Katter iFokus

Katter

Etikettutställning
Läst 1788 ggr
LindaKarlstrom
0

Ställa ut katt ?

Vi är lite sugna på att ställa ut våran katt, men får man ställa ut en katt som har bråck? Har för mig att jag har hört att man inte får det. Någon som vet? :)

Imasy
0

med brock vet jag faktiskt inte hur det är. är det en raskatt eller huskatt? vet raskatter som kan få ställas ut, på det villkor att de är kjastrerade vid defekter som tex svansknick, men huskatter ska ju vara kastrerade hur som helst :) hör med sverak annars, de borde ju veta ;)

HelloCarro
0

Tyvärr får man inte göra det. Jag har hört att man kan bli avstängd som utställare på framtida kattutställnigar om man gör det.

LindaKarlstrom
0

Det är en sibirisk katt, så han är renrasig :)

Okej, då vet jag :)

Imasy
0

jag hade nog ringt sverak för att få veta säkert :)

Scilla
0

Som kastrat borde det väl inte vara några problem? Är det opererat?

LindaKarlstrom
0

#5. okej :) dock är han inte kasterad än, men han ska bli :) jag har faktiskt ingen aning, vi tog över katten för en månad sen :o

dumuzi
0

Jag tror du får ställa honom/henne som kastrat men inte som fertil. Säger som de andra, kolla med sverak.

Ledin
0

säg till oss hur det går när du kollat med sverk är nyfiken på om man får lr inte tycker att det inte sak betyda så mycket :P

kissan78
0

Är bråcket stort? Enklaste är ju att kastrera kissen och då även sy igen bråcket. Sen är det inga problem att få ställa ut. Hur det är med en kastrat med bråck vet jag inte men är det fixat går det iaf.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

HelloCarro
0

Jag vet att man inte får ställa ut katter med navelbråck eftersom jag har en bekant som har en katt med navelbråck. Katten får inte ställas ut även om man har opererat bråcket.

Natali
0

Detta är saxat från Sveraks hemsida:

"Katt som opererats och fått sitt navelbråck åtgärdat kan ställas ut på utställning eftersom det i regelverket står "Märkbart navelbråck"."

Alltså får du ställa ut din katt efter det att navelbråcket är åtgärdat.

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

SofiaJ
0

# 11 Vet du om den måste vara kastrerad då?

Vet någon här inne om man får avla på katter med navelbråck, vad säger Sverak om det. Då menar jag naturligtvis att avla på en katt som fårr navelbråck senare i livet och inte haft det från födseln?

LindaKarlstrom
0

Men jag tror inte att Willy har navelbråck utan ljumskbråck, förändrar det något och i sånnåfall vad?

Tror jag ska ringa till sverak till veckan :)

Natali
0

#12 För att få avla på en katt behöver man ett navelbråcks intyg, alltså att katten är bevisat fri från navelbråck. Detta kan göras tidigast vid 6 månaders ålder. Vet ej om det kan uppkomma senare, och av vilken orsak.

Men då navelbråck anses ärftligt så får man inte avla på katt som har navelbråck. Rent medicinskt så är det en jätte stor risk för en kattmamma som har navelbråck också. Då ju en kattungemage spänner en hel del på magen.

Jag tror att katten måste vara kastrerad, för att få ställas ut.

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.