Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2427 ggr
lisette
0

ej önskvärda stallkatter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har två stallkatter som är 17 veckor gamla.

hade tidigare en hankatt som hete zimba som grannarna "stal". den senaste veckan har han kommit in i stallet på kvällarna och busat med mina katter. jag tycker inte det gör så mkt eftersom det egentligen är min katt och han är supertrevlig.

men, det finns en katt till som jag verkligen inte vill ha i stallet.

en stor vit/grå hane som går in i stallet, äter maten och sover på loftet. har fått tag på honom två ggr och kastat ut honom ur stallet och jagat väck honom.

igår när jag skulle fodra på kvällen så såg jag han sitta o äta ur skålen, när han hörde mig hoppade han snabbt upp på loftet för jag inte skulle kunna jaga ut honom.

vad ska jag göra? den vit/gråe katten tillhör någon, vem vet jag inte. jag tror att de släpper ut katten under natten och han vill väl inte vara ute, det är ju ganska kyligt nu.

jag kan ju inte ta bort maten, katterna äter ju när de vill under dagen och det tycker jag de ska få göra. 

på bilden är det zimba och lovis som leker, lovis gör en snygg kullerbytta.

Miija
0

Om den grå/vita katten var snäll och inte utgjorde något hot mot kattungarna skulle jag, personligen, låtit den äta och sova gott i mitt stall.

Om jag ville försöka få väck den skulle jag nog inte jagat bort den utan kanske satt på den ett resårband med ett meddelande till ägaren. Typ att den går in i mitt stall och utgör ett hot mot mina egna katter.

lisette
0

#1 bra idé, ska se om jag kan fånga honom bara.

Maria
0

Jag skulle nog själv försöka låta den grå katten vara om han inte ställer till besvär. Har man sina katter lösa (vilket jag förmodar att dina också är) så lever de ju sitt "eget liv" när de är ute och man kan inte kontrollera vart de beger sig.

Idén med resårbandet var ju strålande…

Så söta Zimba och Lovis är. Tänk att du hann fota mitt i kullerbyttan…

/Maria

lisette
0

tänker mest på att både zimba o den gråe kommer att försöka ta stallet som sitt revir.

Maria
0

Hoppas att både Zimba och den "gråe" är kastrerade. Då blir ju inte revirmakten lika våldsam och stark.

/Maria

lisette
0

nej du, ingen av dem är kastrerade.

kemikal
0

Tycker också att du ska försöka få tag i ägaren, att sätta ett meddelande på katten är bra. Eller annars får du knacka dörr eller sätta upp lappar. Be dem kastrera katten och berätta att du inte vill att han kommer på besök under nätterna. Be grannarna kastrera Zimba också, det är viktigt.

Du kan se över placeringen av maten, så att den är svårare att komma åt för den främmande katten. T.ex. finns det magnetkattluckor, en magnet i halsbandet på de egna katterna gör att de kan komma och gå som de vill medan katter utan denna "nyckel" inte kommer in. Då måste man såklart sätta halsband på katterna.

lisette
0

nu har itne katten varit här på ngr dagar, vad jag sett och inte zimba heller. ska ta tag i att prata med mina grannar om zimba, rekommendera min veterinär som är billig när det gäller kastrationer.

mina katter är ju enbart i stallet, så det är jättesvårt att stänga ute ngr andra katter. dörrarna är öppna hela dagarna.

kemikal
0

Det kan ändå vara värt att överväga att ställa maten i ett utrymme med kattlucka, maten är ganska avgörande för katters lust att uppehålla sig på vissa ställen… Det och skydd. Men det bästa vore ju om du kan prata med den oönskade besökarens ägare och få till en lösning där.

lisette
0

vi har tyvärr inget sådant utrymme kemikal. =(

kemikal
0

Nå, då har jag för tillfället inga fler tips, så du får försöka göra vad du kan genom kontakt med ägaren, om katten fortsätter vilja vara hos er. Lycka till!

lisette
0

tack för försöken ivarjefall.. =)

katten var där imorse igen såg jag, vet inte hur jag ska få tag på honom bara.

men jag får väl försöka lösa det på något vis.

kemikal
0

Om du tittar in på Hittekatter finns där nog en och annan tråd om att fånga in katter, med hjälp av fälla eller på andra sätt…

Ledin
0

Tycker att tipset om resårband var bra men sedan tänkte jag på hur stor lappen ska vara katter biter gärna sönder hägande saker från halsen lr så kan den fastna med bandet i munnen o där med tuggasönder tror inte han skadar sig men lappen lär vara väck… Skicka med ditt telenr att dom måste ringa dig det bör ju bli liten lapp o plasta in det gärna färgat papper så det syns lättare för ägaren. Du kan oxå höra med grannar vems katt det kan vara,katter brukar inte gå så långt för lite mat o sova. Kolla om det är en hona lr hane om du får tag i han/hon tänker på risken för "oönskadekattungar# senare i framtiden. Lycka till.

