Katter iFokus

Katter

Etikettdjurskydd
Läst 260 ggr
powerade
0

Undernärd katt upphittad

Hej.
Vi har hittat en undernärd katt. Inget chipp. Okastrerad.
Han är fullvuxen och väger 1875g…
Vi fick hjälp och råd av djurens vänner kring maten och hur vi ska utfodra.
Två stycken har hört av sig och katten verkar bo där vi hittade den.
En av dom har matat katten regelbundet pga smal.
Även sagt åt ägarna att uppsöka veterinär som de påatår sig ha gjort men katten är fortfarande smal efter ca 1år.

Nu har vi katten hemma, har pratat med polisen och länsstyrelsen som hänvisade till djurskyddet som vi ska kontakta imorgon.

Djurens vänner kan ej ta katten eftersom han troligt har ett hem.
Någon som har erfarenhet av att fånga in en undernärd katt som faktiskt har ett hem egentligen??

Maria
2

Eftersom det är lag på att chipmärka, registrera och kastrera katt som går fri så måste ju katten ses som herrelös.

/Maria

OberonsMatte
0

Är det ägaren som har hört av sig direkt till dig? Om katten undersökts av veterinär borde ägaren kunna ge en förklaring till varför katten är så underviktig och hur det i så fall behandlas, OM det behandlas.

Om undervikten enbart beror på vanskötsel erkänner ägaren i princip vanskötsel genom att göra anspråk på katten, så ägaren borde föredra att överlåta katten frivilligt istället för att få en anmälan på sig.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2026-07-06 14:42 av OberonsMatte
powerade
0

#2: har pratat med grannar bara. 3st.Alla säger samma sak.
Ägarna säger de varit till veterinären men att inget är fel på katten.
Eftersom vi redan har en katt redan kan vi inte behålla honom.

Djurprganisationen kan inte göra något om han har ett hem och länsstyrelsen säger de inget kan göra pga ochippad??!!

powerade
0

#1: egentligen ja. Länsstyrelsen brydde sig inte ett skit eftersom den var ochippad???
Men djurens vänner säger de ej får/kan ta den om den misstänks ha ett hem.

Uppkatten
0

Ring till något av landets större katthem på deras telefontid i morgon och diskutera med dem hur de brukar göra. Tror du kan få tips och råd då. Är katten ägd så är det länsstyrelsen som har att ta ansvar. Hur förklarar ägaren kattens låga vikt?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

powerade
0

#5: ägaren har precis kommit och hämtat katte.
Har mailat länsstyrelsen. Men fick också ett nummer till djurskyddet.
Ägaren har sagt till grannar att inget är fel på den. Till oss sa dom att katten har en tarmsjukdom och får medicin. Att han går upp och ner i vikt..

Uppkatten
0

Vet du vilken medicin? Kortison? Är det en normalstor katt? För en normalstor huskatt låter 1875 g väldigt lågt, typ skelett med päls på.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

powerade
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7: han var modell lite mindre för att vara hane. Men ja skeleltt med skinn. Borde väga minst 3.5kg för hälsosam vikt gissar jag.
Nä ingen aning vad för medicin tyvärr.

Har däremot skrivit till veterinären också flr stt kolla av om detta verkligen känns som en rimlig ursäkt.

Kissen var även tovig. Saknade päls på vissa delar. Klorna var helt frasiga 😮‍💨

powerade
1

Uppdaterar.
Skickade mail i vredets vrede igårkväll till länsstyrelsen när ägarna hämtade katten.
De känner inte igen att de fått något samtal om detta.
Tagit emot en anmälan och själva också skriver att katten är förskräcklig.
Nämnde även om vad ägaren påstått och om det nu handlar om sjukdom så bör de få mer hjälp och att det även är opassande att katten strövar ute och får / snor mat när det även kan skada honom.

Hoppas nu att det åtminstone utreder.

Uppkatten
0

Länsstyrelsen brukar i första hand skicka brev till djurägaren med frågor. Är de nöjda med svaren de får görs sällan något ytterligare. Det är mindre vanligt att lst åker ut och kollar.

Men bra om kattägaren märker att grannar och samhälle reagerar på kattens situation.

