Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 6412 ggr
Diva-Isis
0

Blandraskatter, pälskvalité?

Nu när jag är ute på jakt Räcka ut tungan efter en långhårig kattunge Glad, så hittar jag en blandras:

Mamma: Norsk Skogkatt, Perser och huskatt.

Pappa: Norsk Skogkatt och Angora.

Underbara de är att jag smälter Skrattande jag har inte sett de i verkligheten än, utan det ska jag göra under nästa vecka…

Nu till min fråga, hur brukar deras pälskvalité vara med en sådan blandning? De har lång päls.

NaObie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min syrras katt är blandning mellan norsk skogkatt, perser o bondkatt…hon har lång päls precis som norsk skogkatt fast den är mer silke om man säger så,,,men ja,,man måste ändå sköta den precis som alla långhåriga dvs borsta så gott som varje dag för att undvika tovor mm…

Scilla
0

När det gäller "blocketblandisar" brukar jag ta det mesta som skrivs om eventuella raser och procenter med en nypa salt. Dels tror många att långhårig katt = raskattsinbladning och fantiserar gärna ihop vad det kan vara och sen så tycker många att katten blir mer attraktiv om man får in lite raskatt i dem…

Hursom så är det svårt att säga vad det blir för päls då det beror helt på vad individen har fått för kvalitet. Generellt sett så brukar blandningar med mycket perser i sig kräva mer pälsvård.

Kattungarna bör helst vara vaccinerade, chippmärkta och vet.besiktigade före köp!

martdat
0

Här finns en långhårig tjej nu 15 år, hon är en vanlig husis, ingen raskattsblandning men dock långhårig, hon  hatar pälsvård men det räcker att borsta under fällningsperioder lite för att undvika tovor = knappt någon borstning så det kan nog vara olika, här är hon inne i en fällningsperiod så hon är lite tunnhårad

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Madask
0

min katt simon har perser skogskatt huskatt i sej. Och hans päls är förfärlig. Den e finatt "se på" halvlång och mysig men han hårar konstant hela hela tiden och har gjort det i 12 år. Mycket jobbigt.

Har därimot en annan huskatt utan nån känd ras i, hans mamma var dock jättelånghårig och han hårar absolut ingenting

Ledin
0

jag har själv blandnig mellan persier-norsk å nors-blandras (pappan var 50 norsk-huskatt) om du vill ha en burrigare/fluffigare päls så tippar jag på att persiern-norksan är bra det är våran Sture. men vill man ha en katt som inte får all i sin päls :) typ barr,gräs,fröer osv så är norskanblandingen bra. Perser är lite latare kattras oxå bra att veta om man vill ha någon mera livligare katt när den är äldre allså kattungar busar ju alla när dom är små :)

Ledin
0

aha jag fatta det hela fel :S jag trodde det va 2 olika annonser du hadde hittat. :D yr ja neeee aldrig öhh.

Diva-Isis
1

Gud vilka fina katter ni har Räcka ut tungan.

#2, De verkar vara mycket seriösa, kattungarna ska vara vaccinerade, avmaskade och rumsrena vid leverans. H*n känns att de verkligen väljer ut också de som ska ta ungarna, så att ungarna flyttar inte till vilket hem som helst Glad , så det är bra att de vill också veta var och med vem ungarna flyttar.

#6, det är mycket blandning i ungarna Glad. Men vilken pälskvalité är dominant i det fallet tror du?

Det jag skulle vilja att de ska ha kanske lite lång päls och inte mycket och kamma Skrattande , nä förstår att de ska kammas, men tex katten jag har idag så har hon lite lång päls, hon är en blandning mellan Norsk SkogKatt och bondkatt, hennes päls är så mjuk och sååå lättskött. Mamman till ungarna enligt beskrivningen så ska hon ha samma pälskvalité med något lite längre päls. H*n tror att ungarna kommer och ha samma Cool hoppas hoppas…

Seerath
0

#7 I en sån blandning är det väldigt svårt att säga hur pälskvaliten blir men är det perser inblandat får du räkna med att det kan bli tovmonster om du har otur. :/
Tips är att be dom veterinärbesikta också.

Lycka till!

Ledin
0

på våran Sture o hans syskon är pälsen bra men så är ävens han päronspälsar väldit bra allså dom tovar inte. Jag kamar inte Sture så mycket eftersom han har så bra päls. Jag vet inte hur angora är i pälsen. Men hur är föräldrarna har dom bra päls borde det ge bra päls i sig. Hör hur deras päls är mina katter har super bra päls å inte toviga alls Mizzan kan få vid armhålan men dom är lätta att kama bort. Och tänk på att inte andvända karda det e inte så bra borste utan köp en bra kam o nån borste. Här räcker det med kam och jag har en med rullande piggar jätte bra å smidig är den. Här är min Sture på bild---> för att viss lite päls allså :)

Signe-Jonna
0

Det är totalt omöjligt att säga något om hur pälskvaliteten på en blandraskatt kommer att bli. När man köper blandras vet man inte vad man får helt enkelt.

Ledin
0

nä jag tror det är väldit svårt om dom inte har fått gemensamma kullar innan då är det lättare att se o veta hur det blir på övriga avkommor. Man får väll hålla tummarna på bra päls :P

Kristall
0

Vår ena honkatt Lillan är en blandning mellan skogskatt och bondkatt och har riktigt fin, fluffig päls som aldrig tovar sig :D Och hennes ungar har alla silkeslen päls <3

Men alla katter är ju individer och man kan ju inte exakt veta hurdan kvalitet pälsen har på en blandraskatt, speciellt om det är två helt olika raser när det gäller pälsen (t.ex. rex/angora).

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Ledin
0

men om man ofrar sig lite å kamar katten så är det ingen fara, gör som jag fick lär den som liten att man ska bli kammad nu njuter dom av när jag tar fram den, mina kammas 1 gång i veckan räcker det finns inga tovor men dom gillar ju det å sen är det bra att kolla igenom dom helt.