lisette
0

jag har fått veta vems katten är nu. tydligen är det så  att katten vandrar rundor till en massa folk i byn. men det är tydligen bara jag som tycker han är jobbig o inte önskvärd.

mamman till barnen som äger katten säger att barnen själv får kastrera honom. :S

Erika91
0

Söta katter på bild. Mne jag tycker iaf att du ska kastrera katterna, då blir det inte oönskade kattungar som vi absolut inte behöver fler utav i Sverige. Vi har nog med dem vi behöver. Dina katter blir också mer tillgivna.
Men om katten inte tillhör nått hot för dina katter varför får katten inte vara kvar?

kemikal
0

#15 Hur gamla är barnen? Nog för att barn ska lära sig att ta ansvar etc, men man måste ju anpassa det till deras ålder och en vuxen måste alltid finnas och ha översyn. Låter som om den här mamman inte riktigt insett det…

lisette
0

jag vet faktiskt inte hur gamla de är, har aldrig sett barnen ens. men de är nog inte så gamla så de bara kan hosta upp pengarna "sådär".

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Har inga råd att ges som inte getts ovan men vilken otroligt härlig bild

Erika91
0

Min fråga jag ställde i inlägg #16 står fortfarande kvar!

Maria
0

Jag är nog benägen att hålla med. Stallkatter är väl om jag fattat rätt, utekatter som bor i ett stall och kan komma och gå som de vill. Klart att det blir påhälsning av andra katter som lever samma liv då.

Min gamle katt var utekatt på somrar, helger och lov på landet. Det kom alltid en massa katter och hälsade på och "bråkade" ibland men oftast gick det bra. En katt tog vi t.om hand om som hade blivit övergiven.

/Maria

lisette
0

#20 mina katter ska kastreras.

jag vill inte springa o betala kattmat till en katt jag inte är intresserad av att ha i mitt stall pga ägarna inte vill lägga ut pengar på att kastrera honom.

nu är tyvärr den gule katten på bilden död, hittade den överkörd.

#21 stallkatter ska förhoppningsvis stanna kvar i stallet de bor. inte springa runt som elliott gör.

tydligen är elliott inte bara hemma hos mig utan i flera andra stallar.

Maria
0

Jag förstår inte riktigt detta med stallkatter faktiskt. Är de inlåsta i stallet? Katter går väl lite hur de vill om de är ute med mer eller mindre stora revir. Eller har jag missuppfattat…?

/Maria

[Daisy-Moa-Elsa]
0

# 22 vad jättetråkigt med din kisse, men bra du fann den så du inte behöver leta och undra över vart den var.

Ledin
0

Bra att veta vems katten är, om man är flera som inte gillar att ha en okastrerad hankatt gående så kan jag tycka att man säger till som det är och ser dessutom till att dom övriga vågar säga nee jag gillar inte den katten för den kissar,sloss mm om han nu gör  det. Dessutom så kan du säga att kommer den igen kan jag spruta kallt vatten på den till ägaren ett bra tips dom inte katter dör av. Obs! gör inte det när det är minusgrader ute :) lycka till och få med dig lite om ryggen från övriga som inte gillar katten.

lisette
0

#23 nej de är inte inlåsta utan kan komma o gå som de vill. men oftast stannar stallkatter där de bor.

mina katter håller sig här hemma, men det kommer säkert att de börjar utforska mer o mer.

#24 ja otroligt tråkigt är det. världens goaste katt.

#25 har kastat vatten på den i början när han dök upp, men han brydde sig inte.

SMMM
0

" jag vill inte springa o betala kattmat till en katt jag inte är intresserad av att ha i mitt stall pga ägarna inte vill lägga ut pengar på att kastrera honom."

Om det handlar om det ekonomiska bara så tycker jag att du e väldigt snål människa. Det lilla de kostar i månaden är juh en struntsumma. Och ger även den katten en ökning av levnadsstandard eftersom dem egentliga ägarna inte bryr sig ??

Och e det så att det ställer till problem för dig så kan du alltid hota med att anmäla dem för lösa katter får inte "ställa till problem" för grannar och liknande.

lisette
0

du tycker det ja? vad vet du om mina ekonomiska förutsättningar? inte ett dugg tack.

jag tycker att man håller sina katter hemma. det bästa för den katten hade varit att blivit omplacerad till ett hem långt härifrån och blivit kastrerad. han är ju inte önskad någonstans tyvärr.

LittleL
0

#28 Jag förstår dig så väl, har själv haft stall förut och vet att det helt plötsligt kan dyka upp en katt ifrån ingenstans. Och även om man vill och kan betala kattmaten så handlar det inte bara om det. Dina egna katter kanske flyttar pga den främmande katten och då har du förlorat dina egna djur istället.

Mitt tips är att varje gång katten kommer, stäng in den och ring ägaren. Om du nu vet vem det är? Ring, ring, ring…Säg att dom måste hämta hem sin katt. Till slut kanske dom förstår att det inte fungerar att ha det på det viset och gör något åt saken. Prata med dom om kastrering varje gång som dom hämtar sin katt. Hoppas att det löser sig för dig. /Sylvia

lisette
0

TACK sylvia för att du förstår!

