel lös "blaffa" med en skopa så även där skulle den här lådan fungera bra. Vi får se hur jag gör.
#7 åh vad dum jag är, självklart är det ju så!
Jag tänkte att den bara var två delad. Men det är den ju inte!
Den verkar ju inte så tokig. Kanske man skulle införskaffa. Fast jag gillar ju mer kattlådor med huv på.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
onödigt komplicerad är min mening :) är nog lättare att snabbt rafsa igenomlådan med vanlig spade, istället för att moner isär och greja ;) men till pellets skulle jag kunna tänka mig en sån, men nu har ju jag peewee till pelletsen så… ;)
Sedan den 25:e har jag (som jag skrev i #7) bara en katt istället för två och det är ju helt otroligt vilken skillnad det är i lådan. Två gånger om dagen skyfflar jag upp 3-4 klumpar/blaffor, sen är det klart. Innan katten flyttade hade jag två 10-minutersrensningar med finhålad spade för att rensa bort halvcentimeter-små klumpar - han täckte inte över, han spred ut i lådan, som en hund kan göra.
Har funderat på en PeeWee också, men hur fungerar pelletsen vid lös avföring?