OberonsMatte
0

#10: Om det är någon som bara varit lite slapp och slö, men aldrig fått en anmälan tidigare kan det nog i många fall vara tillräckligt att myndigheten informerar om att det kommit in en anmälan. En sådan sak borde ju leda till skärpning.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
0

#11 Vi får hoppas det. Jag menar inte att en anmälan på något sätt "är förgäves" men som anmälare kan man bli frustrerad för att det inte händer "mer". Men länsstyrelsen är redigt underfinansierad så därför har de det här alternativet. Men ett brev kan säkert räcka många gånger, om kattägaren är en någorlunda vanlig person. Man behöver ju trots allt kunna redogöra för varför katten ser ut som den gör, vad som gjorts o.s.v.

powerade
0

#10: ägarna verkar ändå bry sig om katten så sätt. Han verkar van att ligga på täcken osv. Jag tror ändå på att de kan ha konstaterat en sjukdom och att de möjligt ger honom foder men som han ju inte vill äta och där är dom nöjda typ flr de gö vad dom "ska"/
De påstår att han går upp lite och går ner lite upo lite ner lite. Men att han väger 1875g är helt vansinnigt. Hade han varit lite smal bara hade jag inte reagerat.

Berättade för länsstyrelsen vad de sagt åt oss men också att vården antagligen inte är tillräcklig med tanke på hur mager han är fast ägarna själva säger de gör allt med medicin och foder.

De borde dock kunna göra något åt att han ej är chippad.

Får kolla läget med grannar här mot hösten och se om det hänt något. Annars får man skicka en ny anmälan. Även uppmuntrat grannarna att anmäla. Mer vård än han får behöver han.

powerade
2

#12: vad jag blev mest irriterad över var att de sa "har han inget chip kan vi inte göra något" som om han är värd mindre än en myra när vi var 99% säkra vem ägarna var.

Dock skrev jag ju mail och de känner inte igen nått samtal jag beskrev. Så vet ej om de blivit nått missförstånd i växeln om att han bara var upphittad och ochippad typ..

Vi löste en anmälan via mail och de svarade med "
Vad bra att du var ihärdig och skrev till oss, trots telefonsamtalet. Men hur som helst, vi tar emot din anmälan, för katten ser onekligen alldeles för smal och tovig ut"
så nu känns det faktiskt bra.
Dels att det inte är " vanvård med vilje" och att faktiskt kommit någonstans med länsstyrelsen.
Har även informerat grannar som matar katten att de kan förvärra hans tillstånd genom att de matar honom om det stämmer att han har en tarmsjukdom.

Uppkatten
0

Jag hoppas verkligen att lst tar din anmälan på allvar, för man kan som kattägare inte "sitta och titta på" medan katten svälter ihjäl.

Fungerar inte medicinering och specialkost måste man åter till veterinären, och även börja fundera kring avlivning ifall man inte kan få till en fungerande behandling.

Att låta en katt självdö är inte acceptabelt och är inte ett alternativ.

Jag mötte f.ö. för några år sedan en katt på ca 2,5 kg. Det var ett skelett med päls på. Jag grät när jag tog i katten och insåg hur avmagrad den var. Min största rädsla var att katten skulle "falla ihop" där och då och börja krampa. I det fallet var det en kattägare som inte riktigt hade förmågan att läsa av kattens/djurs situation och som inte förstod att ett veterinärbesök var helt nödvändigt. Kattägaren var också orolig för kostnaden.

Katten omhändertogs av ett katthem (det skedde innan ägaren blev känd). När kattägaren hörde av sig uppgav katthemmet att kattägaren hade rätt att göra anspråk på katten, men att de då skulle bli tvungna att anmäla till såväl länsstyrelse som polis. Kattägaren hörde inte av sig mer.

Katten var gammal och visade sig ha en långt gången kronisk sjukdom, den fick medicinsk behandling och specialkost, ökade i vikt, och fick ytterligare några månader där det månades om katten i ett permanent jourhem. När medicinering och specialkost inte längre var till nytta avlivades katten.

powerade
1

#15: ja jag hoppas också!! Annars ska vi anmäla igen . Och igen och igen😅
Händer inget får vi åka akut till veterinären med katten.

Ja jag tänker kidnappa honom igen om det behövs🤷‍♀️ enligt polisen gjorde vi ingenting olagligt om katten är i det skicket genom att frivilligt inte höra av oss till misstänka ägare utan invänta att de saknar honom.