Erika91
0

Bra att du ska kastrera dina katter :)
Men katten som kommer till dig har alltså andra ställen att gå till och den har även en ägare? Och ett ställe att vara på där den får värme?

lisette
0

klart jag ska kastrera mina kisar, bara idag så svor jag över att den ena katten satte sig mitt på ett täcke och kissade! :D

jag vet inte om elliott får komma in hos sin ägare, men ja. han har en ägare (som tydligen är yngre). han springer även runt till de flesta stallar i byn.

Erika91
0

Men då har han ju iaf någonstans där han kan värma sig:)

SMMM
0

"jag tycker att man håller sina katter hemma."

Varför gör du inte det då ???

Nej jag ska lägga ner eftersom det ändå inte ger nått att skälla på en vägg.

Bra att du ska kastrera dina katter.

Du har juh fått en del andra råd i denna tråd vissa bättre än andra. En sak bara snälla kasta inte vatten på katten nu när det e kallt ute. Gör då så att du stänger in han och ringer ägaren om och om igen som du fick rådet att göra…

lisette
0

#34 jag håller väl ändå mina katter hemma? katten som blev överkörd hade mina grannar tagit in till sig och därmed gjort till sin, så den har jag inget ansvar över.

mina katter är i stallet och på vår tomt, de springer inte runt en massa. tror nog du missuppfattat något.

SMMM
0

" jag håller väl ändå mina katter hemma? katten som blev överkörd hade mina grannar tagit in till sig och därmed gjort till sin, så den har jag inget ansvar över.

mina katter är i stallet och på vår tomt, de springer inte runt en massa. tror nog du missuppfattat något."

Om du håller dem hemma så skulle la inte grannarna kunna ta den ?  Sen finns det INGA garantier för att dina katter stannar där du tycker de ska vara speciellt om de inte är kastrerade. Räcker med ett löp / brunst så e de på vandring.

Sen med "hemma" anser jag att det e hemma inne och i trygghet (min högst personliga uppfattning) .

lisette
0

grannarna bor 50 meter ifrån mig. kattens revir brukar vara ganska stort om jag inte missminner mig.

innekatter, nej tack. en katt ska få vara ute om den vill. =)

SMMM
0

mina katter är i stallet och på vår tomt, de springer inte runt en massa. tror nog du missuppfattat något.

grannarna bor 50 meter ifrån mig. kattens revir brukar vara ganska stort om jag inte missminner mig.

Hur går dessa ihop??

Maria
0

Jag som har innekatter i stan ska väl inte lägga mig i men även jag har bott på "landet" med utekatt så jag vet att det kommer andra katter och hälsar på.

Vart min katt gick när han inte var hemma har jag ingen aning om. Han kom i alla fall hem. Jag kan inte svara på hur stort hans revir var även om han var kastrerad. Jag kan bara gissa.

Om katter ska vara lösa eller ej är en jättesvår fråga. Bor man nära trafik och farligheter så tycker jag det är en självklarhet att hålla katter inne eller i inhägnad.

På landet kan även grannar ställa till besvär (som kanske inte gillar katter). Det är en jättesvår fråga tycker jag.

Försök att prata med kattens ägare om hur viktigt det är att kastrera och ring så fort han är hos dig…De kanske tröttnar på ditt tjat till slut och faller till föga…

/Maria

lisette
0

#38 ja du kan ju inte veta hur jag bor. men vår mark gränsar till grannens tomt, katter vet väl inte direkt tomtgränser kanske. ;)
så när zimba gick på vår tomt har han väl gått in där antar jag.

men katterna jag har nu håller sig runt stallet.

Erika91
0

Men lisette som SMMM sa, snälla kasta inte vatten på katten nu när det är så kallt. Han kommer ju att frysa nu när det är så kallt och kanske så bildas det is på han, stackarn..

Hennum
0

hur går det med katten? hoppas ni får någon ordning på morsan så att hon kastrerar sina barns katt och tar sitt ansvar.

förr i tiden hade vi ofta besök av andra katter i vårt stall. det var innan vi hade våra två stora och starka men kastrerade pojkar som jagar bort nästan alla främlingar. det var däremot sällan någon katt på besök på vintern, utan det var under den varma delen av året. okastrerade hannar alltså som var intresserade av våra flickor, konstigt nog blev det aldrig ungar, som tur är.

i vilket fall som helst så försökte vi ibland jaga bort dem, efter ett tag så gick de vidare, när de hade lust.

tycker inte det är fel med stallkatter om man bor på rätt ställe. jag tror att katter mår bra av att ha stora åkrar att smyga på och halmbalar att sova på. rent mentalt alltså. sedan får de kanske mask, men det får hästar oxå, och man låter dem gå ute ändå.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

lisette
0

han har faktiskt inte varit hos oss på ett tag. tror mina hundar jagade honom sist jag såg honom, kan vara därför…

Erika91
0

Stackars katt.

Pulcherimas
0

Ja…..stackars katt :(

/Monica

Madask
0

haha e den här tråden igång nu igen